Färga bett?

Ponylove

Trådstartare
ja, går det?

Tänkre om det går att färga ett silverfärgat bett till mässing? I alla fall ringarna.

Verkar vara helt omöjligt för mig att köpa ett odelat tränsbett i mässing. har visserligen ett men så jobbigt att byta mellan de olika tränsen jämt...

Sv: Färga bett?

Ingen som vet?
Skulle oxå vilja färga mina stigbyglar till mässing (säkerhetsstigbyglar verkar ju inte finnas i mässing helller...suck..), går det?

Mässing är ju en metalllegering, tvivlar att du kan färga rostfria grejor till det utan att färgen lossnar eller fäller av obra saker.

Skulle aldrig färga nåt som hästen ska ha i munnen. Stigbyglarna skulle du kunna spraymåla men frågan är hur snyggt de blir..

Jo, självklart vet jag att det är en metall, men är ju inte ovanligt att de produkter man köper, tex träns, har "mässingsfärgade" spännen med ett lager av någon färg utan på silvrigt underlag. sån färg skulle jag vilja få tag i, till stigbyglarna och kanske till ringarna på bettet, de är ju inte i hästens mun så lär inte utgöra någonn fara för hästen.

Anna-Karin: Menar du vanlig spray som man har på bilar tex.?

dom är nog "doppade" i metallen vid tillverkningen, inget som finns i sprayburk skulle jag tro.

Det finns raka mässingsbett kan kolla vilket märke mitt är som hänger i sadelkammaren, köpte det i Falsterbo ifjor och har för mig att det är av något av de vanliga märkena. Skall ändå ut och ta ett mått när jag druckit upp kaffet så skall försöka komma ihåg att kolla märke.

Även flera stigbyglar finns i mässing, sprenger har precis kommit i mässing på sina ledade, vanliga australiensiska (svängd utsida) har jag ett par i mässing så det har funnits i många år för de har hängt länge i sadelkammaren sen jag började använda sprenger.

Du hade tur tom taggen satt kvar på bettet och det är Hansbo - rakt bett i german silver artnr 731513, googlade och fick napp på det i deras katalog http://www.mypaper.se/show/willab/show.asp?pid=345243832265570&page=49 bettet längst ner på höger sida "rakt bett i german silver" ser ut att vara silvrigt på bilden men är riktigt mässingsfärgat i verkligheten vilket även deras innehållsförteckning avslöjar 65% koppar.

De flesta ridsportsaffärer kan ju ta hem Hansbo om du inte hittar något via någon webbshop.

Det jag redan har är ett hansbo, men när jag gick till butik för att be dem beställa ett åt mig visade det sig att hansbo inte har dem i sitt sortiment längre :(

Hm. ska kolla priserna på sprengers stigbyglar. som student äfinns det ju vissa begränsningar, specieltl som jag lagt mkt pengar på de jag har.
Gillar verkligen mina quick-out stigbyglar som jag har på dressyrsadeln, och skulle verkligen önska att de fanns i mässing...
ett par ledade fungerar ju ananrs bra till hoppsadeln, istället för de ledade jag har.

Åh, verkar som att butiken missat att det är "german silver"!! De sa bara att det fanns silverbett! ska be dem ta in ett i german silver, tack!! :)

Såg ett rakt syntetbett som såg ut att ha ringar i mässing på en travshop i mantorp (med beställningsfunktion). Har du provat att googla?

Har du tillräckligt litet träns (som du kan spänna in nog mycket) kan du ju sätta "snabbhakar" på tyglar och sidostycken btw så kan du byta bett på 3 sekunder. Det är otroligt smidigt! Det är bara att ta bort snabbhakarna när man ska tävla så ser det snyggt ut igen :)

Senast ändrad:

Har provat att googla utan resultat, men ska försöka hitta den butiken i mantorp, att bettet är i syntet gör inget så länge det inte är för mjukt.
Tyvärr är mina inspänninngar på sidostyckena i stort sett på minsta hålet så hakar går tyvärr inte, hade annars gärna haft det. tycker dessutom det ser snyggt ut om man har små hakar av trevlig utformning, såna som det brukar avra på bett som det är hakar på från början.
har det dock på tyglarna så jag i alla fall kan byta dem enkelt.
tack för tipsen!

På rent "bus" provade jag att googla på ponnybutiken och fick en träff. Samlingssida verkar det som där det säljs utrustning i mindre storlekar också.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 201
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 033
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka