Får ej ha stalldörrar öppna..?

Är det alltså en lokal deal med någon förening i bostadsområdet ni har att ni inte får ha dörrarna öppna? För det kan de inte komma och kräva. Visst finns alltid risken att man förlorar trots att man i sak har rätt men det är inte heller ur djurskyddshänseende okej att det är dålig luft i stallet. På den ridskola jag jobbade på för många herrans år sedan fanns liknande problem och vi satte hårt mot hårt. Vi fick enligt dem inte använda ena utebanan sommartid för att de dammade. Ridskolan fanns där först, de visste att den fanns när de började byggas och vi sa att då får de gå vidare med det. Vi ska kunna använda utebanan som tänkt. Det hände absolut ingenting. Visst gnälldes det ibland om diverse men inte mer än så. Jag hade alltså öppnat dörrarna och hade något gnällt hade jag sagt att djurskyddslagen går före deras påhittade teori om att de får fler flugor om en dörr är öppen.
Jag bor granne med en stor mjölbonde. Hans kor går vissa år precis bredvid huset. Flugorna håller sig vid korna.
 
Eller så försöker man lösa det som finns på plats. Flytta är i nuläget inte ett alternativ som sagt
Men det görs ju inget åt det, så alternativen är inte så många då. Ring och säg att du vill ha ut en kontrollant eller nåt som kollar stallet. Då lär det bli en anmärkning på ventilationen och då måste något göras. Görs inget då är iofs risken att stallet måste läggas ner. Vill grannarna då gå vidare så låt dom göra det.
 
Men det görs ju inget åt det, så alternativen är inte så många då. Ring och säg att du vill ha ut en kontrollant eller nåt som kollar stallet. Då lär det bli en anmärkning på ventilationen och då måste något göras. Görs inget då är iofs risken att stallet måste läggas ner.

Ts försöker ju visst göra något åt det. Men vet inte i vilken ände hon ska börja.

Till ts: Jag hade nog ringt kommunen och frågat utan att först kanske berätta vilket stall det gäller om grannar kan tvinga en att hålla en dörr stängd?

Kanske kan kollektivet köpa en flugfälla modell elektrisk grill godkänd för ställ och ladugårdar, som effektivt kan minska antalet flugor, och berätta det för grannarna så de förstår att ni tänker på deras "problem" men måste ha dörren öppen pga djurskyddsskäl.
 
Jag är ”lika tråkig” som övriga : hade aldrig riskerat kroniska luftvägsproblem på min häst vilket de lätt får vid dålig ventilation och luft!

Stod en gång några korta månader hos en tjej som var livrädd för frisk luft via öppna dörrar så fort hösten kom . Istället hade hon massor med ”breathe free” tillskott till sin häst - helt galet :eek: luften var så dålig i stallet att ögonen tårades och näsan stack på en pga ammoniak!
Flyttade direkt jag insåg hur det var fatt.
 
Jag håller med övriga .
Jag hoppas du har en stor buffert som kommer täcka alla veterinärräkningar som kommer som ett brev på posten när man har hästar under såna omständigheter. Hostar din häst tex nån gång i början av varje ridpass alla redan kanske?
Resultatet av sån här hästhållning blir i slutändan dyr där en del hästar får skador för livet, måste hållas på enbart vissa underlag, kan bara stå utomhus tex och bara äta hösilage. Man kan även behöva medicinera vilket inte heller är okomplicerat och enkelt. Såna stall där allt det går att lösa är inte enkla att hitta.

Det finns absolut saker man kan dra in på för att kunna ha häst hyfsat billigt.
Ordenklig stallplats, hovslagare och foder är tre saker man aldrig ska snåla med kvalitén på för det ger alltid dyra merkostnader i slutändan.
 
Ts försöker ju visst göra något åt det. Men vet inte i vilken ände hon ska börja.
Ja, om inte stallet riskerar att läggas ner. Vågar man inte vara för på och ställa krav så är det inte att göra något åt det riktigt. Ska man få saker igenom som sånt här måste man sätta lite hårt mot hårt, människor som är som dom grannarna går oftast inte att prata med riktigt.
 
Jag undrar hur ni i stallet fått reda på att dörrarna inte får vara öppna? Är det nån jättegammal regel från nån arg gammal granntomte? Känns som en sån sak som bara följt med under åren och så har ingen bara öppnat de där dörrarna för att se vad som händer. Personligen hade jag utan tvekan öppnat och sagt åt eventuell klagande att jag minsann inte vet nånting om nån överenskommelse och att luften är så dålig att det måste vara öppet. Hade inte inbjudit till diskussion utan bara spelat dum-med ett leende på läpparna.
 
Grannarna kan inte bestämma hur ni ska göra däremot kan stallägaren falla för påtryckningar/grannsämja och miljö och hälsoskyddsnämnden kan ta beslut om villkor.

Precis, och om det skulle bli någon anmälan etc blir det utredning och grejer ett bra tag - inte att stallet stängs från en dag till en annan heller.
(Som inflik i sammanhanget)

Tråden ger mig rysningar på flera olika sätt.

Den yngre generationen tror jag har en sämre bild av hur illa det kan gå med hästar som hålls i dålig stallmiljö luftmässigt. Senaste decennierna har regelverk runt stallar för häst skärpts och man har tex inte längre över huvud taget hästar i ladugårdar med kor som det var för 30+ år sedan (och då inkl att även kornas luft var under all kritik).
Hästarna fick avlivas pga kvickdrag - var vanligt !
Den yngre generationen har nog inte ens hört om kvickdrag misstänker jag....

Men även utan det så dålig luft är förödande för hästarna de får som sagt kroniska besvär lätt av dålig luft.

@carlssonpataket flytta . Även om det är motigt och inte finns samma möjligheter i övrigt just nu ang upplägg runt stall osv, annat än då bättre luft.
Det är du som riskerar stå där med en kroniskt sjuk häst för resten av tiden !
Inte stallets ägare och inte grannarna .
 
Senast ändrad:
Tillägg : av lite intresse utifrån tråden och då kvickdrag är så mycket mindre vanligt sen ett par årtionden pga det jag redan reflekterat runt, så googlade jag på hur beskrivningen ser ut år 2000+ .
Det är intressant just utifrån att stallmiljöerna som sagt reglerats så mycket åt det bättre - för många googlingar så illustreras kvickdrag mer som allmän allergi tex - primärt foder, strö osv, rent av ärftligt (!) -inte luften i stallet, även om problematiken är densamma .

Eftersom stallmiljö förbättrats så mycket enligt regelverk så blir givetvis den allmänna bilden/orsaken även den ändrad vad som primärt orsakar sjukdomen.

Finns några krassare liknelser som stämmer rätt bra när kvickdrag utvecklats oavsett : det är jämförbart med KOL hos människa .
 
Senast ändrad:
Jag undrar hur ni i stallet fått reda på att dörrarna inte får vara öppna? Är det nån jättegammal regel från nån arg gammal granntomte? Känns som en sån sak som bara följt med under åren och så har ingen bara öppnat de där dörrarna för att se vad som händer. Personligen hade jag utan tvekan öppnat och sagt åt eventuell klagande att jag minsann inte vet nånting om nån överenskommelse och att luften är så dålig att det måste vara öppet. Hade inte inbjudit till diskussion utan bara spelat dum-med ett leende på läpparna.
Det är precis så det är.. Något som bestämdes för länge sedan och troligen är den människan inte ens i livet längre... suck
Brukar gå och öppna dörrarna när jag är där, någon annan går och stänger
 
Men det görs ju inget åt det, så alternativen är inte så många då. Ring och säg att du vill ha ut en kontrollant eller nåt som kollar stallet. Då lär det bli en anmärkning på ventilationen och då måste något göras. Görs inget då är iofs risken att stallet måste läggas ner. Vill grannarna då gå vidare så låt dom göra det.
Jag tänker ju göra något åt det.
 
Det är precis så det är.. Något som bestämdes för länge sedan och troligen är den människan inte ens i livet längre... suck
Brukar gå och öppna dörrarna när jag är där, någon annan går och stänger
Men då får ni ha ett stallmöte och komma fram till en lösning eller ett beslut att dörrarna ska vara öppna. Någon måste väl ändå äga byggnaden eller hyra den? Du skriver att flera av hästarna redan har luftvägsproblem vad säger de hästarnas ägare? Hur många hästar är det i stallet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp