fårskinn under bomlös

_86a_

Trådstartare
Min häst har kvar två sadelstadsknutor efter sin förra sadel som inte låg bra. Jag har sedan ett halvår tillbaka en bomlös torsion. Knutorna vill dock inte försvinna (fast har minskat efter att han gick på inflammationshämmande för hälta). Jag har innan hältan ridit en hel del barbacka för att slippa sitta på knutorna. Fick dock tipset av veterinär att lägga ett fårskinn under sadeln. han är nu ohalt så jag har börjar sätta igång honom igen.

Nu till min fråga - Tror ni att det är en bra idé att lägga ett fårskinn under min torsion? Finns det några nackdelar? Jag är lite rädd att förmågan att lyfta upp sadeln från ryggraden ska minska. Behöver jag vara rädd för detta? Han har ju i o för sig ganska mycket som lyfter eftersom han har anpassat för sin stora manke. Ska också tilläggas att han inte har någon speciellt uppskjutande ryggrad.

En fråga till - ligger alltid en torsion bra? Jag tycker att när man tittar på svettmärkena under padden så är det mer fram och bak än i mitten. Får lite känslan av att den ligger en aning i brygga? Kan verkligen en torsion göra det? Den är ju så mjuk. Alla bomsadlar han har haft innan har gjort det, det var därför jag köpte en bomlös. Och visst är den här mycket bätte, det är den! Första sadeln som han står stilla på när jag sitter upp, och han verkar trivas jättebra i den. Fick tipset om den av kiropraktor också. Han trodde den skulle passa just eftersom den är så "mjuk". Den har ju inga panelar etc. tror inte det skulle gå på honom.

Vill nu höra vad ni tror! Främst från er som själva har en torsion. Har ni kanske tom. haft fårskinn under själva?

Sv: fårskinn under bomlös

_86a_ skrev:
Min häst har kvar två sadelstadsknutor efter sin förra sadel som inte låg bra. Jag har sedan ett halvår tillbaka en bomlös torsion. Knutorna vill dock inte försvinna (fast har minskat efter att han gick på inflammationshämmande för hälta). Jag har innan hältan ridit en hel del barbacka för att slippa sitta på knutorna. Fick dock tipset av veterinär att lägga ett fårskinn under sadeln. han är nu ohalt så jag har börjar sätta igång honom igen.

Nu till min fråga - Tror ni att det är en bra idé att lägga ett fårskinn under min torsion? Finns det några nackdelar? Jag är lite rädd att förmågan att lyfta upp sadeln från ryggraden ska minska. Behöver jag vara rädd för detta? Han har ju i o för sig ganska mycket som lyfter eftersom han har anpassat för sin stora manke. Ska också tilläggas att han inte har någon speciellt uppskjutande ryggrad.

En fråga till - ligger alltid en torsion bra? Jag tycker att när man tittar på svettmärkena under padden så är det mer fram och bak än i mitten. Får lite känslan av att den ligger en aning i brygga? Kan verkligen en torsion göra det? Den är ju så mjuk. Alla bomsadlar han har haft innan har gjort det, det var därför jag köpte en bomlös. Och visst är den här mycket bätte, det är den! Första sadeln som han står stilla på när jag sitter upp, och han verkar trivas jättebra i den. Fick tipset om den av kiropraktor också. Han trodde den skulle passa just eftersom den är så "mjuk". Den har ju inga panelar etc. tror inte det skulle gå på honom.

Vill nu höra vad ni tror! Främst från er som själva har en torsion. Har ni kanske tom. haft fårskinn under själva?

Hej,

Jag har nu ingen Torsion men väl ett annat märke av bomlös. Kanske kan du prova köpa en SKITO-pad att lägga under. Tycker av din beskrivning av märkena under sadeln att den kanske inte avlastar nog mycket där du själv sitter. Men det är barar en vild gissning.

SKITO-paden har mycket bra tryckavlastning och är även ullig under. Dock aningen för varm på sommaren... men det kommer ju en höst och vinter.

~Ingrid

Jag har gjort två fårskinns paneler med kardborr på. De fäster jag i luddet på min skito pad. Jag använder alltså min pad under sadeln och fårskinnet under det. Eftersom fårskinnet är format som de två iläggen så går ryggraden fri.
Sen vill jag bara tillägga att jag har alltid min Skito equalizer pad. Tycker inte den är för varm på sommaren trots distanstävlande.
// Linda

Är inte skitopadden ungefär som torsions equiliserpadd (fast ullig under)? Fast jag vill inte bara ha det ulligt, jag vill ha fårskinn =) Finns det några fördelar med den padden som inte torsions har? Jo, jag är också orolig att sadeln inte riktigt passar, men fattar inte vad för sadel som skulle kunna passa bättre. O min häst gillar den åtminstone mycket bättre än alla ickepassande bomsadlar han haft.

mahlmt: Du tror alltså att det inte fungerar att bara lägga fårskinnet under padden? Det skulle ju vara det enklaste. Det lät ju annars som en smart idé att göra som du! Är inte så speciellt duktig på att sy, men kan kanske göra ett försök att knåpa ihop nått!

_86a_ skrev:
Är inte skitopadden ungefär som torsions equiliserpadd (fast ullig under)? Fast jag vill inte bara ha det ulligt, jag vill ha fårskinn =) Finns det några fördelar med den padden som inte torsions har? Jo, jag är också orolig att sadeln inte riktigt passar, men fattar inte vad för sadel som skulle kunna passa bättre. O min häst gillar den åtminstone mycket bättre än alla ickepassande bomsadlar han haft.

mahlmt: Du tror alltså att det inte fungerar att bara lägga fårskinnet under padden? Det skulle ju vara det enklaste. Det lät ju annars som en smart idé att göra som du! Är inte så speciellt duktig på att sy, men kan kanske göra ett försök att knåpa ihop nått!

Hej,

SKITO-paden är väl mer av mindre glatt material än Torsions pad om jag förstått det rätt. Sedan vet jag inte om inläggen är likvärdiga/bättre/sämre än SKITO-paden.

Jag vill dock inte ha en pad med glatt yta (på grund av glidrisken) så för mig faller Torsions pad bort. Även om jag tycker det vore roligt med lite färger...

Förhoppningsvis tar någon hem och börjar sälja padar till bomlösa i fler och roligare färger.

~Ingrid

Du kan ju klippa bort håret på fårskinnet till en kanal för ryggen. Bra även om du någon gång rider med bomsadel.
Skito har en undersida med ull-flecce blandning.
Igentligen ska Torsions ilägg vara samma som Skito men jag tvivlar för de känns inte exakt lika och Torsions är inte stämplade med Skitos märke.
Vill man se de olika färgerna och mönsterna Skito har så kika in på www.horsesdacor.com ; on line catalog och skito saddle pads
// Linda

nu är jag väldigt, väldigt, VÄLDIGT off-topic men vad orsakar sadelstadsknutor? vet en ponny som har säkert fyra-fem stycken knutor och ryttaren har löst saken med att använda en lurvig sadelgjordstunnel. om vi nu menar samma sak. =)

fårskinn fördelar tryck, så det borde väl inte vara så superfarligt att lägga den på hästen. Dessutom så vare sig det ligger under paden eller mellan paden och sadeln så blir det ju fortfarande en tunnel på paden. Så då spelar det ju ingen roll. Det borde inte göra det iallafall.

Det kanske kan fungera. Fast jag är lite rädd att han ska få skav av skinnet då. Visserligen har han ju inte nån ryggrad som sticker upp särskilt mycket, och pälsen runt kanske höjer tillräckligt för att motverka det. Han får annars skav väldigt lätt, är en liten känslig häst på det viset. Funderade på din andra lösning också, den lät bra, fast jag kom ju på att jag inte har nått ludd att fästa kardborren i. Kunde ju i o för sig köpa en skito padd, fast det känns ju lite onödigt när jag har två av torsions (två schabrak, en omgång ilägg). Vad kostar skitopaddarna då? Såg inte det nånstans på hemsidan, fast jag kanske inte kollade tillräckligt noga. Ska gå in o titta en gång till.

Tycker egentligen inte heller att fårskinnet skulle kunna påverka att padden lyfter upp trycket från rygraden, men jag är inte helt säker. Jag tänkte jag skulle ta med fårskinnet o titta hur det ser ut nån dag. Jag borde ju också få svar om jag testar o rider med det. Jag ser på svettmärkena i vanliga fall att det inte ligger på ryggraden. Fast schabraket är ju också sytt så att det går en kanal även på det. Och det är det ju inte på fårskinnet.

Hm, kanske kan jag sy en kanal på fårskinnet, en sådan som det är på schabraket (padden). Eller så kan jag be mamma. Hon är helt suverän på att sy. Däremot är jag helt fruktansvärt dålig! :o

Vad dyr! =( O det stod ju bara att det fungerade till Barefoot och FreeForm. Min ekonomi är inte den bästa, plus att egentligen är jag helt nöjd med mina torsionpaddar, bara jag får till så jag kan få in fårskinnet under. Är mest ute efter fårskinnets mjukhet mot huden.

Vi menar nog inte samma sak! Jag menar när det blir små "pluppar" på ryggen. Ofta beror det på att sadeln sitter illa eller så kan det bero på smutsiga schabrak o liknande. Kan t.ex. vara hårsäckarna som blir irriterade. Tror att det också kan vara små blodkärl som brister och blir infekterade.

tänkte på sadelstadsknutorna. Min ena pålle fick också sånna av en illapassande sadel så då bytte jag mot en bomlös, och dom har minskat men är fortfarande kvar som på din. Men precis som på oss människor när man får förhårdnad hud på utsatta ställen så brukar ju dom inte försvinna i första taget. Och man brukar ju inte direkt lida av dom heller. Iallafall inte för min del:smirk:

Nej, de ger sig ju inte de små jävl... :devil: Fast som tur är så ömmar de inte. Dock kan de göra ont på en del hästar =( O även på oss! Känner en med förhårdnader under fötterna. Det gör tydligen jätteont :(

Hur länge sedan var det du bytte till bomlös? Skulle vara intressant o veta hur lång tid det tar tills de är borta.

eeeh....vad akn det vara. ett halvår kanske. Fast han fick inte någon egen förrän en månad sedan högst. så han har ridits med bomsadel några få tillfällen emellanåt =/ .
Han ömmar inte heller, som tur är. Men hans är bara litet som ett myggbett nu kanske. Och förut var det större. Hur ser dina ut, och när bytte du mot bomlös?

Mina stortår ser jätteknepiga ut eftersom det är förhårdnader på utsidorna av dom men mina gör inte ont iallafall. När dom blir för stora brukar jag operera lite med saxen:o kanske man inte ska prata om föresten...:o :D

Ett tips är renskinn.

De har testat dem en hel del på området med knutor och haft bra resutat med det.

Min hästs knutor är större. Den största är som drygt en glaskula (en sån som man spelade med på grus i skolan), den andra är som drygt en ärta. Men efter att han gick på inflammationshämmande (för hälta) så har de minskat. De är lika stora, men är liksom mycket plattare.

Jag har haft min bomlösa sadel sen nyår ungefär. Dock så har jag inte ridit i den så jätte mycket. Först så gjorde jag illa mig (ramlade av och slet av en muskel i benet :cry: ). Och här senast så var min häst halt. Dessutom har jag väldigt ofta ridit barbacka i stället för med sadel. Men ska nog börja använda sadeln igen om nån vecka när jag börjar trava min häst lite smått. Tycker det går lika bra att rida barbacka nu när jag bara skrittar honom, man när jag börjar trava så känns det som om det är viktigt att jag är helt i balans o så med tanke på att han har varit halt.

Aj, aj, det där med saxen lät inte så bra :crazy: . Man kan använda salicylsyrevaslin på förhårdnader. Ett tips! Fotbad med efterföljande filning är också bra ;) Fast jag vet inte, saxmetoden kanske fungerar bra :D

Har också hört att renskinn är bra. Fast jag vet inte vart man kan få tag på det, och anar att det är dyrt! Fårskinnet är också redan inköpt, från IKEA.

Jag använder ett fårskinn under min Torsion på vintern. Det är ett sånt tvättbart skinn som man kan köpa billigt på Jysk. Funkar prima.

Vad gäller att det syns mer svettmärken baktill och framtill så beror inte det på att sadeln ligger i brygga, utan snarare på att den ligger still och i nära kontakt under din kropp. Framtill och baktill ligger den däremot lösare på hästen, och de delarna av hästen är ju också mer rörliga.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Buck
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 129
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S