fårstängsel

Sv: fårstängsel

Nästan halva vår ena hage är stäängslat med fårstängsel. Hagen är ganska många hektar och den sidan som går inne i tät skog fungerar troligen inte att vara eltråd. Det är för mycket älg och vilt som går igenom där, man ser inte den delen av stängslet om man inte tar sig en ordentlig promenad, vilket man inte gör varje dag, och det är så mycket sly och träd att eltråd bara skulle gå sönder. Men det är ju då som sagt på ett ställe där hästarna inte skulle kunna få för sig att gå igenom då det är som en vägg av träd och sly utanför och även innanför på vissa ställen.

Jag skulle inte stängsla med fårstängsel runt en vanlig hästhage, men samtidigt tror jag inte att det är ngn fara om det bara är för en kort tid. Det har aldrig varit några problem ute hos oss och de har nog haft det såhär i många, många år.

För att man idkar växelvis bete, till exempel... :smirk:

Om jag skulle haft får & hästar i samma hage hade jag hellre satt upp några trådar extra , har sett folk som haft 3 el 4 trådar långt ner sen 1 lite högre upp , det har gått både hästar & får på det .

Jag har haft det, inte gärna men alternativet var att ha hästen inne(ville inte att han skulle gå med dom andra hästarna då han var halt). Men han är barfota, hade han haft skor skulle jag varit mera tveksam.

Nu är ju mina ston utan skor iof men jag har fårstängsel till mina hästar i en av sommarhagarna. Det känns tryggt då jag ofta har fölen i den hagen och den gränsar till den stora landsvägen där sommardjävlarna kör i 90:mad:

Jag skulle aldrig ställa min häst i en hage med fårstängsel. Kan bli lagom roliga skador om det kommer in en hov och hästen blir rädd......

När jag var liten (7-11 år) hade jag foderponny som stod hos ägaren/uppfödaren. De hade fårstängsel då de även hade får. Hästarna gick på lösdrift och var alltså ute bland fårstaketet dygnet runt, och har aldrig fastnat. Nu skulle jag dock aldrig få för mig att släppa mina hästar i en sådan hage, men det går ju uppenbarligen.

usch , jag tycker det skulle vara för riskabelt att släppa mina hästar där :S

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: EZMK
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 693
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Vi som letar häst II