fästingsjukdomarna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dream
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 016
D

Dream

En av minn hästar har precis avslutat behandling av Borrelia och Ehrlichias.

Hästen blev akut skickad till klinik då den var vinglig och svullen i alla ben men den hade aldrig feber

Vad har ni för erfarenheter ut av sjukdomarna och brukar hästarna påverkas ut av de eller få några "men" ?

Sv: fästingsjukdomarna

Enligt mitt försäkringsbolag så får hästar inga synbara symptom av Borrelia. Detta var visst nya rön...
Men ehrlichia (anaplasma)kan ju ge en hel del akuta sjukdomssymptom. Min häst fick feber upp till 41.0, vinglade, hade vandrande hältor och var öm för palpation i rygg och nacke. Behandlades med Tetracyklin i fem dagar på klinik.
Han blev helt bra den gången och vi var igång efter endast ett par månader.
Sen fick han det igen två år senare och då satte det sig så småningom kroniskt i hela vänster fram. Tyvärr togs han bort pga detta.

Ja har hört att många hästar får det svårt att komma tillbaka till full kapacitet efter B/E

Min häst blev ju "akut" sjuk och har inte haft massor av vandrade hältor och sådant innan men finns det stor risk att de får det nu?

Sen har jag också hört att vissa hästar förändras och blir mer tittiga, bockiga och almänt jobbiga trots de var världens snällaste häst innan.

VAd har ni för erfarenhet?

Hej ! Läste er berättelse. När vår ponny blev drabbad 2 år sen så fick han hög feber det var så att skorna klapprade. Hemskt men hadde dundertur med vet. Vi satte igång intravenös penc. samma natt efter att hon tagit provet. Efter en vecka var han helt återställd. Det helt otroliga var att vi fick en ny häst. Dagen innan han blev sjuk vara han bara lite hängig. Han har inte visat symtom på hältor eller annat efteråt.:banana: Vi lät honom ha en lång vila efteråt.:rofl: Idag är han lycklig kille.

Mitt sto har precis haft ehrlichios men behövde aldrig behandlas. Både hon och min gamla valack är/var precis som vanligt efteråt. Tror inte att du behöver oroa dig...

Min ponny hade borrelia för ett par år sedan....visade sig genom hältor i olika ben var o varannan dag samt trötthet. Fick antibiotika i.v. i en vecka+ganska lång vila och därefter en lång och försiktig igångsättning!! Har varit bra sen dess!!!

Hej
Min gamla trotjänare på 21 år och uppfödd på nappflaska av mej ska jag på mån ta bort pga av Borrelia. Han visade skyhöga värden på just Borrelia (inte något annat). Han har behandlats med penncilin men svarade bara lite. Han har under de senaste 4 månaderna blivit sämre och har blivit halt på 3 ben och fått nervskador, tappar i hull.
Så tyvärr var inte hans prognos så god:(

Mitt sto har tagit rätt hårt av den här sjukdomen. :crazy:
Hon hade först borelia och 2 år senare fick hon erlischias.
Första gången märktes det knappt förutom att hon var stel och konstig i kroppen.
Tog blodprov av någon anledning och fick då svar att hon hade höga värden och blev behandlad.

Andra gången började hon svettas, fick 41 graders feber och svullnade i alla benen.
Slutade också att äta helt.
Hon blev akut behandlad utan att ha fått svar från proverna och har sedan dess (ta i trä) varit frisk.
Hon behandlades hemma båda gångerna då hon har fruktansvärt transporträdsla
och det skulle ta ut henne helt enligt distriksveterinären.

Menen hon fått är att hon är väldigt svag i alla sina ben,
hon är fruktansvärt känslig mot allt för mkt lera + spring samt att hon blir kall.
Hon rids inte alls mkt nu och har nog aldrig varit fräschare. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
585
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
513
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 182
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka