Färgseende

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare carro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 845
C

carro

Undrar bara om någon har koll på det här med färgseende??
Sökte efter det på google och hittade två olika sidor, på den ena står det att katter kan se färger och på den andra står det att katter inte kan se färger... :confused:

Så nu skulle jag bli väldigt tacksam om någon kunde reda ut det här åt mig!

// MVH Carro

Sv: Färgseende

Jo, katter har färgseende men inte riktigt samma typ av färgseende som människor har, men färgseende har de.

Kan de se vissa färger och andra inte då eller på vilket sätt är det inte som vårat??

//MVH carro

Katter uppfattar blått, lila, grönt och gult bra (grönt och blått bäst) men verkar ha svårare för "varma" färger (rött, orange och brunt). De varmare färgerna uppfattar de antagligen som gråskalor och/eller lila. De uppfattar inte heller färgerna lika intensivt som människor gör.

Ok, tack så mycket för svaren. Nu blev jag lite klokare iallafall:D

Den var väldigt intressant!!! Väldigt lätt att förstå.:idea:

Så här är det; De djur (och människor) som har fullt färgseende har tre typer av tappar i ögonen (eller var det stavar? Nåja, någon av det), som gör att man kan uppfatta de tre grundfärgerna blått, gult och rött.
Katter har bara två typer av tapparna, de saknar den som gör att de kan se rött. Så de uppfattar blått och gult (och hela skalan däremellan, dvs även alla gröna nyanser), men inte rött. Rött ses som grått av katter.

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 198
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 135
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?