Bukefalos 28 år!

får travhästar blöda i mun efter tävling?

R

racerkorv

Som rubriken antyder: Hittade ett bildspel på en "travfest" i går och en av segrarbilderna gjorde mej lite förvånad. Stolta människor står och klappar och håller en häst som blöder i munnen, dessutom ser det ut som tungan är alldeles flikig på den. Jag blev lite illa berörd, kanske jag är blödig. Men jag vill veta om det betraktas som okej att tävlande hästar kommer i mål blodiga? Ur regel/veterinärsynpunkt alltså, vad Jag tycker är etiskt riktigt är jag klar över.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

NEJ, det är inte ok alls. MEN du kommer få mycket blandade svar misstänker jag. Allt från att det naturligtvis inte är ok, till att: hästen har ju KANSkE bara bitit sig i tungan, och det är ganska normalt men inget farligt och jabba jabba...bla bla.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Helt spontant så tycker jag självklart inte att det är ok !
Blod= göra ont . Antar att hästen ifråga haft rem runt tungan vilket är vanligt även i galoppen, för att hästen inte ska svälja tungan .
I just trav har jag sett blodiga tungor flera gånger, men inte i galoppen faktiskt, men antar att det kan hända även där .
Hej från hambo
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Jag personligen tycker inte det är ok, men tyvärr händer det lite då och då att de råkar bita sig i tungan eller kinderna. Skulle nog säga att det är väldigt sällan det blöder av andra anledningar ur munnen. Ser ju värre ut än det är också eftersom det blandas med övrigt skum från munnen. Som ansvarig gäller det ju att kontrollera vartifrån det blöder, och fundera på om man kan ändra på något så att det förhoppningsvis undviks i framtiden.

Regelmässigt så är det ju inte tillåtet att rycka hästen i munnen, eller orsaka skada på annat vis, vilket skulle kunna ses som reglementsvidrig drivning alternativt felaktig nedtagning av häst. Naturligtvis måste även utrustningen vara godkänd och rätt anpassad, men har inga oegentligheter inträffat och hästen är rätt utrustad, då anmärker inte veterinären heller om hästen bitit sig i tungan.
 
Senast ändrad:
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Oftast ser det värre ut än det är. En häst kan narurligtvis likt oss bita sig i tungan/kinden. Hästarna är högt i varv och blodet som kommer ofta pyttelite, men blandas med fradgan och ger ett blodigare intryck. Hade hästen ej haft fradga i munnen hade det troligen ej synts.

Då hästens träns är av och hästen duschad/avtvättad så har jag ej sett någon blödande mun.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Hästar kan omöjligt svälja sin egen tunga. Behöver man div olika redskap för att hästen inte ska skada sig eller få ditten och datten under en tävling, bör man nog se över travsporten rejält. DOCK kan man göra det inom andra grenar med, men det var inte det tråden handlade om.
 
Senast ändrad:
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Om blodet kommer från en skada av bett/tungband/dålig körning är det såklart inte bra, men det är inte helt ovanligt att travhästarna biter sig själva i tungan när de är lite uppe i varv. Och som någon skrev, det ser ju mycket värre ut när blodet späs ut i fradga och svett.

Jag har själv ridit en travhäst som bet sig i tungan precis i början av ett ridpass, och då var vi inte ens ute på banan. Där var det ju "ingens fel", utan en ren olyckshändelse, precis som att vi själva biter oss i tungan/kinden ibland.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Om man har godkänd utrustning är det alltså okej?

Vet inte riktigt vad man ska säga, jag tycker väl fortfarande inte det är ok, inte för personlig del för mina hästar, man vet ju själv hur ont det gör att bita sig i tungan. Ibland händer det olyckor ändå, speciellt när hästarna är väldigt laddade. Men jag antar att ur en veterinär synvinkel så är det väl ok, eller inget att göra något åt i alla fall.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Får och får,det finns väll ingen lag på det vad jag vet,troligtvis har hästen bitit sej i tungan,vilket ibland kan ske i travlopp.
Och det var en jättehärlig stämmning när hästen vann. Kusken och skötaren var så glada. Hästen gjorde en jättebra insats.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Sår och blod är väl aldrig okey, men uppstår ju tyvärr av olika anledningar i olika situationer.
Blöder hästen ur munnen innan start får du inte starta.

Som du redan fått svar så är det vanligaste att de biter sig i tungan eller kinden och har alltså inget med utrustningen att göra, utan är en olycka precis som när du biter dig i tungan...
Som ett balltramp för hästen snubblar osv..

Travet har ekipage kontrollanter som kollar så att du kör med godkänd utrustning. Brister i den resulterar i böter o du får självklart inte starta.

Det ser ofta värre ut än det är, brukar vara ett väldigt litet sår, vilket man självklart kollar upp efter loppet och det är ju oavsett vart såret sitter..
Har man en häst som har för ovana att bita sig, vilket är ganska ovanligt men sker, så finns det sk. bettplatta.

Med svälja tungan menar man främst att hästen drar tungan bakåt och täpper igen luftvägarna o därför får den ingen luft, vilket hästar stupat för...

Tungband ska sitta behagligt o tungan är fullt rörlig, men går inte att dra bakåt och kan varken täppa igen luftvägar eller läggas över bettet.

17280565.jpg
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Hästen ifråga på bilden har läderklätt entömsbett & "check"-pinne i munnen, ingen spärrgrimma el tungband. Den har vad jag anser bitit sig i tungan eller kinden.

Kan hålla med om att det inte ser bra ut men inget som gör ont eller är farligt.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Givetvis är det inte okej att hästen blöder ur munnen efter lopp, fast det beror ju å andra sidan helt på hur det gått till. Det är inte acceptabelt om någon ryckt och slitit i hästens mun, men samtidigt kan den ju som tidigare sagt råkat bita sig i tungan av ren olycka, inte så mycket att göra åt. Jag var själv ute och körde ett lugnt motionspass med en häst en gång som råkade snubbla och råkade bita sig i tungan så det började blöda, är väl ingen vits att bli så förfärad över det, det hjälper inte hästen. Blir ni lika hysteriska om den fått ett skrapsår någon annanstans på kroppen?

Är väl knappast någon som tycker det är kul när hästen gör illa sig.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Är det okej att en travhäst/galoppör/fälttävlanshäst kommer in efter tävling med ett balltramp till följd av ett litet snedsteg? Det är ju egentligen samma sak. Alla hästar kan bita sig i kinden eller tungan, anledningen till att det oftast ses i travet skulle jag vilja säga är att det handlar om höga tempon och bettet i tungan kan därmed bli lite hårdare. Jämför med dig själv om du biter dig när du sitter still eller springer fort.
Normalt sett ger detta inte någon särskild smärta för hästen, det läker väldigt fort och är snart ett minne blott. Det ser illa ut, det tycker jag också, men det ser ju tio gånger värre ut när det blandas med saliv och hästen börjar skumma runt munnen.
 
Sv: får travhästar blöda i mun efter tävling?

Som rubriken antyder: Hittade ett bildspel på en "travfest" i går och en av segrarbilderna gjorde mej lite förvånad. Stolta människor står och klappar och håller en häst som blöder i munnen, dessutom ser det ut som tungan är alldeles flikig på den. Jag blev lite illa berörd, kanske jag är blödig. Men jag vill veta om det betraktas som okej att tävlande hästar kommer i mål blodiga? Ur regel/veterinärsynpunkt alltså, vad Jag tycker är etiskt riktigt är jag klar över.

Kanske borde tråden ha startats i underforumet trav men det kan hända i alla hästsporter att hästen kommer i mål blödande av en eller annan orsak. Som ngn nämde balltramp, bitis sig i tunga,läpp,tandkött.

Om vi håller oss till trav och galopp så är en säkerhetsutrustning det så kallade tungbandet. Meningen med det är att det ska fixera tungan (inte tvångslåsa tungan) enbart för att hästen inte ska kväva sig eller bita sig i tungan. Många hästar fladdrar med tungan, andra hästar lägger tungan över bettet så ett milt bett med tungband är bättre ur djurskyddssynpunkt än ett skarpare bett eller bett med tung/gomtryckare och inget tungband.


När det gäller trav/galopp tävlingar och ngn häst kommer i mål blödande så kommer banveterinären (om h*n) ser detta att omgående kontrollera skadans omfattning, om banans klinik är öppen och skadan är omfattande omgående remitera in hästen till kliniken för lämplig åtgärd.

Är skadan omfattande och inte på plats kan åtgärdas så ska banveterinären utdela anmälningsförbud och inkommande av friskintyg för den skadade hästen.

Detta sker dock aldrig inom den "vanliga ridsporten" fast där är det mera sällsynt med hästar som blöder i munnen, blöder i hovarna efter barfotakörning där tränaren har "missbedömt" hovens tillväxt.

Så alla hästar oavsett sport får blöda efter tävling,, däremot så är det olika från sport till sport hur djurskyddet fungerar i det enskilda fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp