Får och hö?

T

Tuki

Nu kommer jag kanske med en dum fråga men: Kan man ge får fri tillgång till hö (ett hö med bra värden) eller finns det någon risk för att de "äter ihjäl sig". Fåren det handlar om är 4 tackor med lamm samt en bagge.
 
De äter inte ihjäl sig på hö. De kommer bara att börja sortera och äta det godaste.
*nickar och håller med*
Det är jättekul *inte* att se när en stor andel av det DYRINKÖPTA fina höet används som madrass till fårskallarna... :crazy: :p MEn såna är de, äter bara det finaste, resten drar de ut i boxen.
 
Det är jättekul *inte* att se när en stor andel av det DYRINKÖPTA fina höet används som madrass till fårskallarna

Fast å andra sidan är det inte bara får som uppför sig så :angel::crazy:
 
precis som snuffsan och ameo skriver så sorterar dom ut det godaste samt kliver i det höet som dom inte äter. Har dom varit uppe och gått i höet så äter dom inte för det.

Vad du kan göra är att ge dom så pass mycket så att det blir minimalt med spill. Du får prova dig fram.

Får är precis som hästar att dom behöver tugga en stor del av dygnet.
 
tyvärr är det inte mina får :(, vilket är synd för jag har blivit så förtjust i dem efter att ha hållt på dem ett tag nu.

Problemet är att fårägaren är ganska "ekonomisk" och när jag frågat om fåren inte skulle behöva mer hö har han svarat att de minsann får tillräckligt mycket och att om de får fri tillgång kommer de att äta tills de dör. Detta var ett påstående som jag ställde mig lite skeptisk till och efter att ha fått svar här på Buke samt talat med tre olika bönder har jag blivit övertygad om att fårägaren endast vill spara på hö.
 
får kan utan probelm ha tillgång till hö hela tiden, men de äter mer om de får mindre givor... Om höet blir liggande tar det gärna lukt från avföring och drar åt sig fukt, då tycker inte fåren att det är särskilt smakligt längre utan äter bara litegrann.
Men! är man "ekonomisk" så är det bättre att ha fri tillgång eftersom fåren äter lite åt gången och höet räcker längre, däremot får man ibland lyfta undan hö och lufta det på ett annat ställe ( fåren är så dumma att de äter om höet har legat på ett annat ställe några timmar :D)
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp