• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 518
B

Borkan

Min pålle har hårsäcksinflammationer där sadeln ligger. Konstigt nog fick han dessa av en bomsadel - när jag bytte till Barefoot försvann dessa och nu när jag har bomsadel igen så är de tillbaka...:cry:

Till min fråga:

Jag tänkte skaffa ett fårskinn att lägga under sadeln, de kostar ju en del men så såg jag på Rusta att de har för 349kr, kan man använda ett sånt? Eller är det något speciellt med de som säljs i ridsportsbutikerna?
Visst det här billiga är vitt o kommer inte att fortsätta vara det men jag tänker mer användarmässigt.

Sv: Fårskinn

Varför fortsatte du inte med bomlös om problemen kom av bomsadel?

Visst kan man köpa fårskinn på rusta eller dyligt. Jag har tillverkat många sadelpaddar själv av sådna och det har funkat utmärkt.

Köp renskinn istället, det är mycket bättre funktion på det! Håller sig rent med bara en borstning då och då.

Men alltså, sluta använd bomsadeln, den passar ju naturligtvis inte om hästen får hårsäcksinflammationer när den används! :eek:

Hej! Som fårägare tycker jag att du självklart ska använda ett svenskt skinn! Detfinns de som är vegetabiliskt garvade, men då är de inte tvättbara. Jag tar 900 för mina, men du kan säkert hitta de som är billigare!!

Kolla på http://www.tranas-skinn.se/

där kan du få information, de säljer även. Det finns de som änvänder dessa skinn i behnadlande syfte!

Lycka till!!

När jag köpte min första bomsadel kunde jag inte mycket om sadlar utan förlitade mig på utprovaren - vilket gav mig en uppsjö problem på hästen då inte bara kroppsligen utan även själsligen - där ibland hårsäcksinflammationerna. Fattade då inte att det var pga sadeln - jag hade ju precis ridit in hästen många saker ändras och händer då.

När jag väl fattade vad som hände gjorde jag mig illa kvickt av med den sadeln - lärde mig mer om sadlar och anpassning - provade hundra sadlar på olika ställen med olika inprovare.
Fick tips om bomlös och efter mycket funderingar (och även självövertalning pga utseendet på dessa), så jag köpte Barefoot Chayenne den korta modellen - den var ok att rida i och hästen accepterade den - det gör han inte hur som helst minsann!
Red i den ett tag och han började bygga motmuskler bakom sadeln. Min teori är att han är för "liten" (grov isis på 137cm med 46cm anläggningsyta) jag är för stor (172cm och 73-75kg) och sadeln för mjuk - för dåligt tryckutjämnande.

Började då se mig om efter en bomsadel igen - hästen hade ju faktiskt blivit mer "rak" i ryggen (ett av de stora problemen i vår sadelinprovnings historia) - mer musklad och jag hade några kronor till att lägga på sadeln hittade en som hästen älskade :banana: Hippos prestige dressage och som låg an väl med rätt vinkel och form. Jippie! tänkte jag... :crazy:
Jag har nu ridit i den ca 20-25ggr och medryttaren 10. Knölarna har återkomit och jag vantrivs i sadeln... Tycker även att jag kanske kan skönja avtryck i muskulaturen där den bakre delen av bossorna ligger an.

Så, nu är mitt sikte inriktat på en ST espaniola och ett skinn...

SUCK!

Ps. det blev ett långt svar även om det är den korta versionen ;)

Jag förstod inte riktigt prissättningen? Är det "tvättbar pläd" 35mm jag skulle ha i så fall? :confused:
Synd att det inte är bilder i prislistan så man ser vad man köper.

Tja, just nu är han både sprutad i bakknäna och har ögonproblem så han går i hagen och har det tråkigt ett tag till. (får ju inte ens vara med kompisarna och inte ute när solen skiner pga ögonen :cry: )

Du skriver att han blivit mer "rak" i ryggen. Då låter det mkt konstigt att han kan ha Appaloosa/Prestige då de är svängda i sina bommar.

Har du provat någon Globussadel de är mkt korta även om man behöver 17,5" i sätesstorlek och är för rakare ryggar.

:rofl: Förlåt! Det låter ju som att jag numer har en rakryggad häst! Han är fortfarande svängd i sin rygg men det har blivit bättre med mer muskler både i rygg och mage.
Han kommer alltid vara en "kurvig" häst. Rumpan är en såndär kramgo hjärtformad stor en....

Har tyvärr ingen bild att sätta in..

Ja, det tror jag det är. Det bästa är väl att ringa och prata med dem. Kanske finns det nån återförsäljare i närheten av dig..... Om du pratar med dem kan du ju säga precis vad du vill ha.....

Jag har gutefår och de kan ju vara hela gråskalan och dessutom skäckiga. Annars tycker jag Gotländska pälsfårens fällar blir helt fantastiska.... de är de som är så krulliga med lockar.:love:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 188
Senast: lizzie
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 008
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Min älskade medryttarhäst har flyttat :cry: och jag har funderat på att köpa mig en egen Dock finns nu inga stallplatser med tillgång... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 120
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025