fast martingal!!

Ida_79

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Jag skulle inte våga rida med det.. Alltså när man sätter fast martingalen i nosgrimman!!

Sv: fast martingal!!

Så länge remmen är lagom lång och inte "håller fast" hästens huvud i ett bestämt läge så ser jag inget fel med att använda den. Dock tycker jag att man inte bör hoppa med den eller rida i snabbare gångarter/hoppa ute i naturen med den med tanke på att risken att gå omkull är större då.

Sv: fast martingal!!

Varför skulle du inte våga rida med en sådan?

Jag har aldrig provat den själv, men den hindrar ju inte (tex ledande och uppresande) tygeltag på samma sätt som en martingal med löpande ringar och påverkar inte alls hästens mun. Det beror väl på vilken funktion man är ute efter, men vill man "bara" slippa mosad näsa skulle jag troligen föredra den fasta.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 081
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 594
Senast: Edla
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka