färgat träns på tävling

Sv: färgat träns på tävling

du får ha vilket träns du vill på en tävling färgat eller plast bara det håller..

Men nej det får man inte. Nu utgår jag från att TS tävlar hoppning (eftersom hon skrev det i sitt första inlägg)

Citat från TR

Nosgrimmor måste vara flata och av läder

TR finns på nätet så det är bara att gå in och läsa själva!

varför är det så?

finns det en enda vettig anledning till det?
jag kommer ha mina färgade träns, utesluter de mig så gör de, men jag tänker banne mig inte ha nåt läderträns!

varför är det så?

jag kommer ha mina färgade träns, utesluter de mig så gör de, men jag tänker banne mig inte ha nåt läderträns!

Jag har inte kommit på reglerna så jag vet inte.
Men ha du ditt plastträns om du vill, det drabbar ju bara dig själv ;)

Sen liksom alla andra regler så finns det folk på varje tävling som bryter mot dom, men det händer inget. Men har man otur så...

Inte på distanstävlingar!

Jag lastar alltid av i endast grimma :D

Jag önskar det va tillåtet i hoppning och dressyr också.. Min häst hade varit en mkt gladare häst om han slapp bli tränsad i transporten bara för att lastas av.. Det är enligt mig jobbigt, och ja jag är kanske lat på så vis :p Men det hade varit smidigare om man fått lasta av i grimma!

Och jag är så glad för att det inte är tillåtet. Folk kan knappt hålla i sina hästar i träns och det förekommer lösa hästar med jämna mellanrum, hur skulle det då vara i grimma...

Om man då har en häst som är svår att hantera kan man ju använda stigbett eller träns ändå! Men de som utan problem kan hantera sina kan få ha grimmor. Allt handlar om eget ansvar! :)

mina hästar är jätte lätta att hantera i grimma, iofs så är det 90% araber på distansen och de flesta är ju väldigt lugna och väluppfostrade!

Nä man måste inte ha lädergrimma i transporten och ja det går bra att tävla med plast träns.
Det är ingen lag på att ha lädergrimma, men det är att föredra.
Vet att det har varit mycket diskussioner om det innan och jag trodde att försäkringsbolagen annars inte betalade om det hände något om man inte hade lädergrimma, men så är det inte.

Om man då har en häst som är svår att hantera kan man ju använda stigbett eller träns ändå! Men de som utan problem kan hantera sina kan få ha grimmor. Allt handlar om eget ansvar! :)

Fast sen så är ju hästmänniskor ett folk för sig, och majoriteten av de som tappat sina hästar har säkert haft "jättesnälla hästar" de också.. ;)

Och så är det ju faktiskt så att OM hästen blir skrämd så har man mer kontroll med träns än med grimma hur bra koll man än tycker man har på sin häst.

Inte på distanstävlingar!

Jag lastar alltid av i endast grimma :D

Hej!

Nu är jag ju total nybörjare inom distansen, men debuterade i alla fall i en clear round med min 5 åring förra året. Min första CR var på A9:e ritten (Kristinehamn) och där fick vi, som skulle rida CR, klara besked att hästen skulle ha träns med bett på sig under tiden den befann sig på tävlingsområdet. Från det den klev ur transporten, till det den var i lastad igen. Dock så var det okej för de som red med bettlöst ex sidepul att ha det som träns. detta gällde bara oss som red CR.

När jag sedan red min andra CR på hösten i Örebro, så var det ingen som nämnde något om grimma eller ej. Kanske är det upp till arrangören?

Och vad gäller färg, så har jag nu införskaffat ett blått plastträns med de mest fantastiska tyglar. De är bara så underbart mjuka och långa. Tränset är också så att jag kan haka av bettet så blir det en grimma. Smidigt vid bl.a. tränsning i transporten.

Senast ändrad:

Ja, det var precis det jag menade... Det finns så många ouppfostrade hästar som ägarna är totalt blinda för, och jag vill inte råka ut för de!

det är upp till arangören! och de ville väl att mindre erfarna skulle ha träns...

men det har jag aldrig fattat, jag har mer kontroll med grimma på! så jag tycker regeln är ganska puckad! sätter jag på träns då vet han att snart är det dags och då börjar han ladda! har jag däremot grimma så vet hann att han ska äta dricka och vila!

sen så tränar jag mest på marken med grimma, jag leder ju inte hästen från hagen i träns!

Men nej det får man inte. Nu utgår jag från att TS tävlar hoppning (eftersom hon skrev det i sitt första inlägg)

Citat från TR

TR finns på nätet så det är bara att gå in och läsa själva!

nej men kanske inte av plast utan av läder fast dom får VARA färgade både tränset och tyglarna det står inget om det iallfall har själv TR hemma i och med jag själv tävlar och har gått utbildningar i både hopp och dressyr och varit på kurser och sånt så måste jag nog veta det såå du behöver inte på minnnna mig om det tack !!!

varför är det så?

jag har själv träns som är färgade både ett rött och blått och dom har ju inte ute slutit mig allafall och jag vet fler som har det på tävlingar med för dom är ju såå snygga :love:

nej men kanske inte av plast utan av läder fast dom får VARA färgade både tränset och tyglarna det står inget om det iallfall har själv TR hemma i och med jag själv tävlar och har gått utbildningar i både hopp och dressyr och varit på kurser och sånt så måste jag nog veta det såå du behöver inte på minnnna mig om det tack !!!

Men lilla du, läs vad jag citerade och sedan kan du gå o läsa ditt TR igen

du får ha vilket träns du vill på en tävling färgat eller plast bara det håller..

Där står klart och tydligt att nosgrimman måste vara av läder.
Om du nu har TR hemma, varför sitter du då och ger ut felaktig info, lite korkat, eller hur?

har själv TR hemma i och med jag själv tävlar och har gått utbildningar i både hopp och dressyr och varit på kurser och sånt så måste jag nog veta det såå du behöver inte på minnnna mig om det tack !!!

:rofl:Haha så du är ofelbar då, jag ber så hemskt mkt om ursäkt till dig som nog är den enda här som gått TR kurs och tävlar:bow::grin:

Senast ändrad:

Men lilla du, läs vad jag citerade och sedan kan du gå o läsa ditt TR igen

Där står klart och tydligt att nosgrimman måste vara av läder.
Om du nu har TR hemma, varför sitter du då och ger ut felaktig info, lite korkat, eller hur?

:rofl:Haha så du är ofelbar då, jag ber så hemskt mkt om ursäkt till dig som nog är den enda här som gått TR kurs och tävlar:bow::grin:

står det om någon tr kurs skrev jag det??
nej det gjorde jag inte såå kolla en gång till eller ta på glasögon :D
där står att jag gått kurser, tävlar, utbildningar både inom hoppning och dressyr och inte någon tr kurs där emot så står det att jag har tr hemma i mitt hem i mitt hus om du inte kan läsa hahahaha:rofl::rofl:

Nu är det oftast inte för att folk har problem när de leder sina hästar i grimmor eller latar ur eller in utan när de utan för transport eller box ska byta från grimma till träns eller tvärtom som problemen uppstår, och det finns inte en chans i helvetet att ha olika regler för folks om tror/tycker att de klarar av detta, därför samma regler för alla!

står det om någon tr kurs skrev jag det??
nej det gjorde jag inte såå kolla en gång till eller ta på glasögon :D
där står att jag gått kurser, tävlar, utbildningar både inom hoppning och dressyr och inte någon tr kurs där emot så står det att jag har tr hemma i mitt hem i mitt hus om du inte kan läsa hahahaha:rofl::rofl:

Ja, jag vet mkt väl att du skrev att du har TR i ditt hus, jag har inte sagt ngt annat heller :grin: TR finns dessutom på nätet så jag har iafa tillgång till det hemma, hos släkten, på jobbet, hos kompisar, i stallet, på tåget, i bilen etc. etc.

Men du är ändå inte ofelbar, oavsett om du har gått ngt TR kurs eller vanlig kurs (Du skrev dessutom inte vad du gått för kurs, jag bara chansade/tog ett exempel så jag kan läsa alldeles utmärkt utan glasögonen :grin:) eller vad du har gått. Även om du tävla eller vad du nu gör. Tror 80% av alla bukare tävlar, då även jag, så kom inte och tro att du skulle veta bättre än ngn annan för det är du uppenbarligen inte eftersom du ger ut felaktig info trots att du har ett TR hemma.

Jag har tävlat/tävlar hoppning, dressyr, galopp, fälttävlan. Gått kurser med och utan häst i hopp, fälttävlan och galopp. Ja, tillomed gått en TR kurs och jag tror inte jag vet allt för det.

Senast ändrad:

klart det finns! :D kolla in på distans sidan så hittar du massor innfo om det!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 598
Senast: Mirtai
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka