Gravid och vet inte vad jag ska göra

Zweigelt

Trådstartare
För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna misstänkte infertilitet pga svår dysmenorré, dessutom var min äggreserv på gränsen. Det beslutades om IVF men förhållandet hann ta slut innan.

Så träffade jag min nuvarande partner och vi har skyddat oss trots att jag fått höra att jag är infertil, däremot har jag varit inställd på att om jag vill ha barn kommer enda alternativet vara IVF, och för att få det måste man ha försökt bli gravid under minst ett år. Och så, enda gången vi inte skyddade oss, blev jag gravid. Och nu är det bara ett enda stort kaos i kroppen.

Min partner är över 40 och har två barn sedan tidigare, bor ca 1 timme bort. Han kan inte flytta pga sina barn. I övrigt har han ingen släkt där.
Jag är 38, vill inte flytta till hans stad då det skulle innebära att byta jobb, sälja mitt älskade hus och flytta ifrån min familj och alla vänner. Jag är väldigt hemmakär, har bott på andra ställen under 10 års tid men flyttade hem igen då saknaden blev för stor. Det är alltså här jag vill bo.

Han vill inte behålla barnet då han inte tycker tiden känns rätt, vi har knappt varit tillsammans ett år. Självklart hade jag också önskat att han och jag hade fått mer tid på tu man hand innan ett barn kom till världen, men å andra sidan är jag 38. Han vill att vi ska bo ihop, men det kommer vi inte kunna göra förrän på några år när hans barn blivit större. Vilket innebär att då är det försent för mig att skaffa barn.
Jag känner inte att boendesituationen är det största problemet i den här frågan. Hade jag och min ex-partner hunnit skaffa barn hade jag ändå blivit rätt ensam då han jobbade borta under veckorna. Nu hade vi kunnat lösa det genom att han bor hos mig varannan vecka då barnen är hos deras mamma, och barn-veckorna hade jag kunnat bo hos dom eller att de hade bott här några dagar/under helgerna.

Jag är mer orolig över ekonomin, jag har inte stora huslån men de senaste året när allt blivit dyrt har jag inte så mycket pengar att röra mig med när räkningar, drivmedel och mat betalats.
Det jag är allra mest orolig över är klimatet. Vågar man skaffa barn? Vad är det för framtid barnet kommer ha? Jag har sån ångest över bara hur sommaren sett ut med bränder över världen och stormar i Sverige. Är det alldeles för egoistiskt att behålla barnet? Eller får man vara egoistisk i den här frågan? Kommer jag oroa ihjäl mig om jag väljer att behålla barnet?

Och som sagt, jag är 38 år. Oavsett vilket beslut jag tar är det ett beslut jag måste kunna stå för resten av livet. Väljer jag att göra abort, måste jag ha i beaktande att det finns inga garantier att jag kommer bli gravid igen då min äggreserv var på gränsen redan för två år sedan. Vilket också innebär att IVF kanske inte ens är ett alternativ om det inte finns några ägg.
Dessutom är jag inte heller jättesugen på att bli gravid när jag är 40. Min mamma fick mig när hon var 38 och jag tyckte det var otroligt jobbigt att mina föräldrar var så mycket äldre än mina kompisars. När någon frågade hur gamla mina föräldrar var ljög jag alltid och sa att jag inte kom ihåg hur gamla de var.
Nu är det visserligen andra tider och fler och fler skaffar barn senare i livet.

Som sagt, det är kaos i kroppen. Väntar nu på att en kurator från abortmottagningen ska ringa upp för samtalsstöd.
Hur ska man ens kunna ta ett beslut? Hur vet man vad som är rätt beslut?
 
Att ha barn är att konstant oroa sig. Tyvärr. Det är iaf min erfarenhet. Först oroar man sig för barnet under graviditeten, sen när det är fött oroar man sig för plötslig spädbarnsdöd, sen när det är äldre för att det ska slå sig när det lär sig att gå/cykla, sen för att det ska bli mobbat i skolan, för att det inte ska få några vänner och sen oroar man sig när tonåringen är iväg själv någonstans och jag gissar att man fortsätter att oroa sig även efter att barnet blivit vuxet. Oron ändras. Men jag är en rätt orolig person så min erfarenhet är kanske inte den vanligaste.

Jag säger: Kör på om du vill ha barn! Det löser sig! Jag har en vän som har skaffat två barn helt på egen hand och stortrivs med livet! Jag har också vänner som stortrivs med sina liv utan barn! Vilket som är rätt för dig kan bara du avgöra.

Angående klimatoron så kan ingen någonsin förutse vad som kommer att ske i framtiden. När som helst kan något hända. Klimatrelaterat eller annat. Jag tycker inte att man ska låta det komma i vägen för en barnlängtan. Sen beror det ju på hur stor din barnlängtan är och hur du ser på att leva utan barn. Inget är rätt eller fel.
 
För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna misstänkte infertilitet pga svår dysmenorré, dessutom var min äggreserv på gränsen. Det beslutades om IVF men förhållandet hann ta slut innan.

Så träffade jag min nuvarande partner och vi har skyddat oss trots att jag fått höra att jag är infertil, däremot har jag varit inställd på att om jag vill ha barn kommer enda alternativet vara IVF, och för att få det måste man ha försökt bli gravid under minst ett år. Och så, enda gången vi inte skyddade oss, blev jag gravid. Och nu är det bara ett enda stort kaos i kroppen.

Min partner är över 40 och har två barn sedan tidigare, bor ca 1 timme bort. Han kan inte flytta pga sina barn. I övrigt har han ingen släkt där.
Jag är 38, vill inte flytta till hans stad då det skulle innebära att byta jobb, sälja mitt älskade hus och flytta ifrån min familj och alla vänner. Jag är väldigt hemmakär, har bott på andra ställen under 10 års tid men flyttade hem igen då saknaden blev för stor. Det är alltså här jag vill bo.

Han vill inte behålla barnet då han inte tycker tiden känns rätt, vi har knappt varit tillsammans ett år. Självklart hade jag också önskat att han och jag hade fått mer tid på tu man hand innan ett barn kom till världen, men å andra sidan är jag 38. Han vill att vi ska bo ihop, men det kommer vi inte kunna göra förrän på några år när hans barn blivit större. Vilket innebär att då är det försent för mig att skaffa barn.
Jag känner inte att boendesituationen är det största problemet i den här frågan. Hade jag och min ex-partner hunnit skaffa barn hade jag ändå blivit rätt ensam då han jobbade borta under veckorna. Nu hade vi kunnat lösa det genom att han bor hos mig varannan vecka då barnen är hos deras mamma, och barn-veckorna hade jag kunnat bo hos dom eller att de hade bott här några dagar/under helgerna.

Jag är mer orolig över ekonomin, jag har inte stora huslån men de senaste året när allt blivit dyrt har jag inte så mycket pengar att röra mig med när räkningar, drivmedel och mat betalats.
Det jag är allra mest orolig över är klimatet. Vågar man skaffa barn? Vad är det för framtid barnet kommer ha? Jag har sån ångest över bara hur sommaren sett ut med bränder över världen och stormar i Sverige. Är det alldeles för egoistiskt att behålla barnet? Eller får man vara egoistisk i den här frågan? Kommer jag oroa ihjäl mig om jag väljer att behålla barnet?

Och som sagt, jag är 38 år. Oavsett vilket beslut jag tar är det ett beslut jag måste kunna stå för resten av livet. Väljer jag att göra abort, måste jag ha i beaktande att det finns inga garantier att jag kommer bli gravid igen då min äggreserv var på gränsen redan för två år sedan. Vilket också innebär att IVF kanske inte ens är ett alternativ om det inte finns några ägg.
Dessutom är jag inte heller jättesugen på att bli gravid när jag är 40. Min mamma fick mig när hon var 38 och jag tyckte det var otroligt jobbigt att mina föräldrar var så mycket äldre än mina kompisars. När någon frågade hur gamla mina föräldrar var ljög jag alltid och sa att jag inte kom ihåg hur gamla de var.
Nu är det visserligen andra tider och fler och fler skaffar barn senare i livet.

Som sagt, det är kaos i kroppen. Väntar nu på att en kurator från abortmottagningen ska ringa upp för samtalsstöd.
Hur ska man ens kunna ta ett beslut? Hur vet man vad som är rätt beslut?
tror största frågan i detta, vill du ha barn?
Om du känner ja du vill eller nej du vill inte. Tror det är svårt för oss andra att ha input. Om du tar bort din nuvarande partner ur ekvationen, hur känner du då? Vill du ha detta barnet själv? Eran relation låter lite som ni kanske i botten vill olika saker. Om du verkligen vill ha barn så hade jag nog mer funderat (om det vore jag) att göra det själv, eftersom du säger, tiden rinner ut. Där finns så många olika familjer idag, där finns många kvinnor som väljer att ha barn själva och där finns lika många som är lyckliga barnlösa. Eftersom du har varit inne på IVF, så låter det på mig som du vill ha barn. Man kan aldrig veta om framtiden, utan man får försöka på något sätt landa i ett beslut som känns rätt för dig. Det är ett jätte svårt dilemma.
 
Säger som de ovan, vad vill du? Ja, man får vara egoistisk både i fråga om klimat och vad pappan vill. Det är ditt liv, din kropp, din vilja. Om du vill ha barn, om det är vad du landar i, så kan det ju vara bra att ha i åtanke att man inte vet om chansen kommer igen. Så mitt varma råd är att känna mer inåt och tänka mindre på det praktiska. Det löser sig.
 
Vore jag i din sits skulle jag fundera över följande saker:

1. Vill jag ha barn? Om du kopplar bort klimatoro och framtidsoro, vill du ha barn?
2. Kan jag klara av det ensam? Ekonomiskt och praktiskt?
3. Om jag gör abort och sen inte lyckas bli gravid i framtiden, riskerar jag att ångra mig då?

Om svaret är ja på alla tre hade jag personligen som 38-åring inte gjort abort. Däremot hade jag inte räknat med pappan i det här fallet.

Angående klimat och ångest över världen: jag har samma tankar och de har inte blivit bättre av att jag ser sån misär dagligen på jobbet. Jag försöker att lägga det åt sidan ärligt talat, och planera för hur jag kan rusta min dotter för att kunna möta världen som vuxen i framtiden.
 
Att ha barn är att konstant oroa sig. Tyvärr. Det är iaf min erfarenhet. Först oroar man sig för barnet under graviditeten, sen när det är fött oroar man sig för plötslig spädbarnsdöd, sen när det är äldre för att det ska slå sig när det lär sig att gå/cykla, sen för att det ska bli mobbat i skolan, för att det inte ska få några vänner och sen oroar man sig när tonåringen är iväg själv någonstans och jag gissar att man fortsätter att oroa sig även efter att barnet blivit vuxet. Oron ändras. Men jag är en rätt orolig person så min erfarenhet är kanske inte den vanligaste.

Jag säger: Kör på om du vill ha barn! Det löser sig! Jag har en vän som har skaffat två barn helt på egen hand och stortrivs med livet! Jag har också vänner som stortrivs med sina liv utan barn! Vilket som är rätt för dig kan bara du avgöra.

Angående klimatoron så kan ingen någonsin förutse vad som kommer att ske i framtiden. När som helst kan något hända. Klimatrelaterat eller annat. Jag tycker inte att man ska låta det komma i vägen för en barnlängtan. Sen beror det ju på hur stor din barnlängtan är och hur du ser på att leva utan barn. Inget är rätt eller fel.
Det där att oroa sig känner jag igen alltför väl. Jag är HSP och oroar mig för allt, konstant. Har två syskonbarn som jag skulle ge mitt liv för, och har oroat mig för dom sen de föddes. Vet att jag egentligen borde lära mig att hantera oron för den är för mycket ibland.

Tack för ett annat synsätt på klimatoron ❤️
 
Varför måste du byta jobb om du flyttar? Det är ju bara en timme.
Där jag bor nu har jag en timmes pendling till jobbet, skulle jag flytta till min partner skulle det bli 2 timmars pendling enkel väg, så totalt 4 per dag. Visserligen kan jag jobba hemifrån, men bara två dagar per vecka.
 
Jag tycker du ska tänka på dig själv och vad du vill. Han gjorde ett val när han hade sex med dig utan kondom, för även om du gjort utredningar så finns alltid risken för en graviditet så länge den man har sex med inte passerat klimakteriet. Jag förstår att han inte räknade med att få ytterligare ett barn men det skulle han tänkt på tidigare. Han är vuxen, han får ta sitt ansvar för vad som hänt. Om du vill behålla fostret är det ditt val, med eller utan honom.
 
tror största frågan i detta, vill du ha barn?
Om du känner ja du vill eller nej du vill inte. Tror det är svårt för oss andra att ha input. Om du tar bort din nuvarande partner ur ekvationen, hur känner du då? Vill du ha detta barnet själv? Eran relation låter lite som ni kanske i botten vill olika saker. Om du verkligen vill ha barn så hade jag nog mer funderat (om det vore jag) att göra det själv, eftersom du säger, tiden rinner ut. Där finns så många olika familjer idag, där finns många kvinnor som väljer att ha barn själva och där finns lika många som är lyckliga barnlösa. Eftersom du har varit inne på IVF, så låter det på mig som du vill ha barn. Man kan aldrig veta om framtiden, utan man får försöka på något sätt landa i ett beslut som känns rätt för dig. Det är ett jätte svårt dilemma.
Vi har diskuterat barnfrågan flera gånger och han har egentligen känt att han är ”färdig” med barn då hans egna är i tidiga tonåren, men att om han träffar rätt tjej skulle han kunna överväga barn. Och jag har sagt att jag funderat på att genomgå IVF på egen hand.

Han kom dock till slut fram till att det är mig han vill vara med resten av livet och om det är ett barn som krävs då så får det vara så. Han ville absolut inte att jag skulle göra IVF själv.

När jag var yngre var jag totalt emot barn och ville inte alls ha några. Blev 35 och gynekologerna var på mig om att tiden höll på att rinna ut och att jag var tvungen ta ett beslut. I samma veva blev min mamma sjuk och gick senare bort, vilket också har påverkat hur jag ser på barnfrågan. Det är en enormt stor sorg att jag inte kommer ha min mamma där när jag får barn och att jag aldrig kommer få de småbarnsår som min syster fick med hennes barn och barnen mormor och morfar.

Åh. Jag som har svårt att ens bestämma mig om jag ska behålla eller lämna tillbaka ex ett par skor jag köpt.
 
Att ha barn är att konstant oroa sig. Tyvärr. Det är iaf min erfarenhet. Först oroar man sig för barnet under graviditeten, sen när det är fött oroar man sig för plötslig spädbarnsdöd, sen när det är äldre för att det ska slå sig när det lär sig att gå/cykla, sen för att det ska bli mobbat i skolan, för att det inte ska få några vänner och sen oroar man sig när tonåringen är iväg själv någonstans och jag gissar att man fortsätter att oroa sig även efter att barnet blivit vuxet. Oron ändras. Men jag är en rätt orolig person så min erfarenhet är kanske inte den vanligaste.

Jag säger: Kör på om du vill ha barn! Det löser sig! Jag har en vän som har skaffat två barn helt på egen hand och stortrivs med livet! Jag har också vänner som stortrivs med sina liv utan barn! Vilket som är rätt för dig kan bara du avgöra.

Angående klimatoron så kan ingen någonsin förutse vad som kommer att ske i framtiden. När som helst kan något hända. Klimatrelaterat eller annat. Jag tycker inte att man ska låta det komma i vägen för en barnlängtan. Sen beror det ju på hur stor din barnlängtan är och hur du ser på att leva utan barn. Inget är rätt eller fel.
Och jag oroar mig väldigt lite.. absolut inte noll men inte konstant. Nu verkade ju @Zweigelt vara mer lik dig tyvärr.

I övrigt håller jag med om det andra du skrev :)
Saker brukar lösa sig och det är liksom gött att han en unge, om någon förstår mig rätt.

Klimatet funderar jag mer på nu än innan, men lever på hoppet att det löser sig och ja man får vara egoistisk när det gäller att skaffa barn (eller inte göra det).
 
Vore jag i din sits skulle jag fundera över följande saker:

1. Vill jag ha barn? Om du kopplar bort klimatoro och framtidsoro, vill du ha barn?
2. Kan jag klara av det ensam? Ekonomiskt och praktiskt?
3. Om jag gör abort och sen inte lyckas bli gravid i framtiden, riskerar jag att ångra mig då?

Om svaret är ja på alla tre hade jag personligen som 38-åring inte gjort abort. Däremot hade jag inte räknat med pappan i det här fallet.

Angående klimat och ångest över världen: jag har samma tankar och de har inte blivit bättre av att jag ser sån misär dagligen på jobbet. Jag försöker att lägga det åt sidan ärligt talat, och planera för hur jag kan rusta min dotter för att kunna möta världen som vuxen i framtiden.
Jag har alltid haft svårt att föreställa mig gravid och mamma. Kanske har det att göra med att när jag var yngre/tidig tjugoårsåldern ville jag inte alls ha barn och hade helst opererat bort hela livmodern och allt. Sen har det nog spätts på då jag och mitt ex försökte få barn men det aldrig gick, att IVF skulle bli aktuellt och det finns ju heller inga garantier att IVF skulle lyckas.
Så någonstans har jag ställt in mig på ett liv utan barn. Jag tror säkert det hade blivit ett fint liv det med, jag hade fått skaffa fler katter istället. Men jag tror jag alltid skulle ha känt en sorg över att det inte blev några barn.
 
Men jag tror jag alltid skulle ha känt en sorg över att det inte blev några barn.

Det här hade jag tagit fasta på, allt annat (jobb, boende, förhållande osv) går att ordna och ändra på framöver. Men en graviditet till är det ju långt ifrån säkert att du kan ordna.

Tror väldigt sällan det är så att allting klaffar samtidigt och det är den perfekta tiden att skaffa barn, för någon. Utan man får helt enkelt bestämma om barnaskaffandet är så pass viktigt att man är beredd att ändra på något annat eller inte. Och det kan ju bara du besluta dig för.
 
Det här är ett typiskt sånt "sliding door"-moment där ditt val, oavsett vad du väljer kommer att påverka resten av ditt liv. Jag tänker att du kanske delvis hade börjat processerna tanken på ett liv utan barn och att detta därför vänt upp och ner på hela din tillvaro? Tycker du borde gå och prata med någon utomstående professionell och få hjälp att reda i alla känslor som detta måste rört upp. Det finns ingen annan som kan säga vad som är rätt eller fel för just dig (även o det hade varit sååå skönt om någon satt med facit i såna här situationer). Vi kan bara säga hur vi själva hade gjort i din situation, jag hade exempelvis behållt (jag hade grav fomo i barnfrågan) och hade grämt ihjäl mig om jag gjort en abort trots att jag ville ha barn. Men du kanske fungerar helt annorlunda. Fattar att detta inte alls är vad du tänkt dig och ibland ställer livet oss inför såna här jättesvåra, stora beslut och då tänker jag att det kan ha varit skönt att ha ventilerat frågan med utomstående part, stött och blött alla känslor typ 200 ggr för att i slutändan förhoppningsvis landa i någon slags känsla av att man tagit ett välgrundat beslut, även utan facit.
 
Låter ju som du vill ha barn och mitt ditt bagage samt 38 år ändå i kombination kanske är din enda chans...❤

Oro är ju inte jag rätt person att säga något om (är själv "sån") men tror det är viktigt att man inte överför sin egen oro till barnet även om det är lättare sagt än gjort. Menar; mamma är uppväxt med en hypokondrisk mamma men hon i sin tur har inte gett en sådan uppväxt till mig och min bror. Angående klimatet anser inte jag det ska stå ivägen för barn även om jag förstår din tankegång.
 
Det här hade jag tagit fasta på, allt annat (jobb, boende, förhållande osv) går att ordna och ändra på framöver. Men en graviditet till är det ju långt ifrån säkert att du kan ordna.

Tror väldigt sällan det är så att allting klaffar samtidigt och det är den perfekta tiden att skaffa barn, för någon. Utan man får helt enkelt bestämma om barnaskaffandet är så pass viktigt att man är beredd att ändra på något annat eller inte. Och det kan ju bara du besluta dig för.

Tror heller inte den där perfekta tillfället finns
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 660
Senast: Ramona
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 005
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp