”Får oss att se ut som skit”

Avslöjandet om de två Vellingekvinnornas affärer har fått stor spridning i hästbranschen.
– Sådana här historier får oss seriösa handlare att se ut som skit, säger Carina Qvarfort. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/04/16/far-oss-att-se-ut-som-skit/

Det är väl tyvärr så att de (och andra oseriösa säljare) lyckas lura okunniga köpare. De som ska köpa sin första häst o s v. Visst är det så att man får vad man betalar för, oavsett vilken vara vi talar om. VIsst kan man göra fynd men det är nog inte så ofta via annons utan genom bekantas bekanta.
Många stirrar sig lite blinda på köpesumman - visst det är myyycket pengar för de flesta att köpa en häst. Men ofta är det bättre att lägga till 25 000 kr och köpa en "bättre" häst hos en seriös försäljare/uppfödare än att lägga det hos veterinären för en häst som sedan bara står obrukbar i en sjukhage.

En sak som jag funderar över ni dessa artiklar är, Hur lyckas de få hästarna att fungera på provridningen? Medicinering? Eller märker inte köparna något p g a okunnighet? OBS! Nu tror jag inte alls att alla som blivit lurade är okunniga ryttare.

En sak som jag funderar över ni dessa artiklar är, Hur lyckas de få hästarna att fungera på provridningen? Medicinering? Eller märker inte köparna något p g a okunnighet? OBS! Nu tror jag inte alls att alla som blivit lurade är okunniga ryttare.
Medicin kan vara en grej, men en skicklig säljare kan prata sig ur det mesta, det är nog största anledningen. Man är för naiv, helt enkelt.

Medicin kan vara en grej, men en skicklig säljare kan prata sig ur det mesta, det är nog största anledningen. Man är för naiv, helt enkelt.

Ja, det är väl något ditåt. Jag tror också dessa skrupelfria människorna har en väldig förmåga att "läsa" sina spekulanter och hitta sina "offer".

En av de hästhandlare som åkt dit under senare åren hade en häst till besiktning på klinik jag frekventerar. Hästen gick inte att förmås genomföra ett ridprov, den gick inte att böja (kastade sig redan när man lyfte benen), men trots detta väljer köparen att genomföra köpet.

"Jag tycker om hästar med lite attityd" var köparens åsikt. Självklart gick den inte att försäkra eftersom det inte gick att genomföra en besiktning.

(hästen var på kliniken under säljarens protest, normalt gjorde säljaren en gårdsbesiktning när köparen inte kunde vara med, men just den här hästen var lite svårsåld och därför gick säljaren med på ett undantag...)

En av de hästhandlare som åkt dit under senare åren hade en häst till besiktning på klinik jag frekventerar. Hästen gick inte att förmås genomföra ett ridprov, den gick inte att böja (kastade sig redan när man lyfte benen), men trots detta väljer köparen att genomföra köpet.

"Jag tycker om hästar med lite attityd" var köparens åsikt. Självklart gick den inte att försäkra eftersom det inte gick att genomföra en besiktning.

(hästen var på kliniken under säljarens protest, normalt gjorde säljaren en gårdsbesiktning när köparen inte kunde vara med, men just den här hästen var lite svårsåld och därför gick säljaren med på ett undantag...)
Usch jag mår dåligt för hästens skull om ägaren (köparen) utgår ifrån att det är en attitydfråga. Då ska denne säkert "plocka bort" det. Hur? Vill jag helst inte tänka på.

Kan tillägga att veterinären under milda former försökte förtydliga för köparen vad denne gav sig in på (avråda går ju inte), och ådrog sig därmed säljarens omaskerade vrede...

Helt absurd situation.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 861
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En namninsamling för att stoppa importen av könshormoner från dräktiga ston till EU har fått fart. Detta efter att en organisation har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 juniorryttare i hoppning får varsin amulett, tillverkad av tagel frän Europamästaren H&M All In. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
415
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ekbackens Ryttarförening har fått 1,7 miljoner kronor ur EU:s landsbygdsprogram och SISU Sörmlandsidrotten. Pengarna ska användas till...
Svar
0
· Visningar
358
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka