Får verkligen privata vårdbolag ...

Rosett

Trådstartare
... bedriva vård enligt LVM, LPT och LRV?

Jag trodde att det endast är staten och regionerna som får bedriva tvångsvård men råkade se info om ett boende som ägs av ett företag och där står "Lagrum och tillstånd LVM §27, LPT, LRV, SoL 7 kap 1".

Åtminstone LPT och LRV är väl tvångsvård? LVM §27 är väl tvångsvård men i öppen form?

SoL vet jag är frivillig vård.
 
Jag jobbar på LVM-hem. Själva LVM-vården bedrivs av staten på specifika LVM-hem. Men under tiden du är under LVM så behöver man ju slussas ut och då får man vad man kallar för en §27 där man åker vidare från LVM-hemmet som är låst och sluten vård, till tex ett behandlingshem, ett familjehem etc. Under en §27 är man fortfarande under tvångsvård, så sköter man sig inte på tex behandlingshemmet åker man tillbaka till LVM-hemmet.

LPT-patienter får bara psykvården syssla med. Får en av våra klienter ett LPT åker den direkt till psyk på sjukhus. När de bedömer att personen är färdigbehandlad kommer den åter till LVM-hemmet.
 
Psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård kan ju ske i antingen sluten eller öppen form. Misstänker att det privata vårdbolaget menar att de tar emot patienter i utslussningen från sluten tvångsvård till öppen tvångsvård?

Landstingen är ansvariga för kvalificerad psykiatrisk heldygnsvård och bara en sådan vårdinrättning kan vårda patienter med sluten LPT eller LRV.
 
Psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård kan ju ske i antingen sluten eller öppen form. Misstänker att det privata vårdbolaget menar att de tar emot patienter i utslussningen från sluten tvångsvård till öppen tvångsvård?

Landstingen är ansvariga för kvalificerad psykiatrisk heldygnsvård och bara en sådan vårdinrättning kan vårda patienter med sluten LPT eller LRV.
Menar såklart regionerna (som det ska kallas sedan några år tillbaka), inte landstingen.
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta eller något sådant 😅
 
Psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård kan ju ske i antingen sluten eller öppen form. Misstänker att det privata vårdbolaget menar att de tar emot patienter i utslussningen från sluten tvångsvård till öppen tvångsvård?

Landstingen är ansvariga för kvalificerad psykiatrisk heldygnsvård och bara en sådan vårdinrättning kan vårda patienter med sluten LPT eller LRV.
+ @Ramona
Ok men öppen tvångsvård är ju fortfarande tvångsvård? Hur kan privata bolag få bedriva tvångsvård när det bara är staten och regionerna som får det enligt lag?

Kanske det står fel på det där vårdbolagets sida. 🤔
 
Jag jobbar med LVU. Ungdomarna kan placeras både på låst institution, SiS, eller ett öppet boende. En ungdom med LVU på öppet boende (som kan bedrivas av privata bolag) får inte göra saker på egen hand när man lämnar boendet. Skulle en ungdom med LVU rymma från boendet ringer man i första hand polisen och i andra hand socialtjänsten. Skulle däremot en SoL-placerad ungdom rymma ringer man i första hand socialtjänsten och i andra hand vårdnadshavare om sådan finns att ringa.
 
Jag jobbar med LVU. Ungdomarna kan placeras både på låst institution, SiS, eller ett öppet boende. En ungdom med LVU på öppet boende (som kan bedrivas av privata bolag) får inte göra saker på egen hand när man lämnar boendet. Skulle en ungdom med LVU rymma från boendet ringer man i första hand polisen och i andra hand socialtjänsten. Skulle däremot en SoL-placerad ungdom rymma ringer man i första hand socialtjänsten och i andra hand vårdnadshavare om sådan finns att ringa.
Det är väl HVB-hem? Såna är väl bara att promenera ut från? Det har ju varit en del reportage i media om det, att personalen inte ens får leta efter vapen och droger på rummen och inte hindra ungdomar från att rymma.
 
+ @Ramona
Ok men öppen tvångsvård är ju fortfarande tvångsvård? Hur kan privata bolag få bedriva tvångsvård när det bara är staten och regionerna som får det enligt lag?

Kanske det står fel på det där vårdbolagets sida. 🤔
ÖPT och ÖRV beslutas av förvaltningsrätten när patienten fortfarande uppfyller kriterierna för tvångsvård men där patienten inte behöver vårdas inom sluten heldygnsvård.

I ansökan om ÖPT eller ÖRV framkommer särskilda villkor som förvaltningsrätten föreskriver. Det kan ex. handla om läkemedelsinjektioner som ska ges mot patientens vilja med visst intervall eller att patienten ska fysiskt ska träffa fast vårdkontakt på öppenpsykiatrisk mottagning för bedömning med visst intervall.
Patienten kan således vara hemma (bo på boende eller vad som) även om hen är vårdas under tvångsvård. Öppenpsykiatrisk mottagning blir fast vårdkontakt för fortsatt ansökan om ÖPT/ÖRV. Om patienten inte efterlever villkoren övergår öppen tvångsvård till sluten tvångsvård igen och patienten behöver tas till vårdinrättning för psykiatrisk heldygnsvård.

Misstänker att vårdbolaget egentligen menar att de tar emot patienter på ÖPT/ÖRV. ÖPT och ÖRV regleras i Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och Lag om rättspsykiatrisk vård (LRV), varför de uppger lagrum LPT och LRV.
 
Det är väl HVB-hem? Såna är väl bara att promenera ut från? Det har ju varit en del reportage i media om det, att personalen inte ens får leta efter vapen och droger på rummen och inte hindra ungdomar från att rymma.

Nej och det är jättedumt. Det vore bra för ungdomarna om det fanns större befogenheter för HVB. Exv hållas kvar istället för att det ska bli SiS för det är den enda låsta möjligheten.
 
Jag jobbar med LVU. Ungdomarna kan placeras både på låst institution, SiS, eller ett öppet boende. En ungdom med LVU på öppet boende (som kan bedrivas av privata bolag) får inte göra saker på egen hand när man lämnar boendet. Skulle en ungdom med LVU rymma från boendet ringer man i första hand polisen och i andra hand socialtjänsten. Skulle däremot en SoL-placerad ungdom rymma ringer man i första hand socialtjänsten och i andra hand vårdnadshavare om sådan finns att ringa.

De kan också placeras i familjehem. Som är kommunens egna eller via privat företag.
 
+ @Ramona
Ok men öppen tvångsvård är ju fortfarande tvångsvård? Hur kan privata bolag få bedriva tvångsvård när det bara är staten och regionerna som får det enligt lag?

Kanske det står fel på det där vårdbolagets sida. 🤔
Är det inte nivåskillnad på det, så att det bara är staten som får förvara folk inlåsta?
Därav att det finns massa privata LVM/LVU-hem, men de "tyngsta" fallen och "rymmare" hamnar på SIS.
Och själva vården genomförs inte med tvång vid öppen tvångsvård. Utan patienten ska uppfylla villkoren om att delta i vården annars skickas de tillbaka till sluten tvångsvård där själva vårdåtgärderna kan ges med tvång?

Så det går att fatta myndighetsbeslut som är tvingande om att delta i vård, vilken sedan kan verkställas av privata aktörer. Men om det behövs handgripligt tvång för själva utförandet av de enskilda behandlingsåtgärderna eller fysiskt frihetsberövande så är det dessa åtgärder som endast staten/regionerna får genomföra.
Det är inte så att det är en sådan distinktion som avses?
 
Nej och det är jättedumt. Det vore bra för ungdomarna om det fanns större befogenheter för HVB. Exv hållas kvar istället för att det ska bli SiS för det är den enda låsta möjligheten.
Det blir ju väldigt svårt att hålla kvar en ungdom utan möjlighet att låsa in, då behöver man kunna använda de befogenheter som SiS har. Så himla lätt är det inte att stoppa en ungdom som bestämt sig för att gå, det kan rent av bli farligt för alla inblandade. Jag tycker det är rimligt att det enbart är SiS som har den möjligheten. Känns som att risken är att det blir än svårare att kontrollera rättssäkerheten för de barn som vårdas enligt LVU och med tvångsåtgärder i och med att det finns så oerhört många aktörer som bedriver HVB. Det är tillräckligt stora problem på SiS som det är.

Håller dock med om att det bör finnas större möjligheter i öppnare vård att ex. kontrollera rum, tillhörigheter och begränsa telefon/kommunikation. /socionom med erfarenhet från både HVB och socialtjänst
 
Det blir ju väldigt svårt att hålla kvar en ungdom utan möjlighet att låsa in, då behöver man kunna använda de befogenheter som SiS har. Så himla lätt är det inte att stoppa en ungdom som bestämt sig för att gå, det kan rent av bli farligt för alla inblandade. Jag tycker det är rimligt att det enbart är SiS som har den möjligheten. Känns som att risken är att det blir än svårare att kontrollera rättssäkerheten för de barn som vårdas enligt LVU och med tvångsåtgärder i och med att det finns så oerhört många aktörer som bedriver HVB. Det är tillräckligt stora problem på SiS som det är.

Håller dock med om att det bör finnas större möjligheter i öppnare vård att ex. kontrollera rum, tillhörigheter och begränsa telefon/kommunikation. /socionom med erfarenhet från både HVB och socialtjänst
Ska tilläggas att jag också tänker att det behövs så oerhört mycket mer kompetens, personaltäthet och kvalitet i både SiS och typ alla HVB-verksamheter, samt rimligare placeringsmöjligheter för socialsekreterare. Det är helt orimligt många ungdomar som skrivs in på HVB och sen skrivs ut av exakt samma skäl som de är där vilket leder till att de hamnar på SiS till slut. Helt galet.

Det hade gett så mycket större effekt än alla tvångsåtgärder i världen.
 
Det blir ju väldigt svårt att hålla kvar en ungdom utan möjlighet att låsa in, då behöver man kunna använda de befogenheter som SiS har. Så himla lätt är det inte att stoppa en ungdom som bestämt sig för att gå, det kan rent av bli farligt för alla inblandade. Jag tycker det är rimligt att det enbart är SiS som har den möjligheten. Känns som att risken är att det blir än svårare att kontrollera rättssäkerheten för de barn som vårdas enligt LVU och med tvångsåtgärder i och med att det finns så oerhört många aktörer som bedriver HVB. Det är tillräckligt stora problem på SiS som det är.

Håller dock med om att det bör finnas större möjligheter i öppnare vård att ex. kontrollera rum, tillhörigheter och begränsa telefon/kommunikation. /socionom med erfarenhet från både HVB och socialtjänst

Jag vet att de är svårt. Jag jobbar nästan uteslutande med placerade barn som soc-tant. Både tvåor och treor. Jag har de senaste tre åren haft två jag önskar att vi hade kunnat låsa in i ett tidigt skede, innan det eskalerade utom kontroll. Jag har i båda fallen en tydlig uppfattning om varför möjligheten att låsa in (inte isolera) hade varit gynnsamt för just de två och varför möjligheten att gå igenom rum eller begränsa mobil (vilket till viss del går att göra men inte på en särskilt verksam nivå) inte hade hjälpt alls.

När de har fått in vanan att rymma vid motstånd är uppförsbacken enorm.
 
Ska tilläggas att jag också tänker att det behövs så oerhört mycket mer kompetens, personaltäthet och kvalitet i både SiS och typ alla HVB-verksamheter, samt rimligare placeringsmöjligheter för socialsekreterare. Det är helt orimligt många ungdomar som skrivs in på HVB och sen skrivs ut av exakt samma skäl som de är där vilket leder till att de hamnar på SiS till slut. Helt galet.

Det hade gett så mycket större effekt än alla tvångsåtgärder i världen.

Ja vården är inte särskilt bra. Men det behövs både mer personal och större befogenheter (i vissa fall).
 
Jag har jobbat på hvb för ungdomar ( både sol och LVU) de senaste 20 åren och jag är oerhört tacksam över att vi inte behöver förhålla oss till inlåsning, isolering och restriktioner. Min erfarenhet är att det är så mycket mer gynnsam miljö för att kunna motivera en ung människa till förändring. Med det sagt så är jag helt på det klara med att inlåsning ibland krävs för att rädda både den unges liv och andras i vissa fall. Arbetet kan vara frustrerande och svårt men fantastiskt roligt.
 
Ska tilläggas att jag också tänker att det behövs så oerhört mycket mer kompetens, personaltäthet och kvalitet i både SiS och typ alla HVB-verksamheter, samt rimligare placeringsmöjligheter för socialsekreterare. Det är helt orimligt många ungdomar som skrivs in på HVB och sen skrivs ut av exakt samma skäl som de är där vilket leder till att de hamnar på SiS till slut. Helt galet.

Det hade gett så mycket större effekt än alla tvångsåtgärder i världen.
Vad tänker du är rimlig personaltäthet och vilken kompetens saknar du hos hvb verksamheterna?
 
Misstänker att det privata vårdbolaget menar att de tar emot patienter i utslussningen från sluten tvångsvård till öppen tvångsvård?
+ @Ramona
Ok men öppen tvångsvård är ju fortfarande tvångsvård? Hur kan privata bolag få bedriva tvångsvård när det bara är staten och regionerna som får det enligt lag?

Kanske det står fel på det där vårdbolagets sida. 🤔
Tvångsvård är tvångsvård. De privata aktörer som har hand om personer under LVM är utslussning. Det finns inga privata LVM-hem. Alla är statliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp