Bukefalos 28 år!

Får en chef beordra?

Sv: Får en chef beordra?

Så funkar jag iaf.

Hur kan du då lova att "det är så det funkar"?

Bara för att du är så, betyder det inte att alla som respekterar får respekt tillbaka. Titta dig bara runt i livet, det funkar inte så någonstans. Sedan tycker jag det är självklart att som grundläggande hållning respektera andra människor, men om de inte respekterar mig, svarar jag med samma mynt.

Oavsett min roll, chef, underlydande, vän eller ovän.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jag citerade vad ngn annan skrev.
Jag lovade ingenting, jag sa att det är så jag känner.

Jag har svårt för att respektera och hjälpa folk som inte för detsamma gör mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Får en chef beordra?

Jag skrev i en parentes under att jag inte kan med citeringsknappen så jag kopierade det rakt av.
 
Sv: Får en chef beordra?

Du menar att meningen "Jag lovar dig att den chef som själv visar lojalitet och respekt mot sina underlydande kommer att få detsamma tillbaka." är någon annans uttalandet?
 
Sv: Får en chef beordra?

Ja, titta högre upp. Jag skulle citera men kunde inte så jag kopierade.
Sen skrev jag att det är så jag känner. Dvs att jag känner att den som visar respekt får respekt. Iaf av mig.
 
Sv: Får en chef beordra?

Det står dig fritt att tycka.
Jag har mina skäl.

du har dina skäl ? Till att inte svara när AG ringer ?
Ja är du sjuk så SVARAR man i telefonen när AG ringer, vill man då inte jobba som sjuk så svarar man just detta - Nej jag kan inte hoppa in och jobba då jag är sjuk.

Tycker du verkar lite "konflikträdd" som inte svarar när AG ringer så denne är tvungen att be en arbetskamrat till dej ringa för att få tag i dej.
Och som sagt om du nu svarade arbetskamraten att du är sjuk, varför kunde du inte svara AG samma sak ?
 
Sv: Får en chef beordra?

AG ringde ju INTE, det är det jag reagerade på!
Och jag hade svarat om hon hade ringt. Och konflikträdd är det sista jag är.
Det var en parentes att man har rätt att inte vara anträffbar.
 
Sv: Får en chef beordra?

Du är anställd, inte livegen.

:bow:

I regel tycker jag att arbetsgivare brukar få de arbetstagare de förtjänar. Som någon skrev tidigare att har man illojala arbetstagare bör man som arbetsgivare rannsaka sig själv. Givetvis kan också en bra arbetsgivare även få oansvariga arbetstagare.
 
Sv: Får en chef beordra?

:bow:

I regel tycker jag att arbetsgivare brukar få de arbetstagare de förtjänar. Som någon skrev tidigare att har man illojala arbetstagare bör man som arbetsgivare rannsaka sig själv. Givetvis kan också en bra arbetsgivare även få oansvariga arbetstagare.

Ett annat guldkorn från Konfucius:

"Den upphöjde rannsakar sig själv, den lågsinnade söker istället fel hos andra" :D

Hur kommer det sig att det går att leda ett antal värnpliktiga, som inte ens hade nått betalt ( inte nämnvärt i alla fall ), i 19-20 års åldern och under väldigt besvärliga omständigheter - men fabrikörerna och de civila cheferna skriker sig hesa över hur illa deras underlydande är på att följa ? :crazy:

Svaret är enkelt - dåligt ledarskap !

Stora ledare som tex Gaius Julius Ceasar har påfallande ofta gjort sig kända för att inte vara främmande att dela manskapets vedermödor, sånt föder respekt.

Att beordra övertid men själv smita hem tidigare, att propagera för återhållsamhet vad gäller löneökningar men själv ta emot 10% höjning, att hålla sig undan från "golvet" istället för att visa att man själv är beredd till att ta på sig "skitjobb" - sånt föder endast förakt.

Den chef som beordrar övertid men samtidigt själv ställer sig nere på golvet och hjälper till istället för att gå hem, den chefen kommer att föda lojala medarbetare.

Så enkelt är det här i världen - vill du att någon ska följa dig så måste du vara beredd att själv gå före och leda vägen.
 
Sv: Får en chef beordra?

Ja,jag har,även enligt min chef, hög arbetsmoral men inte skulle jag acceptera att på uppmaning av chefen tvingas ta av mina semesterdagar på lediga dagar för att jag riskerar att bli inbeordrad när jag är på annan ort. För att det ska vara beodrad övertid så ska behovet uppstå plötsligt och akut. Råkar man vara 30mil bort, berusad,sjuk eller liknade så är det ju otur och det torde räknas som giltigt skäl.

Kräver chefen att man hela tiden ska vara på standby ifall behov uppstår så är det en helt annan sak och då ska man ha betalt för den tiden.

Annars så skulle tex vård och oomsorgspersonal aldrig kunna ta en öl, glömma mobilen hemma eller åka iväg någonstans när de är lediga.
 
Sv: Får en chef beordra?

Ja, beordrad övertid vid akuta tillfällen har jag inget emot men däremot ska arbetstagare inte behöva bli uppringda i tid och och tid för att chef eller motsvarande inte kan planera dagliga verksamheten på rätt sätt.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jag instämmer i det jag uppfattar som din huvudtes: att en chef bör visa i handling det hon vill att de anställda ska göra - och agera som krävs av de anställda.

Däremot är jag tveksam till synen på en bra chef som någon som lägger sina egentliga uppgifter åt sidan för att "hugga i" med sådant som de anställda ska göra. Visst instämmer jag i att det vid riktigt akuta arbetstoppar krävs av en god chef att faktiskt slå sig ned bland personalen som går in på sin fjortonde timme den dagen och lyfta luren/skriva frenetiskt eller vad nu krävs för att lösa akutsituationen. Sådana situationer torde dock inte uppstå så ofta, den typ av beordrad övertid som frågan i denna tråd verkar avse är snarare bemanningsbrist i ett yrke där någon måste vara på plats, och inte direkt en situation där en chef bör hoppa in och göra någon annans jobb.

Jag ser det som att det finns en ytterligare aspekt utöver att vara chef: nämligen att vara ledare och organisationsutvecklare. Den chef som enbart "hugger i" med "manskapets" uppgifter kommer aldrig hinna utveckla organisationen och vara en bra ledare. Det känns som en förlegad syn att chefer "smiter iväg". Visst, de kanske lämnar lokalen - men bland de ganska många "chefer" jag har i min omgivning är det banne mig ingen som "smiter" från jobb. Tvärtom kanske de lämnar kontoret för att hinna hämta barn eller annat, men svarar på mail i bilkön, pratar i telefon genom vareviga middag och löser akuta problem via telefon på hästryggen, från stranden på semestern eller från sjukhuset när en nära anhörig är svårt sjuk.

Den tiden "ser" inte alla anställda, vilket möjligen bidrar till synen att chefen är slapp och inte "ställer upp" - men jag tror inte att det företag som har en chef som inte hinner vara ledare kommer gå så bra.

Jag gillar lojalitet och jobbar gärna massor så länge jag upplever att min arbetsgivare ser vad jag gör och låter mig vara fri däremellan när det inte krisar - men den lojaliteten är inte bunden till att jag måste ha min chef sittandes bakom mig på kontoret halva natten. Min lojalitet kräver inte sådan konkret handling, utan andra värden - som det måste till en riktigt bra Ledare för att skapa.

Kanske skiljer det sig mellan olika branscher?

/Sara - som arbetar i en bransch där konceptet övertid inte existerar- vi jobbar när vi måste helt enkelt :)
 
Sv: Får en chef beordra?

Så enkelt är det här i världen - vill du att någon ska följa dig så måste du vara beredd att själv gå före och leda vägen.

Nej, det är förlegat om man tar det för bokstavligt. Jag är chef över människor vars arbetsuppgifter jag inte ens med bästa vilja skulle kunna lösa med den kompetens jag har. Att ställa "mig på golvet" och göra deras jobb vore att nedvärdera deras kompetens och framförallt bidra till ett dåligt resultat. Mitt arbete är att se till att hela gruppen tillsammans gör ett så bra resultat som möjligt. Min uppgift och roll är inte samma som mina andra chefers, kollegors och underställdas uppgifter och roller.

Leda, visa och tydliggöra målen, jajamän. Inte "visa" vägen, knäppa på näsan och lägga sig i detaljer som uppenbart inte behöver förklaras/instrueras om.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jodå, nog har stött på chefer som öht inte ens skulle visa sig "på golvet" frivilligt - vilket ju är en inställning som är direkt skadlig för den allmänna moralen.

Det är ju absolut inget fel om chefen börjar sin arbetsdag med en tur "på golvet" - hur skall chefen annars kunna bilda sig en egen uppfattning om hur väl verksamheten fungerar ?

Det finns ett väldigt enkelt sätt att visa hur mycket man jobbar som chef - det är bara att se till ha en stor transparens till hur ledningsarbetet bedrivs.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jag vet inte hur avtalen ser ut - men i absoluta möjligaste mån skulle man nog undvika att kalla in någon som fått godkänd semester. Bättre att i första hand kalla in dem som är bara är lediga mellan ordinarie arbetspass.

Det har inträffat i min närhet, men då blev det både ett stort ekonomiskt påslag, ny av företaget betald semesterresa och flera extra dagar ledigt senare som kompensation. Dvs efter överenskommelse mellan AG och AT.

På min arbetsplats är det tvärtom. Där dras semestern in före inbeordrande.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jag skulle vilja vända på hela resonemanget - VARFÖR sjunker "arbetsmoralen" ?

Beroende på politik och generation.

Det finns förbaskat fina människor som är födda på 90-talet, sluta skyll allting på omotiverade ungdomar utan ställ er själva istället frågan hur ni kan motivera dem.

Förbaskat fina människor?
Jag trodde vi talade om arbetsmoral, engagemang, vilja att göra rätt för sig etc. Inte om individer som kanske är rara, söta och har vissa sociala färdigheter som gör att man gillar att slänga käft med dem.
Jag talar om konceptet: som anställd får jag lön och vet att det minsta man kan begära är att jag levererar och presterar.
Det finns absolut människor under 30 år som visar att de gillar att jobba men de blir färre för varje år som går. Jag började rekrytera 1998, underlaget går inte ens att jämföra idag.

Största skillnaden med de som föddes på 70-talet och framåt är att dom inte respekterar tomma titlar i samma utsträckning, vilket jag ser som något positivt.

Jag har inte märkt att de saknas respekt för ledare - aldrig- någonsin. Dock säger jag inte att det existerar, jag har alltid haft tur att jobba i organisationer med gott ledarskap men å andra sidan får jag ej heller vibbar från kollegiet som överensstämmer med det du skriver.
Det som däremot saknas hos allt fler ungdomar är motivation nog att jobba med något som inte är drömjobbet.


Visa att du är smartare, har bättre ledaregenskaper än mig och att du är tuffare än mig så följer jag dig - annars gör vi tvärtom så får du följa mig.
Detta är en naturlag som tyvärr sattes ur spel genom införandet av diverse titlar... och när personen bakom titeln inte är smartare, tuffare och bättre ledare så blir det en tom titel, varför skulle jag följa en sån ?

Det krävs att man iaf från dag ett och gärna några dagar framåt visar att man är så pass intressant för arbetsgivaren att man får stanna kvar.
När man testar en person som snabbt visar sin nonchalans och ointresse så finns absolut ingen anledning att låta relationen fortgå.
Det låter som du tror att arbetsgivare får inte en massa positiva alerta förhoppningsfulla ivriga ungdomar som man förstör med dåligt ledarskap. OM det nu är ditt generella antagande så kan jag meddela att du har fel.



Jag lovar dig att den chef som själv visar lojalitet och respekt mot sina underlydande kommer att få detsamma tillbaka. Man måste leda andra genom sitt eget exempel.

På svenska innebär det kort och gott att ingen behöver vara bättre än chefen... så när du uppfattar dina underlydande som illojala, lata eller oansvarig - vänd då blickarna mot dig själv och fundera över varför du inte har lyckats leda dem

Svar: nej.
Du gör det enkelt för dig.
Jag är övertygad om att det går att få ordning på den lataste och arbetskygga ungdomen som hasar sig innanför en arbetsgivares dörr men det tar för mycket tid i anspråk. Grovarbetet dvs förberedelserna gällande motivation och värderingar för att göra ungdomarna klara och redo för arbetslivet skall ligga hos föräldrarna och det är där jag personligen starkt misstänker att det brister.
Man anställer hellre någon som är så färdig att det man kan börja med att göra är att utbilda personen i arbetet, inte uppfostra.




.
 
Senast ändrad:
Sv: Får en chef beordra?

AG kan väl beordra in personal som har semester??

Svar: nej. Då bryter ag mot semesterlagen.
Man kan dock förhandla/kommunicera och lösa det på så sätt.
Under semestern har arbetstagaren ingen skyldighet att vara anträffbar.
 
Sv: Får en chef beordra?

Jag undrar om det verkligen är okej (?) osäker. På båda ställena som jag har jobbat som chef för (en kommun och ett privat företag) fanns det beredskapschefer på helger och kvällar just för att ta in extra folk vid sjukdom och liknande. Ingen annan fick beordra in folk.
 
Sv: Får en chef beordra?

Ärligt talat så tycker jag att de flesta av dina inlägg går in under: Bu hu, arbetarna är lata och facken är dumma !

I tusentals år har gamlingar gnällt på att ungdomarna är lata men än så länge har jorden inte gått under...

Men mycket hör ihop med den nya "flexibla" arbetsmarknaden, när de fasta jobben försvann så försvann även lojaliteten.

Idag är vi alla kapitalister och en anställning är precis som vilken affärsuppgörelse som helst. Inte fasen förväntar du dig att expediten på Ica ska känna lojalitet gentemot dig bara för att du ger hen pengar ?

Idag är det så enkelt som att du betalar för en tjänst som jag som arbetare råkar tillhandahålla...

Lika gärna som att gå omvägen via bemanningsföretag så skulle du precis lika gärna kunna ta in mig som F-skattare...

Vill du ha nått mer än bara den rena affärsuppgörelsen så får du allt ta och bjuda till lite grann själv också.

Jag började jobba extra redan som 11-åring på loven, men idag ser samhället annorlunda ut.

Förr gjorde ungdomar tidig debut i arbetslivet, ofta genom att utföra enklare arbetsuppgifter på sina föräldrars arbetsplatser under loven. Den möjligheten finns ju inte alls i samma utsträckning idag.

De förändringar som har skett på arbetsmarknaden har inte bara fördelar med sig för fabrikören ser du...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 356
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 916
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 846
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp