Fara för stallbrand

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Plus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 896
P

Plus

Hörde att det är farligt att använda utrustningar i stall som drivs med batterieliminator. Såna är till att använda i hemmijö och i stallet är det både fuktigt och dammigt. En sån kan därfär orsaka brand. Någon som vet?

Sv: Fara för stallbrand

Teoretiskt: ja, eliminatorer och skruvdragarladdare kan bli väldigt varma så dom fordrar fri luftcirkulation, är det en damm-bosshög på dom så kanske möjligen dom skulle kunna bli så varma att dom blev en brandfara. Men fukt vete tusan, men det är klart, spolar man vatten på dom eller har dom i kondenserande miljö med hög luftfuktighet så borde det teoretiskt kunna bli kortslutning i dom.
Ser man till att dom används i icke kondenserande miljö och inte samlar på sig damm, i sadelkammaren eller fikarummet, så borde det inte vara nån fara. men KOM I HÅG: all elektrisk eller elektronisk utrustning är en potentiell brandfara oavsett var eller hur den sitter monterad, fel på utrustning kan det alltid bli, med kraftig värmeutveckling som följd.

Om jag har en sån i stallet som gör att det brinner, vad säger då försäkringsbolaget? Är en sådan godkänd att använda i stall? Lysrör måste ha ju en speciell skyddsklass.

Du får inte ut ett öre.
Jag skulle inte våga ha den i stallet, vill ju inte riskera att mina älsklingar brinner inne.

Du har rätt. Jag har kollat upp i dag. Alla el-manickar måste ha en skyddsklass som är högre än IP 54. Jag kastade ut battrieliminatorn till ficklampan och transistorn idag. Märkligt att vissa ändå säljer produkter för att användas i stallbyggnader som drivs av battereliminator

Det finns alltid företagare som tillverkar och säljer skit.
Var på väg att köpa en toarulle-hållare med radio i för några år sedan, men så såg jag en pytteliten varningstext att den inte fick användas i badrumsmiljö. :mad: Vem har en sån i t.ex sovrummet? :confused:

hm... en liten fundering bara...
Byggarbetsplatser är ju absolut inte damm fria och inte heller fuktfria.. hur blir det då då? Det är ju där de används till största del... Då skulle det innebära att alla snickare inte får använda deras verktyg då eller?

Vad jag förstår handlar det om fasta istallationer som används daligen, inte om verktyg som tillfälligt används. Det är väl bra att det finns anvisningar hur el-amatörer (eller alla kanske är experter?) skall unvika den stora katastrofen.

Att el-säkerheten är vara stor betydelse för installatoner i stallbyggnader (brandfaran) verka vara klart. Att jag kastade ut batterielimiatorn och transistorn tycks således vara helt ok. Hur har ni andra löst det Använder ni el-utrustningar som inte fyller kraven bara för att de är billigare eller spelar det ingen roll??

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
783
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är... 2
Svar
31
· Visningar
1 828
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 457
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok