Färg tll bork

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 140
Sv: Färg tll bork

Det är inte alls skitsamma! Rätt ska vara rätt! Fatta vad utskrattad du skulle bli om du jobbade med färgbestämning eller liknande där det är viktigt att det stämmer.

Haha, ja självklart. Om jag nu skulle jobba med det. Vilket jag inte gör.;) Tycker det är totlat onödigt när det gäller vad hästen passar bäst i för shabrak.;)

Vad hästen passar i för schabrak har ju knappast med att göra med hästens färg. :p

Inte modell på shabrak nej. Men färg. Så trög trodde jag inte att du var. Så fel man kan ha.;)

Jag är knappast trög. Bara lärd att använda rätt ord till rätt saker. Därav att jag påpekade det.

Till TS

MIn klär bra i vinrött

men jag skullle aldrig drömma om att matcha lindor och schabrak och och.

Det får inte bli mer färg en häst - då blir det liksom Barbievarning för mig

Mossgrönt - svart och vitt och blått funkar också

men det vinröda är bäst hittils

Härlig uppsyn på din häst

Jag är knappast trög. Bara lärd att använda rätt ord till rätt saker. Därav att jag påpekade det.

Då får du nog inse att alla inte är som dig.;) jag kommer fortsätta säga bork i all oändlighet om det inte är så att jag kommer jobba med något i framtiden som kräver att jag säger "gulbrun".;)

Jag säger också bork, ibland, men jag kommer oftast på mig själv snabbt och säger gulbrun istället. Rätta benämningen.

Fast det där känns ju lite som ett barnsligt "trots-resonemang". Om man vet att gulbrun är den rätta benämningen borde man väl iaf försöka att säga rätt, även om det är svårt att vänja av sig.

Så jag är trottsig för att min hjärna inte kan/vill vänja sig av med att säga bork?
Dessutom är det inte så stor idè att jag börjar använda mig av ordet "gulbrun" istället för bork, mina hästkompisar kommer bara missförstå mig då eftersom dom är som mig ungefär.;)

Bork och gulbrun är i mina ögon(och mina kompisar) helt olika färger.... även fast det nu kanske inte är så.

Varför haka upp sig på om det heter Bork eller gulbrun eller vad det nu är, alla säger vi olika that's life.

Men iaf...

Jag tkr att vinrött passar bra på bork/gulbrun. Har en kompis som har en ponny som är i den färgen och han blir gudomligt vacker i rött :love:

Så jag är trottsig för att min hjärna inte kan/vill vänja sig av med att säga bork?

Tja, du verkar ju inte ens vilja försöka. Lite svårt för hjärnan att vänja sig av om man inte tränar.;)

Bork och gulbrun är i mina ögon(och mina kompisar) helt olika färger.... även fast det nu kanske inte är så.

Nej det stämmer inte, det är bara två namn för exakt samma sak. Sedan finns det ju nyanser inom färgen, men det gör det inte till olika färger.

Nåja, vi kanske skulle sluta träta om detta innan moderatorn tröttnar.;)

Tycker också vi ska sluta tjaffsa men vill bara lägga in ett par bilder för att visa att jag tycker att skillnaden är alldeles för stor för att jag ska tycka att det är vettigt att kalla färgerna för samma namn:

Bork enligt mig(googlebild):
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/bork_isa_01.jpg

Gulbrun enligt mig:
bild2-2.jpg

Det står ju gulbrun i hans pass så jag får ju lita på att han är det.;) men jag ville bara försöka få fram vad jag menar.;) jag tycker att skillnaden är så stor så om jag skulle köpa en sån där häst som är på googlebilden jag la in och säga till mina kompisar att jag har köpt en gulbrun häst så hade dom ju säkert trott att den såg ut som Zacke(som är på andra bilden). Just därför så tror jag att jag kommer säga bork i fortsättningen också.;) Om alla bara fick säga dom helt "korrekta" orden så skulle det ju inte finnas dialketer heller i det här landet.;) Vad det nu har med saken att göra.:angel:

Det står ju gulbrun i hans pass så jag får ju lita på att han är det.;)

Det är inte första gången som hästar registreras med fel färg. Alla ID-kontrollanter har tyvärr inte stor koll på färger. Denna häst ex. blev registrerad som brun.:crazy:

Om du nu ändå inte tror mig, eller vill skriva i tråden jag hänvisade till kan jag rekommendera boken "Hästens färger" av Bo Furugren, som ger utförlig förklaring plus illustrerande bilder.:)

Men vi kanske skulle lägga ner detta nu så ingen blir arg och skäller på oss?:o;)

Hege, har jag fattat rätt? Kommer Bork av Björk? Det vill säga att en borkfärgad häst har samma färg som näver?
(tänk näverkorg, inte vita björkstammar med svarta prickar ;) )

Herregud, så nydelig hesten din er!!!:love::love: Hingst??
Har selv startet en lignende tråd hvor jeg ønsker forslag til farger som matcher denne fargen. Hingsten min, Mølnheim`s Borken er av samme farge men er hakket lysere! Har funnet frem til endel fine fargekombinasjoner nå.. Skal knipse bilder ikveld og legge ut til deg her :)

Jeg sier forresten "borkete" istedenfor gulbrun. Har bare hørt denne benevningen fra det travdistriktet jeg kommer ifra :) Det står til og med som fargebenevningen i registeret!!

Vh Lotte ;)

Oh tack :)
Han är 15 år och vallack.

Få se dina bilder och färgkombinationer nu då! Är ju jättenyfiken på din hingst! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Senast: Capybara
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur