Farliga djur i Australien - utbruten från Kvinna i Sollefteå avled efter spark av häst

Kanske det, men ändå förvånad då just Australien inte är det största resmålet och det finns väldigt mycket andra mer besökta resmål med minst så ”farliga” arter /djur .
Men grejen är väl att Australien har rätt många olika sorter av giftiga eller på annat vis potentiellt farliga djur? Och dessutom några av de ”värsta” av både ormar, spindlar, bläckfiskar och maneter.

Ormar på dass har jag hört flera som rapporterat om! (Och Red back Spiders i dasshålet!!)
 
Haha. Jag tycker ju spindlar som tar möss är tillräckligt illa 🙂. Men det beror väl på vad man är van med tänker jag också. Har en kollega från Adelaide, han har aldrig sett varken en spindel eller orm.

I israel/Palestina finns en dödlig giftig orm, palestinian snake, en av världens giftigaste skorpioner och en spindel som tydligen ska vara rätt giftig om än inte dödlig, men trots att jag jobbat mycket med observation under olivskörden har jag aldrig stött på någon. Kamelspindlar har jag stött på ett par gånger dock i jordandalen. De är lite läskiga. Dels stora som tusan och snabba, kommer upp i 17 km i timmen, och flyttar inte på sig. De är inte giftiga men ett bett ska göra väldigt ont.
 
Haha. Jag tycker ju spindlar som tar möss är tillräckligt illa 🙂. Men det beror väl på vad man är van med tänker jag också. Har en kollega från Adelaide, han har aldrig sett varken en spindel eller orm.

I israel/Palestina finns en dödlig giftig orm, palestinian snake, en av världens giftigaste skorpioner och en spindel som tydligen ska vara rätt giftig om än inte dödlig, men trots att jag jobbat mycket med observation under olivskörden har jag aldrig stött på någon. Kamelspindlar har jag stött på ett par gånger dock i jordandalen. De är lite läskiga. Dels stora som tusan och snabba, kommer upp i 17 km i timmen, och flyttar inte på sig. De är inte giftiga men ett bett ska göra väldigt ont.
Jag förstår att det gör ont av att bli biten av dessa gaddar :p

Bild på egen risk!
3-jpg.jpg
 
Har under mina 14 ar i Melbourne och under resor runt om i Victoria bara sett en enda orm! Det var en brown snake pa en cykelvag i Greensborough.... Daremot har jag sett manga ormar bakom glas vid Zoobesok :up:.

Spindlar ar mer vanliga och pa gamla jobbet sag man Huntsman da och da nar de kom ner under innertaket men som sagt de ar bara stora ej farliga.

Det ar mer troligt att du blir pakord av en bil an att man blir ormbiten. De kor som idioter har nere, ej skoj att cykla kan jag tala om...

Australien har sa mycket att erbjuda i turistvag sa lat inte farliga djur, insekter, skogsbrander etc. hindra ett besok!
Kaffet i Melboure ar to die for, liksom vinet, gin och whisky!

PS tycker det ar mer laskigt att aka hem till Sverige och oroa sig for fastingar och vinterkraksjukan :yuck:
 
Nyss hemkommen från två veckors semester i Australien. Dag 4 trampade vi nästan på en orm som huserade på en trottoar kvällstid. Svor HÖGT över alla som sagt att man inte stöter på orm så länge man inte vistas i vildmarken typ. Är orimligt rädd för att bli biten, inte pga gift och farligt utan för att jag tycker dom har så äcklig mun och tänder. HUA.
 
Nyhetsmorgon hade ett inslag om Australiens dödligaste djur. Enligt dem var det:
1 Häst
2 bi
3 ormar

Den senaste listan jag kan hitta är från december 2018 där hästar och boskap samt i sambandmed transporter av dessa är överlägset högst.

Efter det är det "övriga däggdjur" (dock ej hundar då dessa har en egen kategori längre ner på listan)

och på tredje plats alla olika sorters bin och getingar som även hänvisar till de dödliga utfallen är främst människor med allergi för dessa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp