Fårskinnspad,gelépad eller sån mjuk typ skumgummi?

Snobben

Trådstartare
Vad har ni för underlägg(tryckutjämnande) under era sadlar?Jag läste nånstans(nån sadelmakare) att man INTE ska använda pad och att det kan göra tryck som inte är bra för ryggen :confused:

Min erfarenhet är att när jag testade en gelépad,som jag trodde var det bästa,så fick min häst en knöl på ryggraden efter ridning :confused: :confused:
När jag bytte tillbaka till min vanliga mjuka pad så försvann det utom ngn liten någon gång....

Sadeln var ju dock inte prima,men varför mer med gelépaden?
Kan det bli mer "tryck" mot ryggen med den?

Har ingen erfarenhet av fårskinnspad men funderar på att köpa en,någon som har en?

Sv: Fårskinnspad,gelépad eller sån mjuk typ skumgummi?

Det är ju lite olika tjocklek på en vanlig pad (ex. skumgummi), fårskinns- & gelépad, så det blev nog för krångt under sadeln med gleépadden.

Om man ska ha någon av fårskinnspaddarna, är "Mattes" bäst, då dessa har en "kanal" vid ryggraden, som gör att hästen får mer utrymme att arbeta rätt med ryggen, än en padd som har fårskinn över hela.

Du kan ju själv tänka dig att ha för trånga skor, men ändå knöla en extra tjock raggstrumpa - inte så skönt :crazy: :p

Jag tycker helt klart fårskinnspadd är det snällaste mot hästen. Den är inte för tjock och verkar tryckutjämnande. Jag har använt min då sadeln jagköpte var lite vid då han inte musklat sig riktigt då men nu har han det så jag använder den inte nu. Men med en sadel som passar behöver man ingen padd.
Låt en sadelmakare kolla genom sadeln för att se så den verkligen är ok...

domino skrev:
Jag tycker helt klart fårskinnspadd är det snällaste mot hästen. Den är inte för tjock och verkar tryckutjämnande. Jag har använt min då sadeln jagköpte var lite vid då han inte musklat sig riktigt då men nu har han det så jag använder den inte nu. Men med en sadel som passar behöver man ingen padd.
Låt en sadelmakare kolla genom sadeln för att se så den verkligen är ok...

har fått samma information från min sadelmakare på Sharpman som säger att den enda padden som inte är skadlig för hästen är den tidigare nämnda fårskinnspadd med tunnel. Som tidigare nämnt ska man bara ha padd som alternativ om hästen lägger muskler och sadeln temporärt behöver paddas upp - tex om du har en unghäst. De rekommenderade att det i fallet unghäst är bättre att ha padd som fyller ut, än att passa in en sadel som i dagsläget är exakt lagom bred för hästen. Om hästen då lägger muskler och breddar sig så hindras den av sadeln som är för noga (snävt) tillpassad. verkar ganska logiskt tycker jag.

Kanalen mellan bossorna på sadeln är till för att lämna ryggraden fri från tryck.
När man lägger en padd under sadeln försvinner ju den friheten, om man inte ser till att dra upp padden i kanalen när man sadlar eller använder en pad med kanal.

En gelpad är tung, lite halkig och ganska oformlig, och är därför svår att dra upp när man sadlar. Ger tryck på ryggraden, alltså... :crazy:

Precis så är det för min häst! (5år och bygger muskler :d )

Har fått lära mig detsamma av min sadelmakare som jag praktiserade med!

jag har också fårskinnspadd, mattes. fungerar bra. köpte den till sadeln då hästen var lite smalare. men tycker den fungerar bra hela tiden. känns bättre att lägga på sadeln med padd än bara sadeln direkt mot ryggen, fast red förrut utan padd och gick också bra förståss.

är väl lite modegrej också såklart ser bra ut tycker jag, man ska inte överdriva med ludd och prylar överallt men en padd ser fint ut.

det skulle aldrig falla mig in att lägga en padd under välpassande sadel.. För vad händer om man lägger den under en välpassande sadel? sadeln blir för trång..
De fall som tagits upp tidigare om när man kan ha padd (de med unghästar, och hästar som fallit ur muskulärt) de tycker jag e helt okej..
Men att lägga en padd under en passande sadel "för att det är snyggt".. det kan jag inte förstå..

Blev lite nyfiken...
Har själv en gelpad, men jag tycker att den är för tung och ligger för "platt" över ryggen, svår att få in i kanalen mellan bossarna på sadeln.
Har tänkt att köpa en fårskinnspadd, vart har ni köpt den med kanal, "Mattes"?

Passar på att fråga en sak när jag ändå är inne..
Min häst är lite öm i ryggen.
Vad rekommenderar ni gelepadd eller fårskinnspadd??

Tacksam för svar :bump:

hej
mot tryck sår ska man ta bort allt som
skaver är nr 1,
sedan kan man få såret att läka ,genom tvätta med svamp och tvål schampoo och massera medan du tvättar ,skölj noga och luft torka
med hand duk som du duttar med och smörj med body lotion eller
fet hud salva typ helosan salva ,lägg et mjukt bandage om det går som skydd med salv kompresser och torra kompresser ovan på tejpa
om det fungerar eller vik vad som helst som fungerar bara inte såret är öppet för annat skit ,det ska skyddas.
använd får skinns paddor är bäst
dom är mjuka ,tåliga och tvätt bara och varma.
ingenting av plast det blir fuktigt och en gro grund för bakterier
och infektioner det måste kunna vara luftigt det ska kunna "blåsa rakt igenom" huden måste andas.
skumm gummi minskar grov tryck men bör användas med får skinn.
det är natur matrial. biologiskt.
hör av er om ni vill fråga mera om sjukvård och sår behandlingar. :banana: :bump:

Innan jag paddar upp sadeln skulle jag låta en sadelmakare kolla genom sadeln och att den passar hästen, är den ok skulle jag välja en fårskinnspadd om det får plats.

bra när man får rätt hjälp och råd, skönt att höra från andra också :D har en 4 åring snart fem som haft padden nu under muskel sättning men nu har han fyllt ut och klarar sig utan :D

Den är ut provad till honom...men jag kanske ska prova med en fårskinnspadd då..jag funderade på gele innnan för jag tänkte att det skulle bli skonsamt för ryggen men om den glider runt och ligger helt plat så gör den väl mer skada än nytta i det sammanhanget...

Bodylotion i ett sår????? Hoppas att ingen följer dina dumheter!!

Mmm, skööönt att tvätta ur såren med tvålschampoo.... :crazy:
Och Body Lotion använder man inte på hästar, det har vi människor på våran hud. Helosan kan jag gå med på, men skriv inte body lotion för förr eller senare är det väl ngn som har på det och det tror jag INTE är så bra på ett öppet sår på varesig människa eller djur.

Ja det är ju okej så länge den får plats mellan hästen och sadeln! ;)

använder mattes får skins padd efterson min häst är "hålig" vid manken

använder inte pad för jag har en sadel som passar

jag har också en sadel som passar... men jag kan inte vara utan lamullen eftersom han är hålig vid manken .. bara för att man använder lammul så behöver inte sadel inte passa

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 543
Utrustning Hej, jag har lite huvudbry gällande "min" sadelutprovare och hoppas kunna få lite råd och tips! Jag har i många år haft en mycket... 2
Svar
20
· Visningar
8 336
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 087
Senast: Luff
·
Utrustning Min häst verkar vara känslig för när sadeln passar eller inte. Ett av sätten det visar sig på är att han kan få två små svullnader på... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 984
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma