fast eller mobilt?

R8n

Trådstartare
Är ju mycket reklam om mobilt bredband nuförtiden, men hur bra fungerar det egentligen om man bor på landet? långt ifrån en storstad?

Är det egentligen något att satsa på?

Sv: fast eller mobilt?

Det beror ju på hur bra mottagning du har och hur många andra som använder sig av mobilt.

Jag har bara mobilt, bor 15 km fågelvägen från Göteborgs centrum och har skitdålig mottagning både på telefon och dongeln. Spelar ingen roll vilken operatör jag väljer, här är kass mottagning helt enkelt.

Dessutom är det förhållandevis dyrt för du har oftast en begränsad nedladdning.

Enligt mina erfarenheter fungerar mobilt kasst. Svärmor har den lösningen, bor ute vid kusten ett par mil utanför en mindre stad i Norrbotten. Enligt leverantören så bor de i ett område som ska kunna ha "upp till 7 mbit"/sek. Det där med "upp till" kan man tolka som man vill, eftersom de max uppnår 0,3 kb/sek :eek: Och de betalar lika mycket som vi gör för fast bredband 100.

Jag och sambon lånade med det för att testa på lite olika ställen, och ingenstans - inte ens i norrbottens största stad - nådde det speciellt mycket högre hastigheter.

Förvisso så går ju tekniken, som vi alla vet, ständigt framåt. Även om svärmors mobila har varit lika långsamt hela tiden de två åren som hon haft det, så kanske det går allt fortare på andra stället. Skulle dock själv inte välja det.

Där jag bor (en bra bit från närmast större stad) fungerar det mobila bredbandet bra. Men jag skulle aldrig ha det som enda lösning. Jag tillbringar alldeles för mycket tid vid datorn för det. Jag har det mest när jag är ute och flänger.

Kan ju tillägga att jag definitivt ser nytta i mobilt bredband på tex. jobbdatorn när jag är på resande fot, men som Hermelin säger - skulle inte använda det som enda lösning.

Fast jag använder mobilt som enda lösning och det funkar, men man får vara lite tålamodig. Hade jag haft andra alternativ hade jag valt det men det finns inte fast telefon i huset jag bor i och att ansluta sig till det lokala bredbandet kostar 17.000:- + månadskostnad.

Trots allt går det fortare än mitt gamla 56-modem (det finns faktiskt folk som sitter på sådana fortfarande.

Nu sitter jag i lastbilen på en gata i Skövde och har supermottagning.

Det är just tålmodig jag inte är ;) så därför skulle jag aldrig välja det som förstahandslösning.

Men då har jag ju också valmöjligheten 100 mbit, till skillnad från tex. tidigare nämnda svärmor som inte kan välja annat i nuläget.

Har du bra mobiltäckning där du bor så kan du också få "hyfsat" mobilt bredband. Med hyfsat menar jag 1-4 Mbit/s (det är vad man ca kommer upp i när operatören lovar 7,2 Mbit). Jämför du med fast bredband så är det jättelångsamt. Jag har bara mobilt bredband och ingen fast uppkoppling, men det är för att jag har det mobila väldigt förmånligt via jobbet och är för snål för att skaffa ComBort-abonnemang. Jag tycker det funkar helt ok, upplever inte att det går långsamt att surfa "normalt", men det stör mig att hastigheten är för dålig för att streama film (går inte att se på t.ex SVT Play).

Jag bor mitt i skogen och har bara mobilt bredband.
Det fungerar bra så som jag använder internet. Men jag har max 5 gb i månaden om jag inte vill betala extra.
För mej räcker det hur bra som helst men vill man ladda ner en massa så tar det slut ganska snabbt.
Jag har kontantsurf så jag kan lätt köpa till extra och har ingen bindningstid. :bow:

Dessvärre så är mottagningen ojämn och vissa dagar är det tvärdött. Men för det mesta går det snabbt och bra.

fast internet, adsl, via kabeltv eller fiber.. i alla lägen sålänge man har fast boende.. mobilt bredband är mycket krångel och inget man delar mellan olika datorer på ett enkelt sätt som ett adsl med router.. iofs tror jag att jag sett några mobiltbredbandsroutrar men hastigheterna är så mediokra även om man har mottagning.

Dessutom är mobilbredbansdroutrarna dyra.

Jo jag hade helt klart valt fast uppkoppling om det varit realistiskt.
Men för mig är det det inte. Huset jag hyr är på rivningskontrakt 1 år i taget (hyresvärden ska så småningom bygga garage där mitt torp ligger). Det fasta telefonen flyttades över till hyresvärdens hus när det byggdes så det skulle bli helt ny kabeldragning. Fiberlinan som finns här kostar 17000 att koppla in sig på och sedan en månadskostnad. Min hyresvärd vill inte betala och jag gör det definitivt inte.

Det jag protesterar mot är uttalandet att mobilt är kasst, speciellt om man själv inte testat det. Det funkar helt tillfredställande men man får ju ransonera sitt surfande lite.

Fördelen är att man är mobil med det (under förutsättning att det finns mottagning då). Men idag finns det bra mottagning i iaf i den nedre halvan av Sverige. Vi har modem i lastbilen för att få ut våra lass och de funkar faktiskt oftast bättre än själva datorerna. Jag har oftast med mig min lilla blå och mitt 3-modem och ännu har jag inte stannat någonstans utan att iaf ha kontakt.

Har enbart mobilt och är supernöjd, har oftast iaf 2/3 av hastigheten på ett 7,2 mbs.
Har möjlighet att ha 100mbs men måste då skaffa fast telefon= för dyrt för studerande:)
Dessutom har jag en laptop och kan ha med mig bredbandet överallt.
Tom på tåget, så då behöver jag inte betala extra för det:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 171
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
801
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 947
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka