Får inte komma ut varje dag..

Sv: Får inte komma ut varje dag..

Okej. Men då behöver jag kanske inte oroa mig då:). Låter ju bra iallafall! Ska försöka hitta ngn som kan hitta på ngt med dem, men går det inte kanske de inte kommer må så dåligt ändå.

Jag förstår att det känns jobbigt, men det jobbigaste kanske är att du helst vill hålla på med hundarna själv?
De hundar du har är ju sällskapshundar, det hade varit skillnad om de hade varit krävande brukshundar;)

Min lille, 75% jackrussel och 25% dsg får inga tre timmars promenader varje dag och jag ser mej faktiskt inte som en dålig matte ändå.
Så länge hunden trivs och mår bra med det man gör med den så tror jag inte att de lider.
Min hund blir lika glad om jag säger att vi ska gå och sova som om jag säger att vi ska gå ut, han vet mycket väl vad det ena och andra betyder eftersom han springer direkt till sängen om jag säger att vi ska sova och kommer och hämtar mej om jag måste gå på toa eller annat först. Precis som han springer till dörren med en blick på kopplet för att fråga om kopplet ska med eller inte;)

Min hund mår inte dåligt av att inte få gå ut och gå i koppel flera timmar om dagen, när kopplet är på betyder det träning för hans del och utan koppel betyder lek.

Jag tror att både du hundarna och dina föräldrar skulle tjäna på om du kunde släppa din "måste" känsla och låta dina föräldrar ha hundarna i hundgård/rasthage och att du aktiverar dem när du är hemma, de är ju ändå två och leker väl med varandra?! Fast du behöver inte stressa med så långa promenader/cykelturer det räcker med det du gjorde innan du flyttade, man kan inte "göra igen" motion.
Tänk på hur du gör när du rider, inte rider du två timmar istället för en bara för att du inte kunde rida dagen innan.

Dagens hundar har fått ett nytt problem. Och det är att det finns ingen avstängningsknapp. Hundar mår inte dåligt av att inte göra något någon dag i veckan. Ditt schema tycker jag känns heltajt, då jag vet att hundar klarar av att bara rastas minst 5 ggr/dag minst 15-20min/gång. Det innebär att hunden i så fall fått runt 1 1/2 timmes promenad per dag. Sen tror jag knappast att dina hundar inte är inaktiva då dom är ute i hundgården. Är det tillräckligt stort så kan dom leka, titta på grannar eller någon som passerar, se på fåglar eller andra djur, känna på olika dofter. Du har sällskapshundar så du behöver inte vara orolig för att dom inte får tillräckligt med aktivitet.

Svarar både Tinywiny och gumman*

Okej, men då behöver jag inte oroa mig då:). Då kör jag på som jag gjort innan.

shit, de lär ju vara som stereoidpumpade elitatleter :eek:

innan du skrev rasen trodde jag att det var rottweilers..

trappa ner på träningen så kräver hundarna mindre motion och de klarar sig mycket väl med koppelpromenader med lite jogg och kasta tennisboll i skogen istället för den brutala konditionsträningen du kör, den är onödig när du har så små sällskapshundar..
tänk på hur man tränar hästar, tror du ens att elitloppshästar värms i 5 minuter sedan öspumpar på i tävlingstempo i 30 minuter? näe, hästarna skulle spränga blodkärlen och slita sönder benen..

Haha, nej alltså. Innan har "schemat" sett ut ungefär såhär:

Måndag: Cykla ca 30 min/gå i skogen 30-60 min eller åka in till stan med buss och miljöträna en timme innan jag åker hem igen:).
Tisdag:---------
Onsdag: cykla ca 30 min/ när det är ljust ute och gå i skogen minst 1 h.
Torsdag: -----------
Fredag: Samma som onsdag
Lördag: skogen ca 1,5-2 h
Söndag: skogen ca 1,5-2 h

Sen blir det lite lydnad, spår, sök mm också de dagar jag är hemma.

När jag cyklar så är det ju såklart inte fullfart hela tiden:D. Jag cyklar även sakta så de får trava/galoppera sakta och bara lulla på lite;). Cyklar bara snabbt kortare bitar. Jag kan ju ha lite ökat en lite längre bit (1 km) men inte fullfart.

Visserligen är min rätt vältränad:D (det är han som tränas mest)

ahh *puh* vilken tur :p

men jag tycker inte att du behöver öka på träningen något från det schemat du har nu isåfall :) du kan faktiskt tilloch med drag ner succesivt, främst på cyklingen som är ren konditionsträning, kasta boll i skogen kanske är roligare för hundarna till och med?

Ja, skogen gillar ju både jag och hundarna bäst egentligen. Problemet är ju att det är mörkt när jag kommer hem. Inte så kul att gå omkring och snubbla runt i skogen när det är becksvart;). Därför jag cyklar de dagarna. Annars under övriga året när det är ljust så går jag i i skogen.

ja, det är ganska trist när det är så mörkt, men en rejäl orienteringspannlampa kanske vore något? :idea: jag går runt med ficklampa efter mina hundar när vi går genom skogsbitarna häromkring det funkar bra, men ska man vara ute längre vill man ha pannlampa istället :)

Haha, nej alltså. Innan har "schemat" sett ut ungefär såhär:

Måndag: Cykla ca 30 min/gå i skogen 30-60 min eller åka in till stan med buss och miljöträna en timme innan jag åker hem igen:).
Tisdag:---------
Onsdag: cykla ca 30 min/ när det är ljust ute och gå i skogen minst 1 h.
Torsdag: -----------
Fredag: Samma som onsdag
Lördag: skogen ca 1,5-2 h
Söndag: skogen ca 1,5-2 h

Sen blir det lite lydnad, spår, sök mm också de dagar jag är hemma.

När jag cyklar så är det ju såklart inte fullfart hela tiden:D. Jag cyklar även sakta så de får trava/galoppera sakta och bara lulla på lite;). Cyklar bara snabbt kortare bitar. Jag kan ju ha lite ökat en lite längre bit (1 km) men inte fullfart.

Men om det såg ut så där förut, varför öka med nästan det dubbla när det ändå ser ut att vara nästan samma antal dagar?

Jag trodde först det handlade om ett var understimulerade huskeys eller nåt... :D

Ville öka för att dels så börjar min vovve bli äldre (fyller 2 i mars) och sen tänkte jag att om de får röra på sig ordentligt de 5 dagarna så gör det inte lika mycket om de vilar de andra två.:)

Ville öka för att dels så börjar min vovve bli äldre (fyller 2 i mars) och sen tänkte jag att om de får röra på sig ordentligt de 5 dagarna så gör det inte lika mycket om de vilar de andra två.:)

Ta det lugnt :) dina hundar mår inte dåligt av att trappa ner träningen. Det är sällskaps hundar du har och inte Huskys ;) funderar på om ens de tränas så mycket varje dag.

För mycket träning kan vara stressande för hunden och den känner att den inte kan koppla av.

Okej, fast jag har nästan märkt tvärtom. Att han blir mycket lugnare när han fått röra på sig ordentligt. Jag börjar nästan undra om det är en husky jag har:D. Han är sån som älskar att arbeta både psykiskt och fysiskt.

Gör dina föräldrar NÅGONTING med hundarna, eller är de helt ditt ansvar? (Morgonkiss, tar med hunden när de åker och handlar, går kvällspromenad runt kvarteret, borstar dem...?)

För sådana småsaker är ju lika viktiga (om inte viktigare) än tokmotionera!

/Syrsa

Ne, de är helt mitt ansvar. Men det är klart att de får ju komma ut och kissa. Men de går inte ut med dem utan släpper bara ut dem.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 454
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 509
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser