fårskinnsadel

marlind

Trådstartare
Hej ;)

Någon som har provat den iberiska fårskinnsadeln ??
vill köpa en men vore bra med ett omdöme av någon som provat...

Marlind

Sv: fårskinnsadel

Ja, det blir spännande :) har beställt en... får väl chansa eftersom den är ny är det kanske inte många som provat den. Bara hoppas att stiglädren sitter rätt så man inte hamnar i stolsits.

Tänk bara på att dels så blir det lätt ett punkttryck över hästens rygg med stigläder på en sån mjuk sadel utan bom eller tryckavlastande oss och dessutom så om hästen hoppar åt sidan och du trampar ner i stigbygeln så snurrar sadeln runt och det är större risk att du åker av just på grund av stigbyglarna. Det är oxå lätt att fastna i dom om sadeln snurrar. Annars är fårskinnsadlar underbara men jag rider alltid utan stigbyglar.

9fb0edb6.jpg

Så här ser tex min senaste jag sydde ut, man behöver inga stigbyglar på den, man sitter kanon.

Wow vilken mästare du är! Antar att din häst trivs bra med den också! ;)
Ja jag känner till problemet med stigbyglar på denna typ av sadel... tror du man kan göra nåt åt det?? skulle det funka med tryckutjämnande pad under sadeln... eller kanske skyddar den inte tornutskotten tillräckligt?!

En pad hjälper nog lite men inte mot att den snurrar. Kan oxå bli klumpigt under men jag har inte testat själv. Så länge du inte står i dom är det inte jättefarligt men lättridning är uteslutet! Hästarna älskar dessa sadlar :)

Förstår att hästarna älskar en sån sadel !

Min tanke var att en pad möjligen skulle hjälpa mot trycket av stigbyglarna, inte mot snurr. men jag tror nog också att det blir klumpigt.
Om man ska ha stigbyglar på är det mest för att ha fötterna i för lite stöd, absolut ingen tyngd genom lättridning eller tvåpunktsits. får prova mig fram ... längtar !:laugh:

Har nu bestämt mig för att spara och satsa på en bomlös sadel istället. Önskesadeln är en Barefott Sevilla :laugh:

Blev inspirerad av dig att sy en egen fårskinnsadel istället...
Har du någon beskrivning ??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Elise4321
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 095
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
Tillbaka