Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

martha skrev:
olja måste ju vara rena döden på sommaren...det kokar ju i solen, så det var inte konstigt att din svullnade upp...i skap o bringa kan man ju ha vanlig matolja( så knott o annat småskit fastnar o dör)

Fast det var just på bringan som jag smorde med olivoljan - och det var försommar och knappt varmt.... Nä, jag passar mig för olja i framtiden - det kan ju varit någon substans i just den som min dam inte tålde, men jag vågar inte chansa - dessutom fungerade det ju inte mot knotten i alla fall...

Anna
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Menar du svett med vinterpälsad islandshäst så håller jag med dig. Om jag inte klipper min så svettas hon som en gris men det beror på värme, inte motionen i sig.
Vad jag menar är en tunnpälsad/ klippt häst som reagerar på motion med mkt mindre svett än en icke exemhäst.
det är väldigt intressant att få andras synvinklar på det, många bäckar små......
Jag har ju inte så himla många exemhästar i min närhet att studera.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

..en annan aspekt är ju att det ofta är importer...min märr är franskfödd....( å andra sidan började hon redan i frankrike med eksemen)
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Det stämmer i mitt fall också, iaf det där med import. (Första sommaren här var hon symptomfri, men efter en kur penicillin på djursjukhuset började problemen... Dock tycker jag mig ha märkt en liten förändring åt det bättre hållet under nästkommande två år, så jag hoppas och tror på att det går att "bota")

Men ang hur vanligt det är bland importer, så vet jag ju att det som kallas "man och svanskorv" och är rätt så vanligt även bland helsvenska hästar, är samma sak som exem....

När det gäller svettningarna så stämmer det inte här, min är rätt tunnhårig men svettas normalt iaf när vi rider ut. Är vi bara i ridhuset så tar vi det lugnare, då svettas hon inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Min exemhäst svettas också i massor året om,om det skulle va, hon dricker o hon använder saltstenen. Näckens myggolja har jag använt (prova sök på Näckens) men man måste ta det försiktigt annars kan det lossna mer skinn än vad som va tänkt, men funkade bra om det va mycket förhårdnader. Märker på min pålla att hon blir mer irriterad ju mer skit ja sprayar på henne, kör med något som kallas Stopitch, örtblandning, o smörjer ca var tredje dag med equielotion. Hon ska i år prova att gå på Öland så hon slipper stå inne om nätterna o lida på dagarna. Får se hur det går. Får förresten också extra B-vitaminer. Har provat Nylanders, AVS, Näckens, Helosan, Spensalva, Fyra ess som gav allergisk reaktion, Föllinge, mm, mm. Kostar bara en massa pengar, håller med om att det måste ske läkning innifrån. Mvh.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

har flugtäcke på sommaren på pållen, och smörjer in med tjärsalva runt skap och ögon. Tjärsalvan funkar bra! flugtäcket är dock halvtrasigt och jag ångrar djupt att jag inte köpte flugtäcke på mässan för 300 som såg mkt bättre ut än mitt! :mad:
inköpta medel jag använd har aldrig funkat, gör dock egen med mkt vitlök o vinäger.

ska ge vitlök i maten även i sommar det här året, hoppas det funkar.

Till uteritter rekommenderar jag starkt att plocka en gren med mkt löv ngnstans på vägen och låt den fungera som flugfeja =P jättebra!
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

*pilturs matte* skrev:
har flugtäcke på sommaren på pållen, och smörjer in med tjärsalva runt skap och ögon. Tjärsalvan funkar bra! flugtäcket är dock halvtrasigt och jag ångrar djupt att jag inte köpte flugtäcke på mässan för 300 som såg mkt bättre ut än mitt! :mad:
inköpta medel jag använd har aldrig funkat, gör dock egen med mkt vitlök o vinäger.

ska ge vitlök i maten även i sommar det här året, hoppas det funkar.

Till uteritter rekommenderar jag starkt att plocka en gren med mkt löv ngnstans på vägen och låt den fungera som flugfeja =P jättebra!
Min förra ridkompis red med en i vardera handen och jag låg dubbelvikt av skratt bakom. Vet inte hur vi red men min fux hade inga kryp men hon hade massor på sin mörka häst!! Men roligt hade JAG...
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Djurjouren skrev:
När man ser att de börjar dricka dåligt (exemhästar gör det)så är dte dags att gå in hårt och få den att dricka bättre, massor av salt i maten tex, se till att hästen svettas REJÄLT ett par gånger i veckan för att hålla igång njurar och mjälte (reningsverken som av nån anledning verkar fungera dåligt på allergiska hästar).
QUOTE]

Höll inte med dig om bristande svettning (när det gäller min häst iallafall), men däremot vad gäller drickandet. Nu har jag bara tre hästar, men eksemhästen dricker betydligt mindre året runt än de två eksemfria hästarna. Intressant, det har jag inte satt i samband med eksemet tidigare.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Hej,

Mina tips mot de små svarta krypen;
Utvärtes:
Hemmagjord spray; (=billigt)
1,5 liters tom petflaska
2 dl fodervinäger
1/2 dl grönsåpa
Ngra droppar (10-15) Eteriska oljor; citronella, Pepperamynta, eucalyptus, Teetreeoil, lavendel
fyll upp med vanligt vatten.

Spraya el. badda m svamp inkl man och svans
Innan ridturen kan man "doppa" svansen så håller man effektivt krypen borta.

Vid vanlig hästtvätt (ex. Aloe Vera schampo el. Hexocil) så använd fodervinäger i sista sköljvattnet och badda hästen, det verkar skönt för hästen.

Invärtes: Fodervinäger och alger i maten


Tjärprodukter har jag hört inte är bra att applicera där starkt solljus kommer åt, då det är cancervarning på det. (enl. källa)

sen finns det naturligtvis tusen andra mer tips som jag ser fram emot att höra om...
Jag har ingen eksemhäst men alla hästar borde få hjälp att slippa de svarta krypen.

ps. första inlägget på flera år ;) ds
Catarina
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Fick nys på en hemma kur som faktiskt funkade förra sommaren. :)

1 liter vatten, koka upp med 1 dl vitvinsvinäger.
När det kokat upp ta av det från plattan och häll i en burk rosmarin.
En sån där vanlig kryddburksstorlek.

Tror jag hällde i lite vitlök också.

Låt allt svalna och sila bort rosmarinen.

Klart att använda.

Lycka till :bump:
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

HrafnKatla skrev:
Hej,

Innan ridturen kan man "doppa" svansen så håller man effektivt krypen borta.

Det där lät smart. :idea: Speciellt om man bara tar taglet nedanför svansroten, så behöver man ju inte riskera att den reagerar negativt på produkterna.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

japp visst är det bra med svans o man doppet. Ekipaget luktar som en hel hälsobutik, hmm undrar vad övriga djur i skogen tänker när en levande parfymfabrik kommer "åkandes" :D

Faktiskt är det så att tack vare såpan så får man oljorna att sitta lite längre och efter ett tags användande sitter faktiskt lukten mer eller mindre fast i taglet.

Observera att Teetreeoilen kan vara lite lurt den kan ge allergiska reaktioner men den tar bort "krypen" bra.

Citronellan har jag hört gör mer så att krypen yrar runt som fyllisar

catarina
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Jag provade med REN citronella ifjol när det var som värst och kan ju konstatera att det hjälpte tyvärr inte ett dugg. Satte det på man och svans första dagen, ingen skillnad. Tänkta äh va fan andra dagen och strök in hela hästen, fortfarande ingen skillnad.

Ska prova det i din blandning så får vi se om det blev skillnad!!!
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

en av våra hästar är jätte känslig mot insikter och en annan av hästarna har inga problem alls.
flugtäcke har provats med ja tycket inte att det funkar alls!! insekterna kryper in under täcker och fastnar där, och ligger och irriterar sedan blir stoet mest biten runt skapet och där skyddar ju inte täcket. sedan vill jag att hon ska få rulla sig i leran som faktiskt skyddar bra :) flugtäcke funkar kanske för många andra men inte för oss :( sen använder vi swich vilket är superbra för våra hästar :) på sommaren har dom tillgång till boxen dynget runt och dom väljer för det mesta att stå inne större delarna av dagarna och ute på nätterna!
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Bumpar denna och passar på att fråga vart 17 man får tag i hjorthornsolja? Jag har letat på nätet, även på danska sidor, men inget napp...

Och var handlar man billigast dessa aromatiska oljor? Citronella t ex.
 
Sv: Nålad tråd om flugmedel, sommartips mm?

Eteriska oljor köper jag på hälsokost.
Det finns "plagiat" dvs oljor som inte är gjorda på riktiga substanser se upp för dem dock inte på hälsokostaffären

Glömde att peppermynta oljan också är bra i blandningen.

Det blir några kronor första gången men sen har du oljor i flera år.
Du kan ju sälja häxblandning i stallet till självkostnad :D
catarina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp