Fårskinnspad under bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alvedon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 387
A

Alvedon

Såg idag en tjej som red med en fårskinspad under sin bomlösa sadel, asså mellan sadeln och den där paden man ska ha till bomlösa. Har aldrig sett det innan :crazy: Kan man ha det så utan att det skadar hästen? :confused: Tyckte det verkade konstigt.

Sv: Fårskinnspad under bomlös sadel?

Jag ser inte hur de skulle kunna skada hästen, fårskinnspaden fördelar ju trycket bra, den plus en pad anpassad för den bomlösa sadeln verkar ju nästintill optimalt.

Ser inte heller hur det skulle kunna skada hästen. Fårskin är ypperligt för stötdämpning och hjälper som sagt till med tryckfördelning. Varför man inte ser det speciellt ofta (har heller aldrig sett det) vet jag dock inte.

Förmodligen för att det blir så tokbrett att de flesta nog hade haft svårt att sitta på hästen med padd, sadel och fårskinn.

Jo det är sant. Har man en "normalbred" häst kanske det inte blir så brett dock.

Har man en normalbred häst blir det tokbrett. Har man en bred häst kan man lika gärna (försöka) gränsla ett köksbord.

Hoho, var det mig du såg? :p Jag har iops en bomlös som man inte behöver ha padd under men i alla fall, mitt sto är tunn i modellen och i tävlingskondis så på henne ligger de två bomlösa jag har bättre om man paddar upp.

Jag har testat med fåskinnspadd till bomlös + pad för mankfrihet.
Det blev väldigt obalanserat och svajigt, vi pratar skritt.
Jag gömde fårskinnet i en buske och red vidare, risken var mycket stor att hela paketet hade snurrat runt inkl. ryttare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka