fästingar på hästar..

LadySara

Trådstartare
hur pass vanligt är de att hästar får borelia å attans de står still men den andra sjukdomen oxå..

har hittat fästingar 3 dar irad på min häst nu så då börjar man funera..

en sommar för sisådär 7-8 år sedan plockade jag nog ca 10-20 fästingar om dagen på min pålle.. helt vansinnigt ju.

Hittills den här sommaren har jag bara tagit 4, trots att jag tycker att det verkar vara mycket fästingar i år. :smirk:

svarade inte på din fråga.. förlåt. Men jag vet faktiskt inte. :crazy:

Borrelia är inte så vanligt i Sverige för att man under en stor svensk undersökning har hittat antikroppar hos de flesta av de svenska hästarna.. symptomen för borrelia är Vinglighet, trötthet, stelhet, hälta och nervösa störningar.

Ehrlichia/Ehlichios/(PHF) är lite vanligare, vid akut sjukdom blir hästen febrig, får svullna ben och blir trött och aptitlös. behandling med tetracyklin gör att hästen blir frisk efter ca 7 dagar.

båda sjukdomarna påvisas med blodprov och stäms av mot gränslagda titervärden..

se till att kolla hästen varje dag och ta bort fästingar så går det nog bra.. :)
Missan i stallet hade en fästing på hakan här i veckan som vi tog bort, jag fick hålla i kattstackarn ja.. :crazy:

stackars missan... plockade 3 stycken på zoffan idag å stallkatten clinton fick tvingas ner i knät å plockas han med.. fasen va mycket fästingar de verkar finnas..

jo.. dom säger att det är mycket i år.. fästinghalsband för katter sitter nog inte kvar länge på missan skulle jag tro.. på fältis tog det bara 2 timmar för Tias och Puff att slita sönder sina nya halsband :D

Gud att det kan skilja så mycket mellan var man bor :), jag bor 5-6 mil från dig, och mina hästar har aldrig fått en fästing...

va glad för de... ja plockade 2 till idag... dock satt dom inte fast utan kröp omkring.. en på mulen...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
293
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka