Färg på stängslet

S

Soffan

Vilken färg är det bäst att ha på stängslet? Vitt, blå/vit, svart/vit? Jag har tänkt att ha elrep. Nån som har några ideer på vilken färgkombination som hästen ser bäst?

Sv: Färg på stängslet

Jag har svart/vita, tycker de fungerar bättre än bara vita. Färgade syns även bättre på vintern.

Jag gillar inte de Orangefärgade elbanden/tråden. Mina hästar sprang rätt igenom den flera gånger, innan jag till slut bytte till 12 mm vita elband vilket funkar super :)

Hola,

Den forskning som finns tyder på att hästar ser naturens färger bäst av alla. Dvs grönt, brunt mm.

Sämst ser de vitt, rött etc. Mao väljer vi människor den absolut sämsta färgen för hästarna på elstaketen.

mvh Eva

Hola,

Den forskning som finns tyder på att hästar ser naturens färger bäst av alla. Dvs grönt, brunt mm.

Sämst ser de vitt, rött etc. Mao väljer vi människor den absolut sämsta färgen för hästarna på elstaketen.

mvh Eva

Ja därför valde vi bruna band. Det är dessutom mycket snyggare än vita band tycker jag i alla fall. Vita elband blir så dominerande i landskapet och det stör mig.

Jag tycker att de finaste stolparna är de som bara är tryckimpregnerade och alltså lite gröna från början, vilket sedan bleknar. Annars använder man väl vita stolpar för att hästar inte gillar den färgen. Men detta var nog mer aktuellt före elstaketens tid då man inte ville att hästarna skulle äta upp staketen. Banden för vara grövre än de oranga som ovanstående skrev om, känner igen dessa och att hästarna inte uppfattade dem. Bruna band låter snyggt, har aldrig sett det dock.

Hur fungerar det med tvåfärgade rep typ grön/vit, svart/vit, ser hästarna även dessa bättre?

Ja därför valde vi bruna band. Det är dessutom mycket snyggare än vita band tycker jag i alla fall. Vita elband blir så dominerande i landskapet och det stör mig.

Håller med. Har också bruna band och tycker att det är både mer praktiskt och att det ser mer naturligt ut. Dessutom syns det bättre på vintern.

Jag gillar inte de Orangefärgade elbanden/tråden. Mina hästar sprang rätt igenom den flera gånger, innan jag till slut bytte till 12 mm vita elband vilket funkar super :)

Jag har också använt (och gör det fortfarande) den oranga eltråden. I mina hagar har jag har tre trådar, överst vitt elrep och på de två undre vit eller orange eltråd. Jag håller med, den oranga är helt värdelös tycker jag! Jag ska aldrig mer köpa den (köpte den för den var billig). Mina hästar har aldrig sprungit igenom, men den är väldigt svår att se. Ibland när man tittar på håll kan det tom se ut som att stängslet är sönder.

Tror inte det spelar någon som helst roll för hästen. Som jag skrivit i annan tråd, så lär dom sig var gränsen går och respekterar den. Blir dom tvärskrämda så springer dom igenom staketet nmw.

För nyinflyttad häst och för det vilda tycker jag kontrastverkan borde vara det bästa. Dvs vitt på natten resp svart mot snön. Dilemma!
Svart/vitt som svar på din fråga.

Vilket som är snyggast ligger i betraktarens ögon.

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ha ett nyckelband med sådant brytspänne i nacken som öppnas om man fastnar eller någon rycker tag och försöker sno det...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå... 2
Svar
24
· Visningar
1 828
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 967
Senast: fio
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31