Fårskinn under sadeln

Streiff

Trådstartare
Jag har märkt att nästan "alla" har fårskinn och olika paddar under sadel (mest hoppryttare) Är nyfiken på varför, passar alla sadlar så illa? Vad är era åsikter?

Sv: Fårskinn under sadeln

Hej!
Jag har ett fårskinn under min sadel för den är lite för bred ännu för min 3-åring. Jag har dock ridit utan fårskinnet också vilket fungerar, sadel ligger still då också, så så dåligt passar den inte:)
Men lite bred är den alltså än. Anledningen till varför jag har denna sadel är att jag hade den till hans mamma och den är utprovad efter mig, (älskar den) och modellen passar denna hästen också och han trivs med den. Samt att jag inte har råd att köpa ytterligare en (Ca 11000) som han växer ur om ett år.
MVH/Gismo

Ska använda fårskinn då jag får börja sätta igång min häst igen.
Hon har stått i två månader och har därav tappat en del muskler, vill inte köpa en ny sadel då jag vet att det inte lär ta så lång tid innan hon har musklat på sig igen.

Ridsport hade en artikel om hur bra den var att stötdämpa med så snart har ännu flera en...- om det är möjligt.
Dock framkom det inte om det var bra eller dåligt att använda padden i andra syften.

Jag har funderat på detta också. Om man har en sadel som passar så borde den bli alldeles för trång med fårskinn. Om man har den efter lång vila tills hästen satt muskler, eller till unghäst så är väl det sin sak, men det är verkligen många som använder det helatiden. Kanske för att det är på modet?

/Kviga - som vågar vägra pad

Jag har tvärt emot hört att fårskinnspaddarna förvärrar en dåligt sittande sadel..

Jag har tvärt emot hört att fårskinnspaddarna förvärrar en dåligt sittande sadel..

Det beror väl på vilket sätt sadeln sitter dåligt på... Men visst är det väl inte den bästa lösningen alla gånger.

Jag har märkt att nästan "alla" har fårskinn och olika paddar under sadel (mest hoppryttare) Är nyfiken på varför, passar alla sadlar så illa? Vad är era åsikter?

Nej, "alla" har naturligtvis sadlar som är stora nog att rymma en pad mellan häst och sadel.:devil:
Jag tror att det är mycket mode i framför allt fårskinnspaddar. Om idolen har en så ska alla wannabes också ha. Och idolen får betalt av tillverkaren för att visa att h*n använder deras pad. ;)

Att sedan paddar kan ha en stötdämpande effekt när de används rätt, är en helt annan sak.

Immer

Jag har en häst som under alla år jag haft henne (snart 8 år) Alltid varit känslig i ryggen, varje gång jag satt mig i sadeln har hon sjunkit ner, hon har haft svårt att slappna av och jobba rätt. Och då har jag under dessa år haft 6 olika sadlar, samma på alla. Jag köpte en mattes fårskinnspadd med tunnel. Hästen har blivit som förbytt, sjunker aldrig ner nu, och har börjat slappna av vid ridning... Jag upplever inte att sadeln har blivit trängre utan snarare att padden lyft upp sadeln en liten bit... men hur som helst min häst trivs och det är det viktigaste.....

Jag var och provade ut sadel i södags. Då min häst har sadeltvång och är allmänt känslig i ryggen så bad jag att få sadeln inprovad med en fårskinnspad under då denna fördelar trycket väldigt bra! Jag vill så att säga eliminera alla möjligheter för honom att få sadeltvång.

Jag har det därför att det är stötdämpande när man hoppar o annars också.

Har fårskinnspadd under min sadel på sadelutprovares inrådan! Anledningen är att det blir svårt att få NÅGON sadel att ligga still annars, det pga hennes aktion med rygg och ffa bakben. Det är alltså ryggens och bakbenens rörelse till sadeln som ska dämpas, inte sadelns rörelse till ryggen... :crazy: Min sadel är utprovad med fårskinnspadd och enl sadelutprovare ska jag alltid ha något stöddämpande under sadeln på denna häst.

//Alice

min sadel är snäppet för vid o med padden blir den perfekt. Många massörer o sadelutprovare rekomenderar en mattespadd under sadeln.

Jag har det för att det är stötdämpande vilket är bra för mitt känsliga fullblod, och hennes hoppsadel är utprovad för att passa med fårskinnspad under.

Har hört detta :

om en hopphästs sadel ligger helt perfekt så blir den för trång när hästen hoppar över hindret, därför ska hoppsadlar ha en förvid sadel med en padd under...
p,s det är inte så att ALLA fårskinnspaddar är bra. den enda jag vet (och som jag annvänder) är MATTES

jag använder det till den stora för att han får skav utav schabrak.... å vojlockar e ngt små till min Albion SLK 17,5" så jag har mått beställt en fårskinns vojlock med bara fårskinn, så den är mkt tunnare än de traditionella får paddarna, då de har vojlock tyg på sadel sidan...

Sadeln blir inte trång för att man har n padd.
Tvärtom så lyfts den upp lite o hästen kan expandera lättare.

Var nog först med att ha den på dressyrtävling.:p
Mattes är klart bäst utan att vara dyrast.
Finns med tunnel, skumgummi från mitten o bak o en som har fickor både framtill o baktill för att kunna kompensera en sämre anpassad sadel.

Jag har fårskinn mellan sadeln och schabraket för stötdämpningens skull. + att min sadel är något för vid då min häst sätter muskler fortfarande.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
540
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka