får nät ..???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat och funderat angående får nät , e det lagligt att ha det till hästar..???
endel som jag ha pratat med säger att det är de och andra säger att det inte är det...

så hur ligger det till..!!! :confused::confused:

Sv: får nät ..???

ha funderat och funderat angående får nät , e det lagligt att ha det till hästar..???
endel som jag ha pratat med säger att det är de och andra säger att det inte är det...

så hur ligger det till..!!! :confused::confused:

Vare sej man får eller köper nät kan man använda det

Än så länge är det inte förbjudet. Men det står i rekommendationerna något om att det är olämpligt till häst precis som med taggtråd.

Man får ha hästar i hagar med fårnät.

Nuförtiden så använder fåruppfödare ofta elstängsel istället. Har man försökt riva ett gammalt fastvuxet fårstängsel så förstår man varför! Vi och flera grannar har elstängsel som fungerar bra både för fåren, kor och hästar. Man sätter fyra trådar (exempelvis 20, 40, 60 och 120 cm). Vi kör med high tensile järntråd för alla fyra trådar men en del väljer att sätta band högst upp istället.

När jag var liten (för 30 år sedan:crazy:) så hade vi fårnät till vår ponny. Men jag kommer ihåg att han ibland fastnade m hoven o att det då var väldigt otäckt att få loss honom. Skulle kunna tänka mig att dom lätt kan rycka sönder sig...Men du kanske tänker på nyare mjukare fårnät? Annars skulle jag INTE ha det.

Lagligt eller inte, skulle aldrig få för mig att ha en häst i hage med fårnät. Skaderisken är alldeles för stor :crazy:

Håller med.Det finns så mycket risker ändå.

Liknande trådar

Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
1 021
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka