Farligt att banta katt med hjärtfel?

Sandra78

Trådstartare
Har en kastrerad huskattpojke på 10 år, som förra våren fick diagnosen sinusarytmi. Om jag förstod rätt så innebär det att han har en förtjockning på sinusknutan som i hans fall gör så att hjärtat med ojämna mellanrum slår två-tre långsammare slag, ett snabbt och sen normalt en stund.
I januari det året vägde han 7 kg, vilket var åt skogen för mycket. Var nere på 6,5 vid veterinärbesöket och fick då rådet att försöka få ner honom ytterligare 1-1,5 kg.
Tack vare dietmat väger han idag 5,2 kg och ser riktigt fin ut tycker jag, han är också väldigt mycket piggare och leker som en kattunge.

Nu fick jag höra av en "förståsigpåare" att det är jättejättefarligt att banta en katt med hjärtfel, att ämnen som finns lagrade i kroppen (vet ej vilka ämnen h*n syftade på) frigörs och belastar kroppen och därmed hjärtat. Dessutom skulle det vara omöjligt att få stopp på viktminskningen så han kommer att svälta ihjäl. (Personligen tror jag att han har stannat på sin idealvikt nu)

Jag litar ju till fullo på min veterinär, men blir helt klart nyfiken på vad som kan ligga bakom sådana påståenden? Personen ifråga hade inga argument mer än att "så är det".
 
Sv: Farligt att banta katt med hjärtfel?

Det är farligt att banta katter men vad jag vet inte farligare att banta katter med hjärtfel.
Viktminskning av katt måste ske med viss försiktighet.
PL
 
Sv: Farligt att banta katt med hjärtfel?

Ja, det sa "min" veterinär också, att det skulle ske långsamt och att man absolut inte skulle svälta katten.
Han har gått ner 1,8 kg nu på lite drygt ett år, och nu verkar viktminskningen ha avstannat. Han har fri tillgång till torrfoder, men ett magrare än förut.
 
Sv: Farligt att banta katt med hjärtfel?

Jag vet inte om det är det peter syftar på, men katter drabbas lätt av fettlever, vilket kan vara dödligt. Så man måste banta dom försiktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp