Färga om sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 955
S

SirWillgott

Vilken olja ska man använda om man vill göra en relativt ljusbrun sadel mörkare?

Tack på förhand!:laugh:

Sv: Färga om sadel?

Om du använder en massa, massa sadelfett - kommer lädret kanske att bli en aning/någon nyans mörkare.

Annars tror jag att paraffinolja gör lädret mörkare? Är inte 100 % säker dock.

japp den ska göra lädret mörkare. hur mkt mörkare vet jag inte. men testa under kåpan först?

de flesta oljor kan göra läder (speciellt naturfärgat och brunt) iaf lite mörkare i färgen. Prova under kåpan eller på ett gammalt stigläder som samma färg, så ser du vad du tycker innan du "färgar" hela sadeln..
annars är narvsvärta väldigt bra, gjort för färgning av narven (ovansidan av lädret) men kan vara knepigt att få jämnt..

Alla- Tack för svar! Ja självklart kommer jag prova under kåpan eller liknande först:laugh:

Paraffinolja alltså? Aldrig hört om det innan men ska testa, finns det vid övriga "sadeltvätt tillbehör" i affärerna?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III