fårskinn?

B

**BORTTAGEN**

Har tänkt att köpa en fårskinnspadd/tunnel till sadelgjorden.
Då undrar jag, blir inte det väldigt snabbt smutsigt?
Det kommer ju smuts från pälsen från insidan, fast det är väl ingen fara, men så kommer det ju lera på utsidan.
Jag rider mycket i ridhus men även en del i terräng.
Är det då smartast att ha en vanlig padd (sådan man kan ha till travhästarnas buksele unjefär) eller en tunnel?
Eller också kanske man borde satsa på teddy? Är fårskinn svårt å tvätta?
Snälla, hjälp mig nån där ute!! :eek:

// Arabägare
 
Jag har en i fårskinn pga att diverse insekter bitit henne vid sadelgjordsstaden i sommar o jag vill inte att sadelgjorden ska skava på dem.
Tkr fårskinn är bäst, om din häst inte är i akut behov av den kan du kanske skippa den när det är som lerigast ute eller om du ska rida nånstans där det är väldigt lerigt.
Annars är det inga problem att tvätta den i maskinen (använda skinntvättmedel så blir det som nytt), visst blir det lite smutsig på insidan från hästen men inte farligt.
 
Satsa i allafall inte på att köpa en sadelgjordstunnel i "teddy". "Teddy" är ett syntetmaterial och syntetmaterial kan bränna hästen om det ligger hårt mot huden och skaver lite (precis så som sadelgjordar har en förmåga att göra). Jag skulle tippa på att det är bättre att vara utan sadelgjordstunnel än att ha en i teddy.

Har själv en fårskinnstunnel som jag tycker är kanonbra på min känslige pålle. Jag rider mycket ute i skogen och det brukar aldrig vara nåt problem att få den ren. Jag borstar oftast bort eventuell lera när den har torkat och då och då tvättar jag den i maskin med skinntvättmedel.

Har ingen erfarenhet av fårskinnsludden som är som paddar att ha under sadelgjorden, undrar dock om de verkligen hålls på plats om sadelgjorden glider lite?
 
Jag har ingen erfarenhet av fårskinn till sadelgjorden men min första tanke är
att när man rider i terräng så fastnar det små lerkockor under och den borde bil väldigt skitig.
Själv har jag en tunnel i neoprene som bara är att spola av och kanske gnugga bort med en svamp den skiten som fastnar.
Tycker den är super.
Kostar inte över 100 spänn (tror jag)
 
dom ska ju inte vara så svåra att få rena med tanke på att det faktiskt är rikitg fårpäls..o får går ju också i lera!
 
Köp inte en för billig fårskinnstunnel. Det är stor skillnad i kvalité. Kolla även så att det bara är en söm, annars är det lätt att en av sömmarna lägger sig "fel" och skaver.
// Linda
 
Tack för svaret.
Jo, fårskinnspadden brukar spännas fast med band och kardborre RUNT gjorden.
Någon som har nån erfarenhet av detta?
För det BÖR ju vara lättare att hålla rent... ?!
 
Det är ju bara att slänga in fårskinnstunneln i tvättmaskinen på ylle-tvättprogram med skinn eller ulltvättmedel, lätt som en plätt. Jag har två sådana som jag använder året runt pga att pållan så lätt får skav. Inget annat hjälper (inkl. neopren och andra material som sägs vara bra, jag har provat massor...). Om den blir lerig är det bara att låta den torka och sedan borsta av den.
 
Min tunnel är "hel", den får jag alltså trä över sadelgjorden och den glider då aldrig nånting.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp