Får man tälta med hästen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare allfunderaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 688
A

allfunderaren

Jag funderar på att göra en minisemester med min familj och mina hästar i sommar. Vi tänkte att vi ska rida/köra och tälta några nätter vid lämpliga ställen. Enligt allemansrätten så får vi ju tälta, men hur är det med hästarna? Tanken var att vi skulle ta med oss sådana "tillfälliga stolpar" och göra en liten mini-hage. Får man det? Förr i tiden fick ju hästar beta längs vägen enligt allemansrätten, men hur är det nu för tiden...någon som vet?

Sv: Får man tälta med hästen?

Jag skulle ha frågat markägaren om jag fick sätta upp hagen över natten på de ställen där jag planerat sova över.

Kanske det är enklare att följa någon ridled?

Jag har tittat lite på det här med ridled, men det är en bit att åka med hästarna så det skulle ju vara mycket lättare att bara starta hemifrån när vädret skall vara bra i några dagar...

Jag tänkte att man kan fråga markägaren, men jag förstår inte hur jag ska få fram information om vem som äger marken. Någon som vet hur man bär sig åt?

Lantmäteriet borde väl ha kartor där sådant framgår, om inte så vet de säkert vem som vet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 488
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 340
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka