Färga sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 377
N

Notorius

Ska beställa hem narvsvärta idag och försöka färga sadeln sen.
Går det på en sadel som är använd eller måste den vara helt ny? (isåfall ingen idé att ens försöka).

Sv: Färga sadel

Bäst svärta beställer du från Tumbleweed Westernstore, den blir riktigt, riktigt svart. Du kan färga in vilken sadel som helst, se bara till att lädret är riktigt rent och torrt, tvätta gärna med ljummet vatten och lite diskmedel - det löser upp fett från tidigare sadeltvålar och läderbalsam, utan att skada lädret.

Tänk också på att färgen fäster på allt, får du det på kläder, möbler eller golv är den jättesvår att få bort. Använd inte pensel på stora släta ytor, det skvätter bara, utan ta en gammal svamp eller liknande och stryk på färgen med. Pensel använder du i sömmar och veck där det är knepigt att få in färgen med svampen.

När sadeln torkat målar du den en gång till och låter sedan torka i minst två dygn. Sedan smörjer du in den med läderbalsam eller liknande - det finns svart balsam att köpa.

Lycka till! :)

//Celia

Senast ändrad av en moderator:

Okej, har du nån adress till den affären ?
Tack för tipsen :)

Men det var mt dyrare där, :p Där jag tänkt beställa från blev allt (inkl frakt) 99 kr, men Tumbleweeds kanske är bättre ?

Hur är färgen? Matt svart el blank svart, kan man välja det? Har en stubben som blivit matt där underskänkeln ligger an, men är för övrigt blank svart. ska man färga där det har blivit matt eller drar man över hela kåpan? Hur länge håller den nya färgen? uj va många frågor det blev :o

Jag vet inte jag heller :o Min sadel vill jag färga för den har tappat det svarta och blivit brun på vissa ställen (ja det är en billig sadel).
Du kan nog välja om det ska vara matt eller blankt.

Det finns ingen risk att färgen färgar av sig sedan? Eller sitter den där den sitter när den väl har torkat?

Jag har färgat om en sadel, och skulle inte rekommendera det! 2 orsaker: Ytan på lädret liksom 'dog', blev helt matt och narven blev 'öppen', så att den tar åt sig fukt. Den ser ganska blackig ut.
Dessutom färgar den av sig. Jag använde färgen brun extra, och sadeln var ganska sliten innan.

Har hört att dom sadlarna som tappar färgen har för dåligt läder så det går inte att färga om dom heller... Och det är isf nåt man inte ska göra själv!!

Äh, alltid värt att försöka, annars köper jag en ny.

Där jag tänkt köpa färgen ifrån sa de att man ska smörja in lädret när svärtan torkat med läderbalsam så att det inte färgar av sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka