Får man tävla en häst som inte har pass?

lillaana

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder!
Det kan ju gå flera år innan man får sitt pass och vad gör man under tiden???

Sv: Får man tävla en häst som inte har pass?

Om passansökan är inlämnad och alltså på g så kan du tävla. Du behöver ha ett bevis för att det är inlämnat tror jag. Varför ringer du inte och frågar de som ska skriva ut passet? Då går du klara besked.

Nu är jag kanske ute och cyklar men vad jag vet så måste du inte ha pass för att tävla men hästen måste vara vaccinerad och ponny måste dessutom ha mätintyg+vara registrerad.
Nuförtiden är det ju så att alla uppgifterna står i passet och alla hästar måste ha pass, men det är inget krav för att få starta vad jag vet.

passet behövs inte speciellt på tävling. Däremot måste man väl ha pass när man transporterar hästen om jag inte är helt ute och cyklar.

Vaccinationen brukar ju stå i passet så därför har många med sig passet, men har du vaccinationen separat behöver du inte visa ngt pass.

Jag har vaccinationerna separat... + mätintyg och allt annat...

Då behöver du inte bekymra dig om passet!
Så länge alla andra papper är i ordning så kan du tävla!

Sanning med modifikation... Eftersom ALLA hästar i hela Sverige SKA ha ett pass, oavsett vad man ska göra med dem (dvs. även om de bara ska gå hemma i hagen resten av livet), räcker det egentligen inte att ha alla "andra" papper iordning för att tävla. (Ponnyer ska dessutom vara chipmärkta för att få tävla). Har du däremot skickat in ansökan om pass och inte fått något är det ju en lite annan femma. Kontakta registratorn och kolla vad som gäller och be gärna om ett intyg att passhandlingarna är inskickade men ännu inte behandlade.

Har man inte ens skickat in en ansökan om ett pass får man, i teorin, inte starta även om man har mät-, vaccinationsintyg, mm. Men frågan är hur nogranna klubbarna är med det här (eftersom det kan ta extremt lång tid att få sitt pass från vissa föreningar så är det ju i nuläget svårt att kontrollera till 100% skulle jag tro). Chipmärkningen går ju dock att kontrollera.

Som tävlingsarrangör är du INTE skyldig att kontrollera om startande hästar/ponnyer har pass. Och så vitt jag vet behöver man inte ha pass för att få lösa hästlicens heller, däremot måste hästen/ponnyn vara registrerad i en rasförening. Så om man nu inte har pass till sin häst så går det bra att tävla iallafall.

Uttryckte mig lite luddigt kanske, för du har rätt. Alla hästar i Sverige ska ha pass och alla ponnyer som tävlar ska vara chipmärkta. Men, precis som du säger, eftersom det närmast aldrig kontrolleras (och det är så extremt långa väntetider på pass för vissa raser) så är det ju i praktiken fritt fram att tävla utan. Arrangörer för ponnytävlingar har visserligen rätt att göra stickprovskontroller när det gäller chipmärkning, men har bara hört talas om det i ett fåtal fall (när det gäller dressyr ska jag säga, det kanske är mer vanligt förekommande på hopptävlingar vid t.ex. vet.besiktning?).

Har nyligen ringt in och frågat på skånes ridsportsförbund. Om man har skickat in ansökning till passet och tagit kopia på allt innan så får man starta med hästen.

Liknande trådar

Mat Ja som rubriken lyder finns det något trevligt ställe att äta på där i Västerås Kommer inte ha jättelång tid på mig så gärna något som...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Snurrfian
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
339
Senast: Gabby_Ossi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka