Färga brun sadel svart?

Sv: Färga brun sadel svart?

Det finns läderfärg i hobbyaffären, inte speciellt dyrt och funkar fint. Vet dock inte hur det fäster på en såpass behandlad yta som en sadel trots allt har.

/Nixehen

Jag har färgat mina sadlar o ja resultatet e hållbart. Man kanske får bättra på vissa ställen då o då men annars e dom fortfarande snygga.

Jag färgade mina me läderfärg som vi har för omfärgning av säten i bilarna på jobbet. Färgen går nog o beställa lite var stans, men se till att du får en bra, o tänk på att d kostar! (mina kosta 500 kr för ca 1/2 liter)

Det går, men kan bli flammigt om det är en ljus sadel.
Tänk på att inte smörja sadeln med läderbalsam innan du färgar den! (för då finns det risk att den inte suger åt sig färgen, och framförallt att det blir flammigt)
Smörj den någon vecka innan eller så, så det har torkat in ordentligt (om lädret är i behov av smörjning dvs)

Tycker det håller bra. Färgar inte av sig alls.

Sadeln är lite mörkare brun, så då kanske risken för flammighet är mindre.

Det låter ju lovande det här. Har hittat en sadel som förhoppningsvis ska funka på min häst, såklart är den ju brun och all min andra utrustning är svart...

Se till att jag får en bra? ;) Är helt nybörjare det här med läderfärgning... Hur vet man att det är bra färg, något tips?

Bor i en håla så har ingen hobbyaffär här, måste antagligen beställa från nätet. Hur mycket behöver man för att färga en sadel?

Är det samma färg man färgar bilsäten och annat läder med? Färgar man bilsäten borde det ju sitta bra, folk blir ju inte glad om man blir svart om baken av att sitta i bilen...

Ursäkta tusen frågor, men har verkligen noll koll på detta.

Då borde resultatet bli bra. Har färgat en sadel som var svart, men pga slitage och misskötsel var brun och grå på många ställen. Sadeln såg ut som ny efteråt.
Jag fick mitt av en sadelmakare, vad det hette vet jag dock inte. Fick ca 2 dl i en liten burk, har fortfarande 1-1,5 dl kvar... Så det behövs bara väldigt lite.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 129
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka