B

belsebub3

Skulle vilja ha lite råd o tips!
Det är så att jag o min sambo börjar bli sugna på att skaffa hund i framtiden igen. Vi har båda haft hund/hundar i större delen av våra liv. Båda har växt upp med hundar och vi har gemensamt haft jack russel i många år.
Tyvärr så bet våran hanhund våran ena dotter så illa pga svartsjuka, att vi inte kunde behålla honom :(
Han var som våran bebis..så han accepterade inte att vi fick barn som "tog" husse o matte.
Så nu är frågan.. Vi har erfarenhet av Jack Russel, Schäfer som vi utbildade till räddningshund, min mamma hade chow chow och min sambos mor har även fött upp chow chow. Men vi har efter mycket påläsning blivit väldigt förtjusta i faraohunden! Otroligt vacker hund och verkar passa in på våra intressen!
Är det någon som har erfarenhet av Faraohunden som familjehund, lynne mm? Vi har 2 småbarn i familjen.

Vi skulle bli väldigt glada om någon kan lite om den här fina rasen! :laugh:
 
Sv: Faraohund

Hej!
Jag har tre stycken underbara faraoner! :D
Vad vill du veta om rasen?
 
Sv: Faraohund

Hej!
Tack för svar!
Vi vill väl egentligen veta så mkt som möjligt!
Har kikat lite på uppfödares hemsidor och letat upp fakta om dem mm.
Hur har du upplevt dina hundar? Är de vänliga i sinnet och en bra familjehund?
Vi söker ju en hundras som passar som sällskapshund, skall vara barnvänlig och passa in med våra katter och en massa aktivering. Tänkte nog ev även utbildas ihop med hunden på kennelklubb.
Är de mkt "pratiga", skäller mm.
Du får gärna berätta lite.
Har erfarenhet av helt andra hundraser!
 
Sv: Faraohund

De är ju väldigt vänliga till sinnet men på ett annat vis än t.ex. en glad labbe eller liknande.
Mina tre är alla helt olika varandra. Den ena är knäpptyst, den andra låter väldigt ofta med lätt till skall och den tredje är ett mellanting.
I övrigt kan man sammanfatta dem som envisa och att det är allt eller inget som gäller, med andra ord inte så mycket mellanting.
Man brukar säga att om man ska ha farao så bör man vara utrustad med mycket humor och en stor portion tålamod. Det sistnämnda är något som faraon å andra sidan har väldigt lite av ;).
Man kan göra i princip allt med en Faraohund men om man har ambitioner i tävlingslydnad bör man tänka om. Jag vet själv när jag tränar med mina hundar, på agilityn kan det den ena gången gå hur bra som helst och det är då få som kan mäta sig. Andra gånger går det inte alls.
De är ju en vinthund och rent generellt kan man säga att de är väldigt kattlika.
De har ett otroligt stort behov av fysisk närhet. Att kramas och ligga nära och få mycket kroppskontakt är jätteviktigt för dem. Däremot har de inte med sig det behovet ut. Att ha dem lösa bara sådär kan vara jättesvårt. Jaktinstinkten är stor och de används fortfarande till hetsjakt. De har inget behov av att hålla koll på en om de springer lösa utan tvärt om, är ju gjorda för att arbeta långt bort från ägaren och vara självständig.
Att du har katt ska inte vara något problem så länge hunden lär sig att respektera katten. Jag har själv haft katt och det har fungerat jättebra MEN jag skulle aldrig våga katten och hundarna vistas lösa utomhus tillsammans… Deras jaktinstinkt är så pass stark att det kan slå över, då är er katt inte en familjemedlem längre utan ett byte i hundens hjärna.

Lite svårt att rapa upp hur en farao är som väsen men om du undrar över mer så är det bara att fråga, jag svarar så gärna! :laugh:
 
Sv: Faraohund

Äntligen fungerar fibernätet igen! :devil:
Har varit utan dator hela påskhelgen..
Var faktiskt och träffade en trevlig familj som föder upp Faroisar, hon visste vem du var. Sa att du svarade mig med bra information.
Valpens mor var bland de vackraste hundar jag sett! Ju mer vi läst på om rasen, desto mer verkar den passa oss som familj o intressen!
Både jag o min sambo har cyklat mycket i våra dagar. Har sportcyklar båda två, som inte använts mkt sen barnen kom. Det älskar ju tydligen Faraohunden till våran förtjusning. ;)
Sen är jag ju en långpromenads människa. Det är Farao vovven med.. Livlig, lekfull och vänlig.
Sen blir det ju inget släppa lös här.. Vi har nog allt här att jaga :p. Häst, hund, katt, kossor, rävar, vilt.. you name it.
Våra grusvägar blir väldigt geggiga höst o vinter. Det lär inte vara en favorit har jag hört? ;) Men det gillar inte husse o matte heller :D

Så nu ska vi väl bara se om vi kan hitta en Faraokille som kan passa in i våran flock! :rofl:
 
Sv: Faraohund

Jag gillar faraohunden så mycket att jag var nära att köpa en själv. Har haft faraohundar hemma hos mig med mina små barn och jag kan inte se något problem med att ha dem som familjehundar. Lekfulla, vänliga, lagom stora och gosiga. :love:
Nackdelar kan väl vara att de ofta låter mycket, svåra att ha lösa och kanske inte en hund för de som kräver 100% lydnad. Men förstår man dem så är de mycket roliga hundar tycker jag.
 
Sv: Faraohund

Spännande!
Jasså? Så de vet vem jag är, haha ja, vår värld är väldigt liten!
Så vilka var det du besökte? Kennel?
Jag vet lite hundar som behöver hem, men inga hanar dessvärre.... Fast du går väl mer i framtidsköps tankar och inte köpa en nu, om jag förstod rätt?

Du är varmt välkommen in i vår värld iaf! :)

Antar att du fick svar på allt du ville veta när du besökte familjen om inte så tveka inte ;).

Och självklart vill jag veta om/när du skaffar en Farao! :D
 
Sv: Faraohund

Hej igen.

Vi väntar svar på den lilla söta faraovalpen. Är tyvärr inte säker att vi får köpa honom, då vi inte är ensamma om att vilja ha honom :(.
Vad var det för hundar som behövde hem? Faraoisar??
Vi vill absolut ha vovve nu! :love:
Har varit utan hund i 2 år nu och letar med ljus och lykta! Är ju dessutom helt rätt årstid att skaffa valp :)
 
Sv: Faraohund

Jag gillar faraohunden så mycket att jag var nära att köpa en själv. Har haft faraohundar hemma hos mig med mina små barn och jag kan inte se något problem med att ha dem som familjehundar. Lekfulla, vänliga, lagom stora och gosiga. :love:
Nackdelar kan väl vara att de ofta låter mycket, svåra att ha lösa och kanske inte en hund för de som kräver 100% lydnad. Men förstår man dem så är de mycket roliga hundar tycker jag.

Ja de verkar vara väldigt charmiga hundar och gudomligt vackra! Tyvärr växer de inte på träd..
 
Sv: Faraohund

Jag träffade 3 glada faraotikar idag varav en valp! Hon som äger dem är uppfödare. Hon har precis haft en kull men jag kan höra lite om hon har planerat när hon ska ha nästa?
 
Sv: Faraohund

Det vore väl kanon! :laugh: Vi har ju ingen hund ännu..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 840
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 064
Senast: russinbulle
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 897
Senast: Miks
·
Hundhälsa Min hund har aldrig haft problem med att vara ensam. Han kom som omplacering när han var nästan sju månader och trots stor stress, många...
Svar
19
· Visningar
2 583
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp