Får man ha häst hursomhelst????

F

Fjortis14

Har planer på att flytta ut på landet. Jag har två hästar som jag har på lösdrift nu.. Och dom skulle jag vilja ta med mig. Hur mycket mark bör man ha? Va gäller för reglar för grannar osv?
Känner mig så ovis!:o:o
 
Sv: Får man ha häst hursomhelst????

Vad som gäller beror helt på vad som du menar med landet?
Plus att det kan skilja något mellan olika kommuner.
Det mesta som kan ha betydelse är om det är till en lantbruksfastighet eller en villa du tänker flytta. Men också om den ligger inom planerat område eller på "riktiga" landet.
 
Sv: Får man ha häst hursomhelst????

Ja riktiga landet hade vi nog tänkt. Men jag tänkte mest om man måste ha något tillstånd osv...
 
Sv: Får man ha häst hursomhelst????

Jag förstår inte igentligen problemet.
När det gäller regler om djurhållning så finns det tydliga direktiv och lagar som reglerar hur, var och i vilken omfattning djur får hållas, vare sig det gäller privat djurhållning eller djur i ngn form av verksamhet.

Information kan du söka via länsstyrelsen, din kommun och i massor på internet. Lagar och regler ger dig stödlinjer och sedan får du fylla på med sunt förnuft. Konstigare behöver det inte vara.

Du kan inte begära att du skall få all information serverad genom att skapa en tråd på ett internetforum, den informationen är för massiv och för omfattande för att lägga fram på ett enkelt sätt i en tråd.
Svar på specifika, enskilda frågor är en annan sak, där kan du säkert få viss hjälp via ett forum.

Jag råder dig att börja med att prata med dina blivande grannar, vad tycker de om att få hästar inpå tomtgränsen? Visserligen så kanske de inte har juridisk möjlighet att förhindra dig att ta dit hästarna, men att komma på kant med grannarna redan i start är en MKT dålig början.
Får du klarteckan från grannarna så kan du gå vidare med att söka information från din kommun och länsstyrelsen.

Lycka till!
 
Sv: Får man ha häst hursomhelst????

Begära att få information serverad! Ursäkta!
Vill man svara på en tråd gör man det eller så låter man bli.

Och nu vet jag vart jag ska söka iallafall så tack för det.
 
Sv: Får man ha häst hursomhelst????

Det är otroligt mkt frågor om hästhållning & mått hit & dit & jag tycker det är lite förvånande att så många hästägare verkar vara totalt ovetande om att allt finns reglerat på jordbruksverkets hemsida, om ni flyttar till en sk jordbruksfastighet så lär det inte bli problem men inom stadsplanerat område så behöver ni kontakta kommunen, kontakta hursomhelst kommunen efter att ha läst jordbruksverkets regler, så att du får tydliga svar från vad som är tillåtet i just den kommunen ni kommer att bo i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 192
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 624
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 116
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp