Får ej ha stalldörrar öppna..?

Nyfiken, hur dålig stallmiljö har "redovisats"?

Så fort man skriver och ber om tips eller hjälp här så är det standard att tänka det värsta om allt och många tänker ihop ett skräckscenario som byggs på och byggs på..

Luften i fråga är säkerligen "normal" i måånga av landets stall, jag har varit i många som varit flera vändor värre. För mig är det dock en nedgradering mot vad jag är van vid. Alltså vill jag ha tips och hjälp med hur man kan lösa det hela. Flytta är som sagt inte aktuellt.
Här dras det på stora växlar ser jag.
Ett fel blir inte bättre för att det är värre på andra ställen. Hästars avföring är inte äckligt, det är t ex hö som passerat hästens magtarmkanal, precis som kossors. Är koskit äckligt?
 
Har ni stallmöten? Har själv stått i kollektivstall och där är en massa "tyckanden" och inte så mycket "vetande". Tänker att det är kanske då det är bäst att diskutera igenom varför. Se till att vara påläst innan med källor så att du kan konkret lägga fram varför ventilationen är viktig och vilka säkerhetsavstånd hästar ska ligga från bebyggelse för att inte störa. Borde finnas en del studier på det nu.
 
Jag blir förvånad över containern inomhus inte bara med tanke på ventilationen utan med tanke på brandrisken. Får man ha sådant inomhus? Är den då helt försluten förutom precis när ni tömmer i den? Så ovanligt är det ju inte med bränder på gödselstackar tänker jag och det lär ju kunna börja brinna inne i en container med. Det är ju samma sak som händer där som i en vanlig gödselstack.
 
Jag var typ 15 när jag insåg att många stall förvarade gödslet utomhus. Självklart är det brandväggar (både till höladan och till gödselladan) och man tömmer kärran nedför en kant i ett betongfack. Den töms med traktor från utsidan typ en gång i veckan.
 
Stallet jag/min häst står i har möjlighet att ha gödselkontainern inomhus. Det är ett eget "rum" i byggnaden. Stallet är ett varmstall där en del av byggnaden är en "kall del", med en branddörr mellan varm och kall del. I den kalla delen förvaras foder, strö osv. Därifrån finns en dörr till "gödselrummet", som också har en egen "ytterdörr"/port : kontainern står som nedsänkt och en tippar lätt kärran över kanten för att tömma den. Kontainern är öppen upptill, dvs inte stängd med nån typ av lock. Det är himla smidigt och påverkar inte luften i stallet negativt när den står där. Den står ju dock inte heller i själva stalldelen av byggnaden. Stallet är ett antal år gammalt men relativt nybyggt med de tillstånd som krävs, så jag har svårt att tro att det inte är OK att ha det så.

(Fn står dock kontainern utomhus.)
 
Däremot skulle jag absolut inte låta min häst stå i ett stall med dålig luft. Alternativen är imo att fixa ventilationen (ordentligt, att vara beroende av att dörrarna står öppna är jag inte helt OK med. Sommartid funkar det.), ordna en ordentlig ligghall i nån av hagarna så att hästarna kan gå ute i huvudsak eller flytta.
 
Men ’vanligt’?
Har aldrig hört talas om nånsin, men det händer ju uppenbarligen.
Men relativt vanligt är det väl ändå inte?

Vanligt, är väl att ha en gödselplatta. Alt container då. Men inte inomhus.

Själv funderar jag på - och har frågat i tråden, utan svar - om just brandcell när man förvarar gödsel inomhus.
 
Tycker inte det var hårt. Finns inte mycket att välja på som student bara. Cykelavstånd, bra banor och rimlig hyra växer inte på träd här. (läs, finns inte)
Jag trivs himla bra, utom denna detalj då. Flyttar man finns det säkerligen annat som inte är bra. Man kan inte flytta för minsta lilla, bättre att ta itu med problemen
Vad ska du ha de bra ridbanorna till om hästen blir sjuk på grund av den dåliga luften. Ska man hårddra det så är stallet inte ens lagligt att inhysa hästar i. Att fixa till ventilationen behöver inte vara så oerhört komplicerat. Ta ur fönstrena helt och ersätt med nät t ex. När det gäller lukt och flugor är det kommunens miljökontor man pratar med.
 
Tycker inte det var hårt. Finns inte mycket att välja på som student bara. Cykelavstånd, bra banor och rimlig hyra växer inte på träd här. (läs, finns inte)
Jag trivs himla bra, utom denna detalj då. Flyttar man finns det säkerligen annat som inte är bra. Man kan inte flytta för minsta lilla, bättre att ta itu med problemen



Stallet har ventilation under all kritik och många hästar har problem med luftvägarna. .....
Luften är kass inne i stallet och det hade underlättat i massor om man bara kunde ha dörrarna öppna, eller åtminstone halvdörr. Finns så man kan öppna dubbelt, ena dörren, eller halvdörr. I nuläget har vi fått ha öppet luckan med en springa på 10 cm.. :down:

Där har du svarat själv.

Men nej man kan inte flytta för minsta lilla, men du menar väl inte att det är minsta lilla med ventilation under all kritik, kass luft och att många hästar har problem med luftvägarna? Finns det någon bättre anledning att flytta än att stallmiljön enligt egen bedömning är skadlig för hästen?
 
Det är inte ett dugg äckligt, och faktum är att det är relativt vanligt :)
Nej det är inte relativt vanligt! Snarare högst ovanligt. Har under alla mina år aldrig varit med om detta och då har jag ändå varit i många olika typer av stall. Under tak utomhus förekommer men aldrig inomhus. Jag har svårt att tro att det skulle bli godkänt vid kontroll. Dessutom verkar det mycket slösaktigt med utrymme och luften måste försämras avsevärt.
 
Nej det är inte relativt vanligt! Snarare högst ovanligt. Har under alla mina år aldrig varit med om detta och då har jag ändå varit i många olika typer av stall. Under tak utomhus förekommer men aldrig inomhus. Jag har svårt att tro att det skulle bli godkänt vid kontroll. Dessutom verkar det mycket slösaktigt med utrymme och luften måste försämras avsevärt.
Men är det någon här som har den i samma "rum"? Vad jag har läst här har alla gödslet i ett annat utrymme, men du slipper gå utomhus för att tömma kärran.
 
Jag vet flera stall som har containern under samma tak som stallet. Typ e en ekonomibyggnad eller i ett oisolerat kallförråd. Eller som i en utedel helt enkelt.
Det för mig är "inomhus".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp