Bukefalos 28 år!

Får Får Får!?

Ä

Ängslig

Vi funderar på att såsmåningom skaffa får, kanske 2 st, räcker det eller behöver de större flock?
Tanken är att de ska beta där hästarna inte kan beta, men de kan väl gå i samma hage som hästarna också? Förutsatt att hästarna är snälla såklart.

Hur stort skydd(ordentlig ligghall) behöver de?
Hur mycket hö äter de?

Något särskilt att tänka på?

Och vilken RAS är trevlig och bra? :banana:
 
Sv: Får Får Får!?

Instinkritvt så tycker jag att d et behövs minst tre. Själv började vi med två tackor som hade vars två lamm vid sidan. Då behövde dem bara ett skjul på någon kvadrat. Hö vet jag inte hur mycket dom äter per får. Jag går ut med en ikeapåse morgon och kväll för ett gäng får. Det märker man hur fort det går åt.. och dom säger till! Är de inte nöjda så bräker dem myycket....:devil:

Först hade jag bara en häst och då gick alla tillsammans och det gick jättebra. De hade lite olika kroppsspråk så att när fåren gjorde en sak så tolkade hästen det annorlunda men de lärde sig snabbt.

När sen pålle nummer två kom så jagade hon dom så mycket så jag delade på djurslagen.

Det är verkligen en bra idé att hålla iordning betet med får. De kan gå som förbetare om det är en förtjock kuse man har och de kan hålla nere sly och sånt.. Det är också positivt när det gäller mask.

Lycka till!
 
Sv: Får Får Får!?

Jag är också väldigt inne på att skaffa får, har en hage på 1,5 ha som de kan ha som sin egen i anslutning till 2 bra "lador" på kanske 12 kvadrat vardera som de kan gå in/ut fritt i, ett plus är också att de kan ta och rensa upp lite i hästhagarna.

Men har ingen aning om vilken ras jag ska välja??:confused:

Vill gärna ha lite keliga husdjurs tackor och sälja lammen till slakt..

Är det bara att kontakta slakteri om man har några lamm att sälja?

eller är det bättre att slakta själv och sälja på det viset? Jag är ganska händig och trots en blödig natur så själva styckningen kan jag nog klara ganska bra efter lite studier och pepp(:grin:) så länge någon annan tar och sköter grovjobbet:p, typ mannen i huset:angel:

Tror ni det räcker med det betet?
Hur många skulle kunna bo hos mig med de resurserna?
Kan man köra ut en ensilagebal och ställa i hagen bara när de behöver stödutfodras?
och ska de tackor man köper vara testade mot något speciellt(vad är MV-test?) och vilka vaccinationer kör man på dem?

Är det bloc*et som gällewr när man letar bra tackor då eller?

Så mycket tips som möjligt hade uppskattats enormt då jag är så novis som man kan bli:bow::bump:

..men alla är barn i början:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får Får Får!?

Vad pp-nr står/betyder:confused: för hade också varit väldigt kul att veta då jag stött på det i många annonser och att man måste ha det för att köpa fåren..
 
Sv: Får Får Får!?

Vad pp-nr står/betyder:confused: för hade också varit väldigt kul att veta då jag stött på det i många annonser och att man måste ha det för att köpa fåren..

oops:o googlat enormt mycket nu och kommit fram till att det är nummret jag får när jag reggat mig i jordbruksverket om jag inte har fel?
Men varför skriver man inte bara produktionsplatsnummer:mad::cool: jaja nu är det löst men goggle lyckades inte lösa resterande frågor nämnvärt bra:angel:

:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 673
Senast: Lobelia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 337
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp