Får man låna hotellets handuk

escodobe

Trådstartare
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
 
Spontant nej, jag gör alltid plats för egen handduk som man tar med till bad utanför området. 👍Vet dock inte varför jag säger nej, känslan av stöld även fast de kommer tillbaka kanske?

Men finns folk som skulle göra det utan att tveka. 😁
 
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?

Jag har ibland när jag behövt handduk för att låna med sagt till i receptionen och det har inte varit några problem att få en extra handduk sä länge den kommer tillbaka. Tycker de flesta hotell brukar vara serviceminded på så sätt. Så jag hade lånat med mig handduken utan betänkligheter. Det har varit utomlands ibland som man behövt betala för poolhanddukar men i Sverige har det inte varit några problem.
 
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
Jag tänker att man kan fråga så slipper man risken att det blir en reaktion, fast försent då att packa ned en egen förstås. Jag skulle tro att de flesta hotell skulle tycka det är okej och hjälpa till med att lösa problemet, kanske har de till och med ett system med en liten tvättavgift eller liknande för en extra handduk den dagen.
 
Min resetokiga syster tog oftast med sig billiga badhanddukar på resa och tog inte med sig dom hem. Just för att få mer plats för turistinköpen. En badhandduk kostar ju ofta inte många kronor.
 
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
Fråga hotellet, men ha med sig en resehandduk i bagaget. De väger knappt något, tar ingen plats och kostar knappt 100kr. Jag älskar min och har den jämt i ryggsäcken hela sommarhalvåret då man aldrig vet när en badmöjlighet kommer 😄 Ett av mina bästa köp, tar mindre än en femtedels plats jämfört med ett badlakan.
 
Min erfarenhet:
Mellanklass hotell (***) är inte alltid så förtjusta i att man tar med sig en handduk från rummet till stranden, speciellt om de inte byter handdukar varje dag. Tänker att det kan ha flera anledningar; drar in skräp/sand, riskerar att vara borta när de ska bytas, riskerar att försvinna helt etc. Om jag har uppfattat det rätt är det inte alltid hotellen som äger handdukarna utan det gör företagen som tvättar dem. Dock tror jag att de flesta skulle låna ut en handduk om man frågar, de lär ju ha reserver.

Bättre hotell (****, *****) brukar ha handdukar vid utgången till poolen/stranden till sina gäster. Har aldrig stött på att det inte skulle vara något problem att få låna med en handduk därifrån till en utflykt. Vissa hotell har någon form av pantsystem (som nummerlapp i omklädningsrum) för att handdukarna ska komma tillbaka, andra skriver upp rumsnummer. Men enligt min erfarenhet är det mer teori än praktik, långt ifrån alltid registreras att man tar/lämnar tillbaka en handduk.

Själv har jag tunna handdukar av siden (https://www.sidenselma.se/res-i-siden/resebadlakan-och-handdukar), tunna afrikanska "lakan" i mönstrad bomull (typ de här https://thumbs.dreamstime.com/z/afrikanska-tyger-från-ghana-västafrika-39160989.jpg) och tunna saronger inhandlade i Brasilien. De tar liten plats och torkar snabbt. Men de är förstås inte tillräckligt tjocka som underlag på en stenstrand. Sidenhanddukarna ryms i en handväska, om man oplanerat skulle få behov av att ta ett dopp eller av annan anledning behöver en.
 
Kan du kolla upp badet som du ska till? De har kanske handdukar att hyra? Inte alls ovanligt.
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
 
Poolhanddukar - ok att ta med. De vanliga vita som finns i badrummet - nej.
Också ett alternativ som jag stött på. I rummen finns extra handdukar (i annan färg) för stranden. När man går in igen byter man dem till en ny, ren. Om man tar med en sådan handduk någon annanstans är det inget som någon märker.
 
Som en som stått i receptionen i flera år i många olika länder i flera hotell. Ser inte för mig att varken jag eller någon kollega skulle tycka det var ett problem. Handduk är på ditt rum och måste oavsett tvättas, så länge den kommer tillbaka till hotellet är det lugnt.

Nått annat var det med gästen som beställde upp 2 set extra handdukar till rummet, ringde sen ner till oss i receptionen och fråga om hjälp till presentpapper, tejp och sax 🤨🤔 vi la på kostnad för handdukar på hans nota, han sa iaf inget vid utcheckning :laugh:
 
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
Fråga eller låt bli ta med handduk från rummet. Eftersom du frågar vet du nog redan att det inte är ok. Men hotell är serviceminded så det löser sig säkert...om de inte endast har vita handdukar förstås
 
I första hand hade jag försökt få med mig en handduk, men annars tror jag att jag skulle lånat med mig handduk från hotellet. Den kommer ju tillbaka direkt. Tänker att folk som bor på hotell gör betydligt värre saker med hotellets egendom :idea:
 
Fråga hotellet, men ha med sig en resehandduk i bagaget. De väger knappt något, tar ingen plats och kostar knappt 100kr. Jag älskar min och har den jämt i ryggsäcken hela sommarhalvåret då man aldrig vet när en badmöjlighet kommer 😄 Ett av mina bästa köp, tar mindre än en femtedels plats jämfört med ett badlakan.
Ja, hade jag åkt dit där det skulle vara varmare än -5 till + 7 grader hade det varit lösningen. Nu kommer det vara iskallt när jag kliver ur poolen och därför kändes en stor fluffig badhanduk mycket lockande. Men platsbrist i bagaget är högst problematisk
 
Fråga eller låt bli ta med handduk från rummet. Eftersom du frågar vet du nog redan att det inte är ok. Men hotell är serviceminded så det löser sig säkert...om de inte endast har vita handdukar förstås
Jag frågar för att jag inte vet? Jag bor nästan aldrig på hotell med pool/strand men har ju hört talas om att det "paxas" solstolar med handlar handukar tex även om jag aldrig sett fenomenet IRL.
 
Ponera att man ska på semester och bo på ett rätt hyfsat hotell i fem dagar. Det vill säga inte ett flashigt hotell men ändå ett par snäpp upp från de vandrarhem/lågbudget ställen jag är van vid. En av dessa dagar, ens sista innan man checkar ut dagen efter ska man iväg och bada på ett offentligt bad. Det är trångt i resväskan. Är man en rövhatt och kriminell om man lånar med sig en handduk eller två från hotellrummet? Eller anses det vara okey eftersom handukarna ändå kommer tillbaka till hotellet? Jag stjäl inte med mig dem hem. Ingen annan än jag ska ju ändå disponera handduken den dagen? Hade det varit hotellets pool hade jag inte tvekat, men nu lämnar de så att säga området?
Alltså, får och får.. 🤷🏼‍♀️ Jag har i alla fall gjort det både en och två gånger, inklusive där jag läst att man inte fick. Men varför skulle de kolla i min väska när jag lämnar för utflykt, liksom?

Skakar givetvis av eventuell sand ordentligt om det skulle vara en sådan situation (sandstrand utan stolar), precis som jag hade gjort med egen handduk hemma.
 
Fråga! Fullt begripligt de inte vill att alla handukar får ben, men är säkert inte omöjligt att få låna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp