Får/fick din partner stanna med dig på BB?

Får/fick din partner stanna med dig på BB?

  • Ja

    Röster: 79 70,5%
  • Nej

    Röster: 22 19,6%
  • Annat alternativ

    Röster: 11 9,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    112
Mina barn är födda på (gamla) KS i Solna 2014 och 2017. Båda gångerna fick pappan stanna och vi hade eget rum. Första gången var vi kvar tre nätter, andra gången en.
 
Falun 2016. Fick inte ligga på BB utan fyra timmar efter förlossningen fick vi rulla över på patienthotellet där även pappan fick stanna. Förstod aldrig poängen med att stanna kvar där eftersom det ändå inte var någon som såg till en och hjälpte en. Så dagen efter for vi hem. Amningen sket sig ganska omgående, sonen var vrålhungrig men vägrade ta bröstet. Bara skrek och skrek. Var tredje dagen efter förlossningen när jag ringde BB och tänkte i min enfald att nu får vi väl komma in så vi får hjälp men fick bara svar att jag skulle gå och köpa lite ersättning så han fick i sig mat. Slutade med att jag gav upp och la ner amningen. Tror vi hade kunnat få en betydligt bättre start på vårt föräldraskap om vi fått stanna på BB och fått lite stöttning i början.
 
Falun 2016. Fick inte ligga på BB utan fyra timmar efter förlossningen fick vi rulla över på patienthotellet där även pappan fick stanna. Förstod aldrig poängen med att stanna kvar där eftersom det ändå inte var någon som såg till en och hjälpte en. Så dagen efter for vi hem. Amningen sket sig ganska omgående, sonen var vrålhungrig men vägrade ta bröstet. Bara skrek och skrek. Var tredje dagen efter förlossningen när jag ringde BB och tänkte i min enfald att nu får vi väl komma in så vi får hjälp men fick bara svar att jag skulle gå och köpa lite ersättning så han fick i sig mat. Slutade med att jag gav upp och la ner amningen. Tror vi hade kunnat få en betydligt bättre start på vårt föräldraskap om vi fått stanna på BB och fått lite stöttning i början.

Och så pratar dom om att amning är så viktigt och så där. Hur ska man göra när man inte får hjälp? 🙈
Tror också många kan behöva stöttning det allra första, det är verkligen inte bara att bli förälder.

Men hur ska det gå till när det bara ska sparas på förlossningsvården och man endast är på ett löpande band med stressad underbemannad personal?

Det funkade inte så bra för mej heller med amningen btw, trots att jag fick superfin hjälp av alla på BB-avdelningen. De kunde sin grej och hade alla möjliga tips och tricks man fick del av.
Men de fick mej att känna mej trygg och det var ännu viktigare. Vi fick en bra start, tack vare bra bra personal, som hade en bra arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning.
Man fanns och man var viktig.

Förlåt om jag kapade ditt inlägg, blir så ledsen när de som behöver ha hjälp inte får den..
 
Frågan ang hur det funkar på landets BB avdelningar kom upp.
Fick din partner stanna med dig på BB eller skickades hen hem och du fick stanna på sovsal?

Lägg gärna till vart du bor.
Med första sonen fick pappan inte stanna.
Delade sal med andra och fanns ingen plats till honom.
Med andra sonen så hade vi tur att det var ganska tomt så vi fick ett rum för oss själva, så han fick stanna.
Med dottern så fick sambon inte stanna men han var ändå tvungen att åka hem och ta hand om djuren.
Bor utanför Örebro och födde alla tre på USÖ
 
Våren 2017, Linköping.
Min sambo fick stanna över natten men det fanns dock ingen säng till honom så han fick sova i en fåtölj. De hade tidigare haft extrasängar att rulla in men pga av en smitta de haft tidigare så hade de fått göra sig av med alla extrasängar och inte hunnit få nya.
Vi hade enkelrum och sambon var välkommen att stanna alla nätter (4) men valde att åka hem resterande nätter för att kunna sova bättre. Tyckte dock det gick helt ok att sova kvar själv, personalen var hjälpsam och kom om man ringde på dem.
 
Klickade ja, men sambon fick sova kvar en natt, sen fanns det inte plats (dubbelrum första natten bara).
Så jag låg kvar två nätter själv i singelrum.
Födde i Södertälje.
 
Är osäker vad som räknas som BB och blir ännu mer osäker när jag läser i tråden.

Vi hade eget rum på förlossningen och var kvar där 4-5 timmar efter att barnet var fött. Efter det fick vi antingen åka hem eller stanna på patienthotellet och eftersom vi hade långt att åka och ändå skulle få lov att komma tillbaka och gå på läkarundersökning etc med bebisen så stannade vi två dygn till PKU-provet var klart. Vi hade eget fint rum på patienthotellet och jag tyckte det var toppen. Amningen kom igång direkt när vi slapp allt spring och stressig "hjälp". Vi fick tider till att träffa barnmorskor två-tre gånger per dygn och där frågade de om amningen, om jag ville prata om förlossningen och så.

Jag skulle teckna försäkring och man skulle kryssa i om man skrivits ut från BB och eftersom jag inte fattat om vi var kvar på BB eller "bara bodde på hotell" typ så frågade jag en BM som blev lite ställd tror jag och svarade att vi självklart var kvar på BB. Så jag förstår fortfarande inte riktigt definitionen av BB. :o

Min partner fick i alla fall vara med hela tiden. Falun nu 2019.
 
Frågan ang hur det funkar på landets BB avdelningar kom upp.
Fick din partner stanna med dig på BB eller skickades hen hem och du fick stanna på sovsal?

Lägg gärna till vart du bor.

Pappan fick självklart stanna och vi hade eget rum med två sängar. BB avd på SÖS i Stockholm. Hade inte varit bekväm med att vara där ensam eftersom det är första barnet.
 
Är osäker vad som räknas som BB och blir ännu mer osäker när jag läser i tråden.

Vi hade eget rum på förlossningen och var kvar där 4-5 timmar efter att barnet var fött. Efter det fick vi antingen åka hem eller stanna på patienthotellet och eftersom vi hade långt att åka och ändå skulle få lov att komma tillbaka och gå på läkarundersökning etc med bebisen så stannade vi två dygn till PKU-provet var klart. Vi hade eget fint rum på patienthotellet och jag tyckte det var toppen. Amningen kom igång direkt när vi slapp allt spring och stressig "hjälp". Vi fick tider till att träffa barnmorskor två-tre gånger per dygn och där frågade de om amningen, om jag ville prata om förlossningen och så.

Jag skulle teckna försäkring och man skulle kryssa i om man skrivits ut från BB och eftersom jag inte fattat om vi var kvar på BB eller "bara bodde på hotell" typ så frågade jag en BM som blev lite ställd tror jag och svarade att vi självklart var kvar på BB. Så jag förstår fortfarande inte riktigt definitionen av BB. :o

Min partner fick i alla fall vara med hela tiden. Falun nu 2019.

Ja, det verkar lite snurrigt vad folk kallar BB.
Tror inte någon ligger kvar på BB/förlossningen om det inte varit komplikationer utan det är patienthotell som gäller. Men det kanske funkar olika på olika ställen i landet.
 
Ja, det verkar lite snurrigt vad folk kallar BB.
Tror inte någon ligger kvar på BB/förlossningen om det inte varit komplikationer utan det är patienthotell som gäller. Men det kanske funkar olika på olika ställen i landet.

Ja okej, tack! Jag vet inte vad som hänt om det blivit komplikationer så att jag varken kunnat åka hem eller till patienthotellet. Då kanske partnern inte skulle fått stanna kvar om det fanns salar eller delade rum, det vet jag inte.
 
Med första barnet var jag inlagd och fick inte lämna sängen på prenatalen (?) 8 dygn, eget rum med två sängar och sambon fick bo kvar men hade beläggningen blivit för hög kunde platsen ha gått till någon annan. Var på BB ett par dygn på två olika sjukhus, sambon var med hela tiden. När jag blev utskriven och barnet var kvar på neo hade jag fått bo kvar i delat rum om jag ville, men fick rådet att bo hemma och följde det. I slutet av vårdtiden på sjukhus fick vi båda flytta in på ett samvårdsrum.

De båda andra barnen har fötts på kvällen och vi har båda fått ligga kvar över natten, och sedan åkt hem så fort vi fått nästa dag.

Stockholm 2010, 2013 och 2018.
 
Är osäker vad som räknas som BB och blir ännu mer osäker när jag läser i tråden.

Vi hade eget rum på förlossningen och var kvar där 4-5 timmar efter att barnet var fött. Efter det fick vi antingen åka hem eller stanna på patienthotellet och eftersom vi hade långt att åka och ändå skulle få lov att komma tillbaka och gå på läkarundersökning etc med bebisen så stannade vi två dygn till PKU-provet var klart. Vi hade eget fint rum på patienthotellet och jag tyckte det var toppen. Amningen kom igång direkt när vi slapp allt spring och stressig "hjälp". Vi fick tider till att träffa barnmorskor två-tre gånger per dygn och där frågade de om amningen, om jag ville prata om förlossningen och så.

Jag skulle teckna försäkring och man skulle kryssa i om man skrivits ut från BB och eftersom jag inte fattat om vi var kvar på BB eller "bara bodde på hotell" typ så frågade jag en BM som blev lite ställd tror jag och svarade att vi självklart var kvar på BB. Så jag förstår fortfarande inte riktigt definitionen av BB. :o

Min partner fick i alla fall vara med hela tiden. Falun nu 2019.
Som jag tänker det

Förlossningen- där bebis föds.
BB- avdelning där man är efter förlossningen.



Vi låg kvar några timmar på förlossningen och flyttades sen till BB Tex.

En kompis åkte hem efter 6 timmar, antar att hon åkte direkt från förlossningen och aldrig var inne på BB.

Fattade inte heller förut, tänkte att BB var liksom ’allting’.
 
I både Växjö och Malmö så föder man på förlossningen (så klart 😄) och sedan åker man till patienthotellet. Fick inte stanna längre än 4h på förlossningen, varken i Växjö eller Malmö.
 
Är osäker vad som räknas som BB och blir ännu mer osäker när jag läser i tråden.

Vi hade eget rum på förlossningen och var kvar där 4-5 timmar efter att barnet var fött. Efter det fick vi antingen åka hem eller stanna på patienthotellet och eftersom vi hade långt att åka och ändå skulle få lov att komma tillbaka och gå på läkarundersökning etc med bebisen så stannade vi två dygn till PKU-provet var klart. Vi hade eget fint rum på patienthotellet och jag tyckte det var toppen. Amningen kom igång direkt när vi slapp allt spring och stressig "hjälp". Vi fick tider till att träffa barnmorskor två-tre gånger per dygn och där frågade de om amningen, om jag ville prata om förlossningen och så.

Jag skulle teckna försäkring och man skulle kryssa i om man skrivits ut från BB och eftersom jag inte fattat om vi var kvar på BB eller "bara bodde på hotell" typ så frågade jag en BM som blev lite ställd tror jag och svarade att vi självklart var kvar på BB. Så jag förstår fortfarande inte riktigt definitionen av BB. :o

Min partner fick i alla fall vara med hela tiden. Falun nu 2019.

Förlossningen är där man föder. Sen flyttas man, antingen till BB som ofta är likartat och på sjukhuset. Patienthotellen brukar mer vara ”hotell” och inte ligga i nära anslutning så BM är där och ränner.
 
Jag var kvar i förlossningsrummet kanske 2 timmar. Sen hamnade vi i ett rum med dubbla sängar men utan medicinsk utrustning fast i samma hall. Där var vi typ 8 timmar medans jag fick antibiotika intravenöst. När den behandlingen var klar flyttades vi till avdelningen bredvid där vi stannade över natten innan vi fick åka hem.

Sthlm 2015
 
Ja det verkar olika det där med patienthotell/BB.

Min enda erfarenhet av patienthotell är Danderyds BB-hotell. Så jag trodde alla patienthotell var så när man fött barn men har förstått att det inte är så.

Danderyds BB-hotell ligger på vanliga patienthotellet men det är några våningar som bara är BB-hotell. Barnmorskor kommer på regelbundna besök, rummen är utrustade som på BB, läkarkontroll och PKU (om man är kvar) görs där osv. Jag tyckte den enda skillnaden mellan BB och BB-hotellet var hur man fick tag på mat :p
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 911
Senast: Nox
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp