Bukefalos 28 år!

Får manen avkliad

PetraN

Trådstartare
Hej,
jag har en häst som kommit till en ny flock med nio valacker. En islandshäst. Han har inte tidigare haft exem och har det inte nu heller. Dock har hela manen blivit avbiten. Jag har sett att andra hästar i flocken biter av hans man. Dock är det inte några andra som råkat ut för samma sak. Jag har provat alla produkter på marknaden vad gäller "anti-klådpreparat" men ingenting hjälper. Jag har aldrig sett honom klia sig själv.
Han har inte heller typiska exemsår eller förtjockningar.
Min fråga är egentligen: kan det funka att sätta på "Anti-bitsalva". Han är nog lägst i rang i flocken och jag har inte velat ta på exemtäcke eftersom det finns mobbare i flocken och han redan nu är "låg" och kan ha problem att få komma till ligghallen och vattnet.
Om jag tar på anti-bitsalva kanske han blir ännu mer utstött? Vad tror ni (det här är min första häst så jag har inte jättestor erfarenhet - men har som sagt provat alla krämer och salvor och behöver inte tips om det :) )
 
Man kan testa olika anit-bit preparat, enligt min erfarenhet så brukar "bitarna" ganska snabbt vänja sig.
Det låter som en väldigt tråkig situation för din häst, är det säkert att det är bästa stallplatsen för honom?
 
Nej, det är jag tyvärr inte. Men det vimlar inte precis av platser. Så jag vill försöka göra det bästa jag kan här (där mycket annat är bra) tack för ditt svar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 334
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
2 998
Senast: Faithfull
·
Islandshäst Vi upplever just nu ett mycket märkligt fenomen i vår stoflock och det skulle vara intressant att höra om någon annan varit med om något...
Svar
15
· Visningar
2 797
Senast: Rolle
·
L
Hästhantering Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem. Jag köpte min häst när han var 2 år, han är...
Svar
12
· Visningar
5 484
Senast: Anaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp