Farlig mellanvägg på transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 548

Rie

Trådstartare
Idag har jag varit på mässa och kollat på en hel del grejor, bland annat hästtransporter. Där fanns en transport, KAFO Trailer.
Jag blev rätt storögd då jag kikade in i den för mellanväggen var i mina ögon farlig för häst. Längst bak på den tunga -och vad jag förstod fasta - mellanväggen fanns olika höjder för bakbommen. Där kunde man haka fast bakbommen. Men där även en hästhov kunde tränga sig mellan och hur man sedan skulle få lös hoven/benet står nog skrivet i stjärnorna för det var inte öppningsbart.......hua.....

Svårt att beskriva men syns om man laddar ner deras produktfolder.

Jag förmodar att företaget är rätt nya inom hästtrailerbranschen för jag har inte hört talas om dem förut. Hoppas bara att de kommer på bättre lösningar.
Jag lastar inte min häst i en sådan transport.

Sv: Farlig mellanvägg på transport

Lät inte särskilt bra du...

Men kafo har väl funnits ett tag?

Har själva också tittat på den mest för skojs skull för att se vad det var, och det var bland de största skämtet jag sett i hela mitt liv. Hela transporten var bland det märkligaste jag skådat både vad gäller konstruktion och mer.
Baklämmen vägde ca 1 ton att lyfta upp, enligt min fru och hon är inte klen.

KAFO har säker funnits ett tag men knappast som hästtranport.
I så fall borde de ha uppdaterat vagnen en hel del vid det här laget för den verkade lite gammaldags även i övrigt. Att -som jag förstod - inte kunna röra mellanväggen, ej mindre lätt kunna ta bort den talar för det. Likaså att den verkade vara jättetung (onödigt, och mindre vikt att lasta i transporten i stället).
Bakluckan kom jag aldrig ihåg att lyfta på så den vet jag inte hur tung den var.
Sedan gick vi vidare och kikade på Thules tre uppställda trailers och det var milsvid skillnad. Bara att lätt kunna lossa frambommarna utifrån....

Jag hittade inte vart det stod att den var fast, bara "kraftig mellanvägg".
Men, jag har noll koll, så upplys mig- men det står på modell nr ett,
(k1522hc1100) tvåhjulig att lastvikten för två hästar är 370 kilo. :eek:
Det är ju en vanlig häst?
Är inte detta väldigt lite lastvikt?
Eller har jag fått något om bakfoten?

*noll koll*

Har inte kollat i deras uppgifter men det såg ut som om både fram och bak var fast i golvet. Kraftig mellanvägg håller jag med om för ramen var gjord av ett kraftigt (och förmodligen tungt) metallrör. Om allt annat var gjort i samma material kan inte lastvikten bli så hög.

Det är ju inte ens en vanlig häst, en liten häst, kanske en islänning eller d-ponny!

Jag tittade på bilden på de där fästena igår, såg inte särskilt genomtänkt ut nej :crazy:

Hela släpet var en chock att se jämfört med alla andra som finns.
Bättre de håller sig till vad dom gjort tidigare och struntar i hästsläp.
Men å andra sidan har jag hört att de skulle sluta med hästsläpen.

Hela släpet var en chock att se jämfört med alla andra som finns.
Bättre de håller sig till vad dom gjort tidigare och struntar i hästsläp.
Men å andra sidan har jag hört att de skulle sluta med hästsläpen.

Likväl kör de en stor kampanj i bla. ridsport om det revolutionerande trevliga släpet. Kanske i utförsäljningssyfte :D

Men, tänk vad konstigt... det är ju huuuur enkelt som helst att kolla konkurrenternas lösningar, kolla här på buke vad folk tycker är bäst, innan man gör en helt ny modell....
VARFÖR slösa pengar på att skapa något som ingen vill ha? Visst finns det många lösningar på samma problem, men varför försöka uppfinna hjulet när man inte är nått vidare på det?
Hehe.. 370 kg lastvikt, ja, där tror jag i ärlighetens namn inte ens jag kan lasta min isis... :rofl:

det fanns ju upp till 1120kg. så det kanske är en transport för folk med små hästar, typ shettis som inte får köra med tyngre transport? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Jag var och hämtade en häst för snart två veckor sedan, och redan i början av lastningen märkte jag att det är inte en "lättlastad"... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 770
Senast: Capel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka