Rea
Trådstartare
För några veckor sen fick min konvalecente häst kolik. Jag ledde honom i 45 minuter för att få magen att komma igång men inget skedde.Ringer då vet som ska komma ut under dagen blir det bestämt. Vid 17 draget kommer en veterinär ut och ska "behandla" hästen, dvs han ska ge hästen kramplösande intravenöst. Kanylen sätter han dock i en artär och blodet det sprutar ju ganska omgående, kanylen rycks ut och ett hematom bildas väldigt snabbt. Jag påpekar det för veterinären men han väljer att ignorera det eftersom "Det är fullt normalt att det blir så". Efter en liten stund då svalgsondningen inte heller klaras av så är blödningen stor som en basketboll och inte heller då reagerar veterinären med någon som helst oro. Jag däremot är VÄLDIGT bekymrad. Efter att fixat lite hemma med resterande familj går jag ut i stallet igen och håller på att dö, hästen är styv som en pinne och har svårt att andas. Ringer Djursjukhuset som råder mig att komma in NU. Efter att vi varit ca 45 minuter på sjukhuset DÖR min häst pga att det där artärsticket som var "helt normalt, det är inget du ska vara orolig över" har bildat ett sä gigantiskt stort hematom att hästens luftstrupe helt enkelt pressas samman, och lungorna är fulla med innre blödningar.
NU UNDRAR JAG
Ska man vara utbildat veterinär för att hålla sig med häst eller ska man inte lita på ngn eller vad ska jag (vi) göra om våra hästar blir sjuka. Ska jag bara köpa veterinärens ursäkt om att han har faktiskt inte gjort ngt som helst fel utan det måste ha varit fel på min hästs blodkoaguleringsförmåga? Vilket jag kan upplysa om att det är det var. Hur går man vidare, kan man stämma, anmäla eller ngt. Hur får jag reda på om han klantat till det för fler, har han inget lagligt ansvar om han felar i sitt yrke. Vad tycker vi, vad hade ni gjort?
NU UNDRAR JAG