Färg till stallinredning

Veronika

Trådstartare
Har nu fått olika bud om vad man ska använda för typ av färg till stallinredningen (trä)
En föreslog trägrund+ täcklasyr
och nästa föreslog linoljefärg.
Ska ju inte vara farligt för hästarna om de skulle få för sig att smaka lite på inredningen :angel: . Samtidigt så vill jag att det ska kunna gå att tvätta och att färgen ska täcka bra.
Så nu vill jag ha åsikter från duktiga bukefalister :)
Vad använder ni för typ av färg i era stall?

Sv: Färg till stallinredning

Vi har en ljusgul linoljeboxfärg med sand i. Detta gör att hästarna inte tuggar på träet (enligt reklamen). Nu har vi bara haft hästar i det stallet i två säsonger, men boxarna är lika fina och ingen häst har börjat bita.

Nackdelen - ljusgult ser fort smutsigt ut...

http://www.bruksbalken.se/linfarg.html

Glömde skriva att det är bra om färgen andas oxå.. Finns det verkligen ngt som överensstämmer med alla ens önskemål :angel:

Tack för svaret :)
Gult känns inte så aktuellt dock:( synd att de inte hade andra färger för annars verkar det ju vara en bra färg..

Vad har du för trä? Har du t.ex. ek kan det ju räcka med att olja in det. Fördelen är ju att man slipper alla ommålningar senare.
Det borde väl gå att blanda in sand i annan färg om man vill för att få gnagskydd?

Min granne har målat sitt stall med Roslagsmahogny ,dvs linolja tjära och rödsprit.
Det blir brunt, luktar lite tjära och hästarna gnager inte på det. Billigare än färg blir det:idea: .

Jag har precis målat färdigt ekstolparna till min ridbana med denna blandning och det blev jättesnyggt så nästa sommar får nog boxväggarna samma behandling.

Min granne har målat sitt stall med Roslagsmahogny ,dvs linolja tjära och rödsprit.
Det blir brunt, luktar lite tjära och hästarna gnager inte på det. Billigare än färg blir det:idea: .

Jag har precis målat färdigt ekstolparna till min ridbana med denna blandning och det blev jättesnyggt så nästa sommar får nog boxväggarna samma behandling.

Låter snyggt. Vad för slags trä ska man använda till detta?
Ek? Har sett man gärna använder gran lr lärk till träboxar?
Och, vet du hur man blandar -typ 1/3-del av varje?

//Jezz

Jag använder trätjära, blir skitsnyggt. Jag har i grunden vanliga paneler i furu, sen på med tjäran. Det gör så att träet andas och mycket exklusivt ut.

Den enda nackdelen är lukten när det är nygjort...

//E

Det blev mkt snyggt på mina ekstolpar men det går nog lika bra på andra träslag också.
Jag blandade inte i så mkt som 1/3 tjära tror att det blir ganska mörkt då, men det är nog olika på vilken tjära det är, man får väl prova sig fram.
Annars är det väl den vedertagna blandningen.

Färg i stall är inte helt enkelt. Kulören är en sak. Man vill gärna att det skall vara ljust och fräscht, men hästar är ju inte så renliga av sig av naturen. I vårt stall (ett år gammalt) är boxarna "trä-rena". En del har oljat med linolja. Vi valde att inte göra någonting, eftersom linolja är godis för mikroorganismer, såsom mögelsvampar. En kompis till mig har också ett nytt (=ombyggt stall) och hennes lösning tycker jag är ännu bättre. De har inte målat alls utan satt upp speciella "sparkskivor" av plast. Dessa är ljusgrå till färgen och används också i t ex spolspiltor. De är bara att torka av och är ursnygga. Dyrare i inköp, men lönar sig i längden tror jag.

uI mitt förra stall hade jag utomhus färg oljebaserat glansigt.Det vara bara å torka av lätt om det vart skitigt=)

Man målar ju om stallet 1 gång om året när hästarna är ute på bete..Det gör iaf jag så det inte blir så skitigt=)

I lösdriften har jag bara oljat in trädet som skall skydda mot möggel och svamtangrepp.Men funderar på att måla i någon snygg färg till våren=)

Jag kommer inte att göra nånting med mina boxväggar. I alla fall inte de som är mellan boxarna och ut mot gången. Kommer stapla bräder på längden och blir nån dålig är det lätt och smidigt att byta ut den. Dessutom kommer jag ha ett litet stall med bara 2 boxar, varav en liten, så jag vill ha så ljust som möjligt. Kanske oljar in/målar hela stallet senare men första prio är att få hem kusarna. Och pga lukten så är det bättre att göra det i sommar när de går ute.

M.

Jag kommer också använda bruksbalkens linoljafärg. Men det blir inte så väldigt gult, träet syns ju igenom!

Har sett bilder, blir jättesnyggt och ljust.

När vi målade om stallet i somras så hade vi vanlig 'stugfärg' om det heter så :o De hade de inne på travet också och det skulle tydligen inte vara farligt för hästarna :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Fiorano
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 260
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka