Konstigt, minns inte hur vad jag citerade tryckte bara på svara och nu ser jag inte att jag citerat någotVad märkligt. Jag har inte skrivit det där som du citerade från mig, tror jag. Jag hittar inte ens det inlägget i tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstigt, minns inte hur vad jag citerade tryckte bara på svara och nu ser jag inte att jag citerat någotVad märkligt. Jag har inte skrivit det där som du citerade från mig, tror jag. Jag hittar inte ens det inlägget i tråden.
Va märkligt! Trodde jag blivit allvarligt dement där ett tag eller fått en psykos eller nåt. Puh. Du räddade min dag.+ @Kattennizze Det var @Luff som skrev det inlägget.
För mig får du lika gärna be till Tor, Baal, Jehova, jordmodern eller din avlidna farfar. Det går fint om du vill sejda ocksåJag utgår från att man inte kan stoppa någon att be om de så vill.
Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar. Fast det är precis samma sak, bara en annan gudom.
Hedning - då har du åska och stormar och till våren all spirande grönska, hedningarna håller sig väl till asatronNej, det hjälper inte att vara religiös. Det funkar liksom inte alls. Men det är liksom en grundläggande skillnad mellan en troende och en icke troende, att vi hedningar kräver åtminstone ett minimalt tecken på att bön har effekt för att acceptera påståendet.
Hedning - då har du åska och stormar och till våren all spirande grönska, hedningarna håller sig väl till asatron![]()
Om du nu är ateist, varför blir du obekväm av att någon vänder sig till en gudom du inte tror på? Har du rätt som ateist kan det inte påverka dig överhuvudtaget. Vad i tanken att någon ber för dig är obehagligt, att någon slösar med sin tid?Oj! Jag hade blivit obekväm med situationen. Jag är ateist. Jag är naturvetare och tror på vetenskapen, den vetenskapliga metoden och på det som går att bevisa. Jag tror att när man dör så är man borta, helt borta. Och den tanken stör mig inte det minsta lilla.
Om någon sagt till mig så som TS vän sagt till TS hade jag blivit obekväm och om det var en person jag ville vara nära vän med hade jag känt ett behov av att förklara min syn på religion, eftersom hen tog upp det. Jag undviker att prata religion, speciellt med troende eftersom jag vet att en del kan ta illa upp av mina åsikter. Men om någon tar upp det eller på något sätt försöker tvinga på mig deras religion så säger jag vad jag tycker på ett förhoppningsvis konstruktivt och artigt sätt. Jag hade i TS situation förklarat att jag är ateist, att jag därmed inte tror på att böner hjälper och om personen vill hjälpa mig så räcker det att personen finns där för mig när jag behöver det och är min vän.
Från wiki som du citerar
Från wiki som du citerar
"Dessutom har det använts i synnerhet om naturreligioner, som ansetts primitiva." Det var just det jag tänkte på![]()
Du förstår verkligen inte vad jag menar.
Det är inte vad bönen betyder för Mig, utan vad den representerar för den troende. Det är inte bönen som stör mig, utan inställningen hos den som ber.
Jag undrar om någon ber för dig utan att fråga först om det är ok för dig och sen inte frågar nått mer typ om det blivit nån skillnad eller annat märkligt. Är det ok för dig då eller känner du att den personen gått bakom ryggen på dig? Jag är nyfiken hur Du och andra med liknande åsikter tänker om just dettaDet sista jag vill nämligen är att gå bakom någons rygg, samtidigt som jag aldrig pratar öppet om min tro annat än med väldigt nära personer eller de som är betydligt öppnare än mig. Är själv uppvuxen i en icke troende familj, men ber ändå för dem. För mig känns det viktigt men vet inte om jag någonsin sagt att jag ber.
Det är inte vanföreställningar för det första. Sen om någon inte är tacksam att någon tänker på den och önskar den väl så är det väl upp till den då. Det finns inga begär i böner, ingen begär någonting av någon.Tja, det gör det ju. Att ägna sig åt meningslösa aktiviteter baserade på vanföreställningar, istället för att umgås, göra något annat effektivt för sin vän eller bara ringa och säga att man tänker på dem - är ganska skadligt i alternativkostnad.
Mår man bra av det själv så är det givetvis upp till varje individ, men att börja begära att någon annan ska vara tacksam för att man kryper djupare in i vanföreställningar och ägnar sig åt meningslösa aktiviteter?
Du förstår verkligen inte vad jag menar.
Det är inte vad bönen betyder för Mig, utan vad den representerar för den troende. Det är inte bönen som stör mig, utan inställningen hos den som ber.
Nope, det gör du inte. Jag menar att eftersom de tror att bönen kan påvera mitt liv (till det bättre eller sämre hör inte hit överhuvudtaget. Jag vill inte att någon kommer hem till mig och städar mitt badrum eller klipper min gräsmatta heller.)
?
Det är inte vanföreställningar för det första. Sen om någon inte är tacksam att någon tänker på den och önskar den väl så är det väl upp till den då. Det finns inga begär i böner, ingen begär någonting av någon.
Det är ju för pesonens välbefinnande. Man ber inte för att någon ska må dåligt. Och om det nu är så att man tar illa vid sig av någons bön så får man det jobbigt då jag tror väldigt få säger till och frågar om man får be för den. Se bara på nunnorna tex vars liv går ut på att be för andra, folk ingår i andras böner oavsett. Och det är bara att vara tacksam att någon vill en så gott att den ber för dennes välbefinnande. Tror man inte på det så skadar det inte iallafall.
Om det är så att man tror att bönen kan skada en så innebär det väl att man själv har en tro?
Folk tar oftast inte illa upp ifall någon håller tummarna för dom tex, det är en slags bön om att vad det än är man håller tummarna för ska gå bra. Det är liksom en önskan om något positivt.
En tanke bara, du påstår att det är vanföreställningar, alltså du hävdar att dom som har en tro har psykiska störningar. Kan du förklara då varför tex inte psykosmedicinen fungerar att få bort dessa vanföreställningarna? Hur kommer det sig att resten av denna psykos försvinner men inte känslan som tron ger?Det är din övertygelse att det inte är vanföreställningar, jag har min övertygelse. Jag tycker att det finns tecken på att det finns en förväntan om tacksamhet framförd av flera i tråden.
Jag vill verkligen inte att någon faller djupare i det träsket genom att ägna tid åt att be för mig. Sedan om de ändå gör det, är ju upp till dem.
Man vill kanske inte involvera sig i någon annans tro, bli ett medvetet villigt subjekt/objekt i någon annans tro och fantasier osv. Om man blir det utan att bli tillfrågad är det en sak, men jag skulle ju också svara nej om någon frågade -är det ok att jag fantiserar om att ha sex med dig ikväll? Är det ok att jag fantiserar om dig ikväll? Är det ok att jag tänder ett ljus för dig ikväll (jag är ju inte död än)? osv.Om du nu är ateist, varför blir du obekväm av att någon vänder sig till en gudom du inte tror på? Har du rätt som ateist kan det inte påverka dig överhuvudtaget. Vad i tanken att någon ber för dig är obehagligt, att någon slösar med sin tid?
Alltså, när man ber för någon så ber man inte om en specifik lösning på den enskilda personens problem eller vad det nu är man ber om. En bön är inget krav, den som ber tror ju på att gud eller vem det nu är man ber till hjälper till på det sättet som den anser är bäst. Man uppmärksammar det man tror på att hjälpa till på rätt sätt och visar rätt väg. Vad man själv anser är rätt spelar mindre roll, grejen är ju att man uppmärksammat att en person har ett problem eller har det svårt och man vill att den ska hamna rätt oavsett vad rätt är för personen.Jag tar inte illa upp som sagt om någon ber för mig även om jag inte delar deras tro.
Men jag finner en grej intressant. Att be för folk gör tydligen många utan att fråga, trots att det tror det kan påverka.
De som tror på och sysslar med Healing ger inte healing utan att fråga. Trots att de ju också bara vill hjälpa.
Vad tänker du om det förhållningssättet gentemot andras egna val sas?