Fårskinn under sadeln

Blueberry

Trådstartare
Fungerar det lika bra att använda ett vanligt fårskinn under sadeln som att använda en fårskinnspad? Det borde ju verka tryckutjämnande på samma sätt..?

Sv: Fårskinn under sadeln

beror nog på vad för sadel man har, en bomlös eller western sadel så han ett helt fårskinn nog ligga bra, men en engelsk sadel är ju formad annorlunda under och då kanske en hel fäll kommer för långt ner på sidorna,
sen så är ju fårskinns paddar också "paddar", dvs tjockare och mer tryckutjämnade än en enkel fäll.

En fårskinspad är ofta rätt styv medan en fårskinsfäll inte har någon stabilitet ö.h.t.

Om det är ett bra fårskinn o du klipper till det o ordnar med kanal så tror jag det fungerar.
Jag behöver inte sätta fast min padd, den ligger där den ska. Min erfarenhet är att om sadeln ligger bra flyttar sig inte shabrak/paddar :)

Liknande trådar

Utrustning Vet ni om det finns några vinterridstövlar som är fodrade med äkta fårskinn? Jag hittar bara med fuskpäls vilket jag upplever att det...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: Bison
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Smultron
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka