Fårskinnspaddar - å de stackars lammen

Sparvoga

Trådstartare
Igår när jag höll på sadla hästen och la på den gosiga fårskinnspadden, kom jag att tänka på dessa stackars lam i Australien som blev klippta i rumpan. Fick något dåligt samvete. Går det att kolla någonstans om våra fina paddar kommer från dessa stackare? Hur tänker ni? kommer ni fortsätta köpa fårskinnsaker till era hästar?

Sv: Fårskinnspaddar - å de stackars lammen

Fåren från Australien är ffa. merinoull och det har vi garanterat inte i våra paddar. Merinoull används ffa. i kläder (det står om det är merino).

Jag kommer fortsätta använda ull, ska dock kolla lite extra om det är ull från australien. Men de är ju trots allt en av de största producenterna av ull.

Äter du skinka? För du vet väl att man kasterar griskultingar utan bedövning.

lite OT... missade det å har missat hela "Nyheten", men sett lite bilder...

VAD är det som är hemskt? klipper de i huden eller vad händer? kastrerar? svansen?

De klipper bort en del av hunden på skinkorna för att fåren inte ska få en slags parasit (eller vad det mask?), det finns andra botemedel. Dock så kostar de alldeles för mkt för att det ska vara ekonomiskt genomförbart bör bönderna.

*kl*

Som tur så är det endast australiensiska får. Håller man sig till ull och fårskinn från andra länder så är det lugn på den fronten. Blåflugan finns bara i Australien. Nya Zeelänska skinn och ullprodukter är tex OK.

Och ja som tidigare påpekats så kastreras griskultingar utan bedövning på löpande band. Det senaste jag hört är att jordbuksverket ska kolla över de rutinerna. Jag hoppas att det blir lag på att djuren måste vara bedövade innan de kastreras. (Grisar masskastreras eftersom okastrerat galtkött får en helt annan smak, typ oätbart)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 155
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka