Farligt att bli biten?

B

Beatrize

Tja tjaa allihopa! :)
Jag blev biten på låret av en ponny (aastort huvud) för lite mer än 6 veckor sen. Biggaste blåmärket jag haft O.o Hela lå ret va blått runtomkring själva bettet. Jag var svullen i ca en manad skulle jag tro. Man såg svullnaden igenom jeansen och ridbyxorna. Nu ere ba ett mörkt märke från såret som SYNS. Men det jag funderar över e att jag har som typ små klumpar om man trycker. De rör sig om man trycker med två fingrar Jag e fortfarande hård på det stället jag blev biten på. Och så har jag nästen ingen känsel pa låret. Ni vet den där känslan man har i foten när den somnat? så känns det.

Har inte orkat kolla upp det eller nåt, min mamma överreagerar enkelt med sånt här men nu var det ett ganska långt tag sen nu...

Undra ba.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Du kan vara lugn ! Samma sak hände mig när jag var liten och skulle krama:o en liten ilsken ponny, han hög mig rejält över hela benet . Jag var blå och svart och röd i flera månader och kunde inte gå . Men det måste ha försvunnit
såsmåningom för jag har inga som helst men av det så här 40 år efter :D

Hej från Hambo
 
Sv: Farligt att bli biten?

Om du är fundersam om vad som pågår där du blivit biten är det vettigast att du låter en sjukvårdskunnig titta på det, typ distriktssköterskan. En hästs bett är kraftfullt och kan ge krosskador/nervskador. Sällan det blir nåt av det men just för att du är fundersam tycker jag nog att du ska kolla upp det.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Men så ska jag kolla upp det tycker ni? Eller inte? Jag menar det försvinner till slut antar jag. Undra ba lite om nån vart med om liknande klumpar och skum känsel av hästbett....
Och jag har inte kollat upp det pga att jag ba inte har det :P om det e en anledning. Brukar alltid va seg med sånt. Känns som slöseri med tid. Vad ska dem göra lixom...
 
Sv: Farligt att bli biten?

Jag skrev en tråd för ett tag sedan om hästbett, läs den! Många olika åsikter om vad man kan/bör göra.

Jag har en liten klump där jag blev biten, som sakta blir mindre och mindre. Först kunde man se den genom tröjan, precis som du beskriver. Dock inget känselbortfall eller ömhet nu, och armen och handen fungerar normalt.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Vad de kan göra kan ju knappast vi svara på, lika lite som vi kan svara på vad som har hänt med ditt bitmärke. Undrar du, så går du och kollar upp det. Undrar du inte, så struntar du i det.

Hade jag förlorat känseln så hade jag velat kolla upp det.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Men så ska jag kolla upp det tycker ni? Eller inte? Jag menar det försvinner till slut antar jag. Undra ba lite om nån vart med om liknande klumpar och skum känsel av hästbett....
Och jag har inte kollat upp det pga att jag ba inte har det :P om det e en anledning. Brukar alltid va seg med sånt. Känns som slöseri med tid. Vad ska dem göra lixom...

Fortfarande måste du gå till dig själv, hur orolig är du för det du upplever? Jag blev biten i armen när jag var i tidiga tonåren och kollade det direkt. Ledde inte till några särskilda åtgärder men det var dokumenterat ifall det skulle bli nåt av det för ev. försäkringar o.s.v.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Har ni försäkring på dig så är det smart att få ett läkarutlåtande gissar jag.
Själv blev jag ordentligt biten i överarmen för 20 år sen, och fortfarande ser man tandavtrycken, och så är det en stor klump efter den avbitna muskeln.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Förutom vävnadsskador efter hästbett kan det uppstå andra komplikationer. En tjej jag känner fick blodförgiftning efter att ha blivit biten.

Kolla upp bettytan, speciellt när du har känslobortfall.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Jag skulle kolla upp, iom att du inte har ordentlig känsel i låret och det ändå gått en tid (tillfällig domnad vid en rejäl "smäll" kan ses som normalt). Det skadar inte att låta någon titta på det.
 
Sv: Farligt att bli biten?

Blev trampad av en häst på benet (fråga mig inte hur ;) ) och fick precis som du ingen känsel, kändes som det domnat bort. Sen var det en mörk fläck, dock inga klumpar. Kollade upp det och läkarna sa ingen fara, men efter två år har jag fortfarande ingen känsel samt att jag inte kan få några muskler, så en hovstor inbuktning har jag på smalbenet ;)

Men, bättre att titta en gång för mycket än för lite. Är man osäker är det lika bra bara för att bli lugn, om inte, lugna omgivningen :)
 
Sv: Farligt att bli biten?

Jag blev biten i armen för ca 9 månader sedan och har fortfarande en liten knöl kvar. När bettet var nytt täckte blåmärket hela överarmen oh jag hade en liknande knöl som du beskriver. Tryckte man på den kändes den nästan geléfylld. Känseln vid självaste bettet var som bortblåst och kom inte tillbaka helt förns nyligen. Ett tips till dig är att kolla upp bettet. För som andra sagt tidigare så kan muskler och nerver ta skada. Det kommer att läka med det tar tid.

30 min efter att jag blev biten
32238171.jpg


9 månader efter att jag blev biten, svårt att se på just denna bild, men har kvar "ringen" efter hästens tänder..
32238172.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp