Fantasyböcker

@MJLee Jodå, recept diskuteras i den där boken. Jag menade mer att en del av boken skulle vara typ Idas sommarvisor och andra texter som han klämt in bara som ifyllnad :p.

Och alltså, nä, jag håller inte med. Älskade LOTR när jag var yngre och trodde att man "måste" gilla Tolkien men sen insåg jag att är böcker bitvis snortråkiga och asgaggiga så får man ogilla dem även om de anses vara fantastiska :D.
 
Jag tycker Tolkien är en av de mest överskattade författarna någonsin. Herregud, hade jag hittat ett recept på kakor samt dagboksanteckningar inslängda någonstans i Sagan om de två tornen hade jag inte ens blivit förvånad, han verkar ha fått betalt per ord och gjort sitt yttersta för att bara snarkbabbla sig igenom hälften.
Jag respekterar din åsikt, men du kan ju för i helvete inte heta niphredil om du inte dyrkar Tolkien. INTE okej. :rage: :p
 
Jag respekterar din åsikt, men du kan ju för i helvete inte heta niphredil om du inte dyrkar Tolkien. INTE okej. :rage: :p
Haha, good jävla point! :D. Du, jag reggade mig som niphredil som LOTR-fans och har MÅNGA gånger velat byta :p Men alla jävlar säger "neeeej, du ÄR ju niphredil nu" så då går det ju inte.

Jag avskyr mitt nick, tycker det är urtöntigt :D. Däremot gillar jag mitt smeknamn här inne, Niffe :love:
 
Lite mer udda, kan rekommendera T.H White Once And Future King och Mary Stewarts Merlin series. LeGuins Övärlden håller fortfarande liksom hennes Left Hand of Darkness (som är mer SF men tja måste läsas för att det är en av de underligaste och samtidigt mest fascinerande böcker någonsin).
Jag räknar The Left Hand of Darkness som scifi, men eftersom du nu har nämnt den måste jag också få påpeka att den är oerhört bra. :)

Haha, good jävla point! :D. Du, jag reggade mig som niphredil som LOTR-fans och har MÅNGA gånger velat byta :p Men alla jävlar säger "neeeej, du ÄR ju niphredil nu" så då går det ju inte.

Jag avskyr mitt nick, tycker det är urtöntigt :D. Däremot gillar jag mitt smeknamn här inne, Niffe :love:
Alltså, här har ju jag hela tiden trott att vi är på samma sida – Tolkiennördarna mot världen, liksom. Vilken svikare du är. :D
 
Alltså, här har ju jag hela tiden trott att vi är på samma sida – Tolkiennördarna mot världen, liksom. Vilken svikare du är. :D
För tio år sedan hade vi varit det :D. Men jag ber om ursäkt för mitt enorma svek :cry:
 
Jag var helt fantasy-tokig som yngre och läste mycket. Så jag plöjde igenom en hel del.

Jag började med Tolkien efter att ha fått Bilbo rekommenderat åt mig. Jag älskade de böckerna.
Jag kan nog fortarande tycka att vissa av de böckerna är bra på något vis om än lite sega stundtals. En del har jag alltid tyckt var skit och inte läst igenom ens. Men vissa tycker jag om.

Jag tyckte om böckerna om Övärlden som Le Guin, tror jag, skrev.

Jag älskade Robin Hobbs böcker! De är nog bland mina favoriter.
För de som läst dem: Åh, Narren!

Sen tyckte jag om böckerna om Paksenarrion av Elisabeth Moon.

Wheel of time tyckte jag var bra i början. Men gav upp när det började dravla sig.

Har läst Kerr, Stephen Donaldson(gillade nog böckerna om speglarna), G G Kay (har för mig att jag gillade dem), David & Leigh Eddings(ganska bra och jag gillade flera), Raymond E Feist (gillade jag då jag var yngre), Orson Scott Card (gillade jag), Pratchett, Douglas Adams,
Tad Williams..
Men som jag minns det är det Hobb jag är mest förtjust i.
 
Jag tycker att Patricia Briggs böcker är värda att läsa, och jag gillar Scott Lynch serie om Locke Lamora.
 
Åh vad många bra tips! Det behövs verkligen, jag har just lagt ifrån mig mitt senaste försök till att hitta nya fantasyböcker (Dragon Prince av Melanie Rawn, den värsta smörjan jag läst sedan Vampire Diaries, jag höll ut i nära 200 sidor).

@Kibani mfl: Raymond E Feist borde jag nog egentligen ha nämnt i första inlägget, har läst alla hans böcker (kring 27 st :eek:) och de var något av min ingång till att själv läsa fantasy. Tycker att han tappade lite kring bok 15-24 typ, men den sista trilogin avslutade serien på de första böckernas höga nivå :love:. Dock kan jag så här i efterhand bli lite gnällig på att Mara av Acoma och Miranda är de enda coola kvinnorna som finns med, men det är så mycket annat som är bra med dem att jag kan överse med det :).

Är Eddings alltså läsvärda? Jag har hört talas om dem typ en miljon gånger, men har av något skäl blivit avskräckt?

@skiesabove Kul att höra att det är fler som uppskattar Sandersons storhet! Tack vare honom har jag nyligen köpt första Wheel of Time (på engelska lyckligtvis!), men jag har inte öppnat den än. Har hört en del negativt om att den är väldigt långsamläst och är rädd att jag måste kämpa mig igenom 10+ sega böcker för att äntligen få njuta av det Sanderson skrivit. Men jag ska nog ge mig på den härnäst i så fall! :)

@zarmino Sagan om Ringen har jag läst ett par gånger och tyckt mycket om. Ska ge hans andra böcker en chans vid tillfälle! Terry Pratchett är en av mina favoriter också, men Zelasny var ny för mig :).

@niphredil Har spanat in Avalon länge men inte riktigt vågat köpa (lite dyrare på Adlibris än de flesta andra böckerna), men nu får den faktiskt följa med i nästa paket. Hellre det än att råka köpa något som Dragon Prince, Vampire Diaries eller Lord of the Fading Lands igen; när du rekommenderar så vågar jag nog lita på att jag slipper kärlek vid första ögonkastet som baseras enbart på att karaktärerna är skitsnygga och har något maaagiskt band och allmänt vidriga personligheter. (Japp, jag har på bara de senaste tre månaderna lyckats läsa tre böcker av tre olika författare som har det temat. Något är uppenbarligen väldigt fel på mitt sätt att välja nya böcker.)

@tuaphua och ni andra som har rekommenderat Robin Hobb: Jag får nog ge henne en ny chans! Läste ett par stycken när jag var liten men fastnade av något skäl inte, men det kan hända att jag var lite för ung.

Av övriga så tillhör Gaiman och Narnia också mina favoriter. Locke Lamora började jag läsa för ett antal år sedan men kom av något skäl av mig i mitten av serien, men jag har hela tiden tänkt att jag ska ta upp den igen för den hade verkligen potential. Resten ska jag definitivt kolla upp, många som låter lovande :).
 
Åh vad många bra tips! Det behövs verkligen, jag har just lagt ifrån mig mitt senaste försök till att hitta nya fantasyböcker (Dragon Prince av Melanie Rawn, den värsta smörjan jag läst sedan Vampire Diaries, jag höll ut i nära 200 sidor).

@Kibani mfl: Raymond E Feist borde jag nog egentligen ha nämnt i första inlägget, har läst alla hans böcker (kring 27 st :eek:) och de var något av min ingång till att själv läsa fantasy. Tycker att han tappade lite kring bok 15-24 typ, men den sista trilogin avslutade serien på de första böckernas höga nivå :love:. Dock kan jag så här i efterhand bli lite gnällig på att Mara av Acoma och Miranda är de enda coola kvinnorna som finns med, men det är så mycket annat som är bra med dem att jag kan överse med det :).

Är Eddings alltså läsvärda? Jag har hört talas om dem typ en miljon gånger, men har av något skäl blivit avskräckt?

@skiesabove Kul att höra att det är fler som uppskattar Sandersons storhet! Tack vare honom har jag nyligen köpt första Wheel of Time (på engelska lyckligtvis!), men jag har inte öppnat den än. Har hört en del negativt om att den är väldigt långsamläst och är rädd att jag måste kämpa mig igenom 10+ sega böcker för att äntligen få njuta av det Sanderson skrivit. Men jag ska nog ge mig på den härnäst i så fall! :)

@zarmino Sagan om Ringen har jag läst ett par gånger och tyckt mycket om. Ska ge hans andra böcker en chans vid tillfälle! Terry Pratchett är en av mina favoriter också, men Zelasny var ny för mig :).

@niphredil Har spanat in Avalon länge men inte riktigt vågat köpa (lite dyrare på Adlibris än de flesta andra böckerna), men nu får den faktiskt följa med i nästa paket. Hellre det än att råka köpa något som Dragon Prince, Vampire Diaries eller Lord of the Fading Lands igen; när du rekommenderar så vågar jag nog lita på att jag slipper kärlek vid första ögonkastet som baseras enbart på att karaktärerna är skitsnygga och har något maaagiskt band och allmänt vidriga personligheter. (Japp, jag har på bara de senaste tre månaderna lyckats läsa tre böcker av tre olika författare som har det temat. Något är uppenbarligen väldigt fel på mitt sätt att välja nya böcker.)

@tuaphua och ni andra som har rekommenderat Robin Hobb: Jag får nog ge henne en ny chans! Läste ett par stycken när jag var liten men fastnade av något skäl inte, men det kan hända att jag var lite för ung.

Av övriga så tillhör Gaiman och Narnia också mina favoriter. Locke Lamora började jag läsa för ett antal år sedan men kom av något skäl av mig i mitten av serien, men jag har hela tiden tänkt att jag ska ta upp den igen för den hade verkligen potential. Resten ska jag definitivt kolla upp, många som låter lovande :).

Jag tror Hobb kräver lite vuxnare läsare. Det innehåller rätt tuffa saker ihop med en humor som nog kräver ett lite mer utvecklat sinne.
 
Jag tror Hobb kräver lite vuxnare läsare. Det innehåller rätt tuffa saker ihop med en humor som nog kräver ett lite mer utvecklat sinne.
Det låter lovande, jag var verkligen inte gammal när jag läste dem så det kan definitivt förklara varför jag tröttnade. Kommer mest ihåg att jag inte alls förstod mig på Narren.
 
Eddings är i mitt tycke ganska "lättsmält" fantasy, lite väl många klyschor och stereotyper i bland, men helt klart läsvärda och stundtals ganska roliga. (Och Silke är nog en av mina favoritkaraktärer i fantasy överhuvudtaget, lite rädd för att läsa om böckerna och få den bilden rubbad :p )

Marion Zimmer Bradley tyckte jag väldigt mycket om när jag läste dem. Speciellt "Avalons dimmor" (Arthurlegenden, fast ur Morgaines vinkel) och "Facklan" (Illiaden). Många starka kvinnliga karaktärer. Såg att du redan hade fått tips om Zimmer Bradley, men hon förtjänar att nämnas igen :p

Någon som kan tipsa om fantasy som är influerat av antiken, vikingatid eller egentligen vad som helst som inte är medeltid?
 
Är Eddings alltså läsvärda? Jag har hört talas om dem typ en miljon gånger, men har av något skäl blivit avskräckt?

Självklart är de det :) Det enda jag kan tänka mig avskräckande om Eddings är att de kanske riktar sig mer till yngre tonåringar snarare än unga vuxna. Tror jag började läsa dem när jag var 10-12år och älskade dem. Läste om någon av dem för nåt år sedan och de var fortfarande helt ok :)
 
Kan också tipsa om ElfQuest, grafiska noveller/serietidningar för vuxna och fantastiskt tecknade och skrivna (en oldie men goodie är Camelot 3000 som var den första grafiska novellen utan MPAA rating). Eddings är som sockervadd, ok för stunden men ingen substans. Läste nyligen om hela Belgariad och de har inte åldrats bra. Samma bok om och om igen, och stereotyper och kvinnosynen är föråldrad och unken. Just det, Robin McKinley, framförallt hennes Damar böcker är fascinerade och lite mystiska. Jennifer Robersons Shapechanger och Sword Dancer serier är båda bra. Simon R Green skriver massor, inte alltid bra, men Hawk&Fisher serien gillar jag skarpt.

Erkänner att jag har en viss förkärlek till författare som kan skriva starka och komplexa kvinnliga karaktärer, tidig fantasy var inte direkt kända för just kvinnoporträtt (jmf Gor, Conan, osv) men det ändrats till det bättre.
 
Eddings ska man nog läsa utvalda böcker av tror jag, en del är som @MJLee bara samma bok om och om igen. De två om tjuven Althalus läste jag senast och tyckte att de var okej men kanske inte så mycket mer. I yngre dar läste jag flera andra serier men minns inte riktigt vilka.

@Rouge I min fantasyhylla står Lian Hearns böcker, Över näktergalens golv, kan de passa som fantasy utan medeltid? Visserligen inte antiken eller vikingar men inte europeisk medeltid heller. Kankse Johanne Hildebrandts Valhalla-serie passar bättre?

Bläckhjärta av Cornelia Funke är också bra även om det kanske mer är en saga för barn. Kristin Cashores De utvalda-serie är bra.
 
Jag gillar Maggie Fureys böcker om Aurian väldigt mycket (första boken heter just Aurian).
Även Kerr (Deverry serien) är riktigt bra, och sen har man ju barnböckerna Song of the lioness (Tamora Pierce) som är högkvalitativa. Började läsa Bitterblue av Kristin Cashore, men insåg först inte att det ar tredje delen av en serie, så måste köpa dem för att läsa - lovar att utvärdera sen.
 
Jag kan rekommendera Markus Heitz - Judas barn. Han har även skrivit en serie som heter Dvärgar ( dyslektiker, kan inte skriva på engelska ) Patricia Briggs - Mercy Thompson, och så min Älskade Charlaine Harris! OMG! Missa inte för allt i världen hennes ANDRA serier!! Hon har skrivit mer än Sookie böckerna :) annars så har vi nog redan sagt alla mina favoriter ;)
 
Octavia Butler - Tycker hennes böcker är strålande, klassas kanske mer som scifi än fantasy. Börja med "Patternmaster" och arbeta framåt.

Ursula Le Guin - har skrivit massor, vunnit diverser priser.

Nicholai Perumov - har skrivit mkt scifi, samt en lång fantasyserie "Svärdets väktare"

Marion Z Bradley - "The Mists of Avalon", Darkover-serien, etc.

Marge Percy - "He, She and It"

Margaret Atwood - "Oryx and Crake", "Penelopeaden", "Firebrand", "Tjänarinnans berättelse", etc.
 
Någon som kan tipsa om fantasy som är influerat av antiken, vikingatid eller egentligen vad som helst som inte är medeltid?

"Söner Av Heimdal" av Helena Andersson, har inte läst den själv dock.


Annars ex Octavia Butler, Marge Percy, eller Margaret Atwood som nämns ovan. Sam- eller framtida dystopier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp